Indavl hos artsrene vinterhvide

Beskrivelse mangler
Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Indavl hos artsrene vinterhvide

Indlæg af Freja » 23. feb 2012 08:31

Jeg tænte på hvis man bliver ved med at krydse vinterhvide med hybrider så uddør vinterhvid arten på en måde. :hcry: Jeg søger en vinterhvid dreng med stamtavle som jeg kan avle på. For jeg syntes det er forkert at vinterhvide skal laves om til hybrider. Jeg håber at i der har en renartet vinterhvid vil avle på dem for jeg kan ikke lave så mange unger selv :lol: Håber at dem der læser dette inlæg vil skrive deres mening :)
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 23. feb 2012 15:42

Det er lige præcis en af grunden til, at hybrider er et problem  :D

En anden grund er at man ikke ved, hvad der sker genetisk, for de to arter som hybriden stammer fra, har forskellige gener og forskelligt antal gener.

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Indlæg af Freja » 23. feb 2012 16:01

Jeg blander mig lige - jeg er Frejas mor  :D  Vi havde snakken ved morgenbordet. Frejas umiddelbare problem er, at vi simpelt hen ikke kan opdrive en artsren han til hendes eget private avlsprogram.

Vi snakkede om, at der må være ganske få artsrene vinterhvide i Danmark - i hvert fald med stamtavle. Og hvis de få artsrene bliver ved med at blive parret indbyrdes, bliver de vel indavlede til sidst?

- Og så synes vi jo naturligvis, at I alle skal se at komme i gang med at lave en helt masse unger (altså hamsterunger  :wink: ), for Freja kan jo ikke redde bestanden af artsrene vinterhvide uden jeres hjælp  :!:  

Vi er SÅ klar, her står endda tomme bure og venter - men vi mangler bare avlsparret! Venter på en pige fra CeCas opdræt her i foråret, men hvor skal ægtefællen komme fra?

Mange hilsener

Frejas mor
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Saharaspunk
Indlæg: 283
Tilmeldt: 13. maj 2010 16:49

Indlæg af Saharaspunk » 23. feb 2012 18:52

Laeborg, som er bosat i Grindsted avler også rene vinterhvide. :)

Han er bare ikke så tit herinde.

Desiree
Indlæg: 1026
Tilmeldt: 5. jun 2007 15:49

Indlæg af Desiree » 23. feb 2012 20:37

Prøv at skrive til Kwo. Hvis nogen har artsrene vinterhvide er det nok ham, ellers ved han måske hvem der har. Og han bor i kbh.

Indavl er ikke et stort problem med hamstre, ikke med guldhamstrene i hvert fald, hvor hele den tamme bestand faktisk nedstammer fra en hun.
mvh Desiree

Eva-trold
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. mar 2011 14:09

Indlæg af Eva-trold » 23. feb 2012 22:09

Jeg vil lige sige at jeg også avler 100% rene vinterhvide med stamtavler! Og der er forhåbenligt et kuld i marts/april  :hcool:
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Indlæg af Freja » 24. feb 2012 08:11

Godt at vide, at der er flere muligheder, end jeg lige først havde fået øje på. Eva-trold, hvor på Sjælland bor du? Og har du pearl-hamstere? For det er umiddelbart det største ønske hos Freja.

Mvh. Frejas mor
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Laeborg
Indlæg: 6782
Tilmeldt: 7. nov 2010 23:40

Indlæg af Laeborg » 24. feb 2012 15:42

Vi havde tilbage i oktober/november to kuld, hvor vi parrede en han fra en af de meget udbredte danske linier sammen med en hun fra nogle nyligt importede tyske linier, for at få lidt nyt blod ind i hamsterne. Flere af disse unger er blevet solgt til nogle af de andre DHF opdrættere, så mon ikke at der kommer et par kuld på nogle af dem her til foråret :)

Lige i øjeblikket har vi ingen parringer i tankerne, da vi har fyldt rimelig godt op med bure :oops: Men der kommer helt sikkert flere kuld i fremtiden :)
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

Eva-trold
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. mar 2011 14:09

Indlæg af Eva-trold » 24. feb 2012 20:20

Tænker du Pearl saphir og Pearl agouti? Der var et par stykket i mit sidste kuld. Jeg bor på Nordsjælland
:wink:
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Eva-trold
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. mar 2011 14:09

Indlæg af Eva-trold » 24. feb 2012 20:22

Og så kan jeg heller ikke garantere noget! :D
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Indlæg af Freja » 25. feb 2012 14:32

Ja, jeg tænker pearl agouti eller pearl saphir. Nej, selvfølgelig ingen garanti - det er jo ikke maskiner, vi har med at gøre  :lol:

Eva-trold, hvornår venter du unger igen? Vi vil meget gerne reservere en lille dreng hos dig snarest til Frejas avlsprogram  :hearts2  Her mangler vi en smiley med to hamstere, der parrer sig  :lol:  

Og Jonas: Godt at høre, at der jævnligt kommer lidt frisk blod i bestanden. Nu er jeg mere fortrøstningsfuld.

Mvh.

Frejas mor
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Eva-trold
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. mar 2011 14:09

Indlæg af Eva-trold » 25. feb 2012 20:52

Jeg vil prøve at sætte dem sammen her næste gang hun er i brunst. Så går der jo 3 uger og derefter 4 uger før i får jeres lille guldklump  :D Men jeg skal nok resevere en lille dreng til jer og hvis det så bliver en pearl saphir eller pearl agouti  :wink:  :hlaugh:
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Freja
Indlæg: 369
Tilmeldt: 28. dec 2010 21:03

Indlæg af Freja » 26. feb 2012 14:00

Det lyder godt, Eva-trold. Vi vil prøve at ruste os med tålmodighed i mellemtiden.

Mvh. Frejas mor
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 27. feb 2012 16:34

ja, der har heldigvis været lidt fremgang i antallet af opdrættere af vinterhvide!

En anden grund til at det kan være svært at finde en han er at hamsterne ofte holder vinterpause fra parringerne... så selvom opdrætterne gerne vil avle flere, ja, så vil hamsterne ikke altid lege med  :lol:

Eva-trold
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. mar 2011 14:09

Indlæg af Eva-trold » 27. feb 2012 22:23

Ja det gjorde mine også sidste gang, Mette! Så kom der desværre to døde unger... Men jeg er glad for at min hun overlevede. Det viser bare hvor svært det kan være :wink: Og så må man bare prøve igen.
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Låst