Parring og lidt andet?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Pauline

Parring og lidt andet?

Indlæg af Pauline » 13. dec 2012 11:58

Hej. Jeg kunne godt tænke mig og parre min hun(guldhamster) i starten af februar. Da jeg ikke selv ejer en han, kunne jeg godt tænke mig og få hende hjem til nogen med en han, i noget tid. Men jeg har lige nogle spørgsmål ang parring.
Hvor henne kan man finde en person med afaringer, som vil tage hende hjem til dem i noget tid?
Hvor lang tid skal hun være hos vedkommende?
Hun er sort tortie lh, hvilken farve syntes i hun skal parres med?
Hun har stamtavle fra den svenske forening, kan ungerne så godt få DHF eller DHI stamtavle?
Hvis jeg fx parrer hende med en rex. Ville de så godt kunne få rex unger. Eller hvordan?

Beklager mine mange spørgsmål. ;-)
Mvh Pauline
R.I.P min højt elskede Roseline<3 - fra d. 12 februar 2011 - d. 26 november 2012.

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 13. dec 2012 14:51

Tror først at du skal få dansk stamtavle fra hende, du skal vist bare bruge de oplysninger du har fra den svenske  :wink:

andet kan jeg ikke hjælpe med :)

Pauline

Indlæg af Pauline » 16. dec 2012 17:34

[quote="HamsterPigen"]Tror først at du skal få dansk stamtavle fra hende, du skal vist bare bruge de oplysninger du har fra den svenske  :wink:

andet kan jeg ikke hjælpe med :)[/quote]

Mange tak for svar:-) Andre som kan hjælpe?
Mvh Pauline
R.I.P min højt elskede Roseline<3 - fra d. 12 februar 2011 - d. 26 november 2012.

chlin

Re: Parring og lidt andet?

Indlæg af chlin » 16. dec 2012 18:19

Pauline skrev:Hej. Jeg kunne godt tænke mig og parre min hun(guldhamster) i starten af februar. Da jeg ikke selv ejer en han, kunne jeg godt tænke mig og få hende hjem til nogen med en han, i noget tid. Men jeg har lige nogle spørgsmål ang parring.
Hvor henne kan man finde en person med afaringer, som vil tage hende hjem til dem i noget tid?
Hvor lang tid skal hun være hos vedkommende?
Hun er sort tortie lh, hvilken farve syntes i hun skal parres med?
Hun har stamtavle fra den svenske forening, kan ungerne så godt få DHF eller DHI stamtavle?
Hvis jeg fx parrer hende med en rex. Ville de så godt kunne få rex unger. Eller hvordan?

Beklager mine mange spørgsmål. ;-)
Hej Pauline
Så fik jeg lige tid til at svare på dine spørgsmål.
Jeg vil anbefale dig at se om du kan låne en han hjem til dig et par dage. Så skal hun ikke ud at rejse og stresse over det når hun er drægtig. Hvis ikke du kan finde en som vil lade en hamster komme hjem til dig, så har vedkommende kun behov for at have din hamster i ca 5 dage. Du skal sørge for at hun kommer afsted den dag hun skal komme i brunst, så der er parring samme aften. Og 4 dage senere kan man så tjekke om hun er drægtig. Er hun ikke i brunst er hun blevet drægtig og kan komme hjem til dig igen.

Når hun er sort vil jeg anbefale dig at vælge en han der er sort eller en sort variant som fx chokolade, for at lave så pæne og rene unger som muligt. Vedr farver og pelstype som rex vil jeg sige, at det kommer an på hvad din hun og den udvalgte han bærer på af gener. Fx Rex er en ressesiv variation og det kræver derfor at begge hamstere bærer genet før du kan få rex. For at lære mere om dette vil jeg anbefale dig at læse om det på www.hamsterpaletten.dk

Hvis du er medlem af Dansk Hamster Forening kan du få stamtavle på dine unger, uanset om moderen og faderen har det (så længe det ikke drejer sig om Campbells og Vinterhvide, hvor der er risiko for hybrider). Dog vil hamsterens forfædre ikke stå på ungernes stamtavle. Hvis du registrere moderen med stamtavle, så vil hendes navn også fremgå på ungernes stamtavle. Så vil da anbefale dig at registrere moderen og derefter ungerne, så de kan få stamtavle.
Vi har her i foreningen intet at gøre med DHI's stamtavler, så du må kigge nærmere på deres hjemmeside omkring hvad reglerne er for at få stamtavle hos dem. Jeg tror nok, du skal være registreret opdrætter hos dem for at få mulighed for at få stamtavler men er ikke sikker...

Håber at dette gav dig lidt svar på dine spørgsmål. Du er velkommen til at skrive igen hvis du gerne vil have uddybet noget eller du er kommet på flere spørgsmål
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Pauline

Indlæg af Pauline » 22. dec 2012 09:24

Tak Chlin
Jeg har fundet en chokolade han, dog skal parringen forgå hos hende.
Jeg vil med glæde melde mig ind i DHF og lave stamtavle til moderen og alle ungerne. Min eneste bekømring er bare det der med genkoder og finde ud af hvorhenne og hvordan man udfylder stamtavlerne?
Mvh Pauline

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 22. dec 2012 09:51

Det med genkoder og stamtavler kan du få hjælp til her på forum  :D

Du spørger bare  :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

annette gregersen

Indlæg af annette gregersen » 24. dec 2012 14:58

mosegaardmortensen89 skrev:Det med genkoder og stamtavler kan du få hjælp til her på forum  :D

Du spørger bare  :D
Der kommer nok også spørgsmål fra mig, vedr de genkoder:)
sitanes opdræt af langhårede guldhamstre.

Låst