Jeg har Minnie på 1,5 år og vi kommer jo ikke udenom at en gang imellem er det altså nødvendigt at skifte buret og give rent savsmuld osv.
Men jeg oplever at hun virker enormt stresset i flere timer efter jeg har sat hende tilbage i buret, er det normalt?
Hun bor i et alaska bur og idag da jeg rensede satte jeg platformen ind i buret (den der følger med) fordi jeg tænkte hun skulle lidt op i højden og have lidt bedre mulighed for skygge/gemme sig.
Men hun ræser rundt og snuser og tager intet af det mad jeg har lagt til hende
Det en gentagen adfærd hver gang jeg renser bur.
Stresser over burskifte?
Re: Stresser over burskifte?
Når du skifter hendes bur så fjerner du alt det strøelse hun har sat sine duftspor i. Jeg oplever at de fleste af mine hamster, har lidt travlt og styrter rundt når de får et rent bur.
Det du kan gøre så du ikke behøver at skifte hos hende så tit, så hun ikke "stresser" så ofte, er at skifte strøelsen til noget andet - fx Boxo, Carefresh eller hemp. Med disse strøelsen, kan et bur holde sig lugtfri i langt længere tid og man behøver måske kun skifte i tissehjørnet hvis den har sådan et, lidt oftere. Resten af strøelsen kan i hvert fald nok holde sig en måned ellers mere før det behøver at blive skiftet i bund.
Savsmuld skal jo skiftes en gang om ugen for at det ikke lugter for meget og så er det faktisk ikke sundt at gå i, da hamsterens tis i savsmuld danner nogle dampe, som ikke er sundt for hamsterens lunger.
Det du kan gøre så du ikke behøver at skifte hos hende så tit, så hun ikke "stresser" så ofte, er at skifte strøelsen til noget andet - fx Boxo, Carefresh eller hemp. Med disse strøelsen, kan et bur holde sig lugtfri i langt længere tid og man behøver måske kun skifte i tissehjørnet hvis den har sådan et, lidt oftere. Resten af strøelsen kan i hvert fald nok holde sig en måned ellers mere før det behøver at blive skiftet i bund.
Savsmuld skal jo skiftes en gang om ugen for at det ikke lugter for meget og så er det faktisk ikke sundt at gå i, da hamsterens tis i savsmuld danner nogle dampe, som ikke er sundt for hamsterens lunger.
Ha' en glad dag
Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
-
Jeg ligger et par håndfulde af det "gamle" strø til side under skift, som jeg så ligger i reden, når skiftet er foretaget . Det plejer og virke, da der så er noget, der dufter velkendt
Mvh Jane
Mvh Jane
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen
Benji's hamsteropdræt
Benji's hamsteropdræt
Tak for jeres svar, jeg tror jeg lavede en fejl igår, fordi jeg gav hende platformen og det brød hun sig ikke om.
jeg fjernede den og hun lagde sig til at sove kort tid efter.
Jeg bruger pt savsmuld, men hvad er boxo og hvor kan man købe det?
jeg fjernede den og hun lagde sig til at sove kort tid efter.
Jeg bruger pt savsmuld, men hvad er boxo og hvor kan man købe det?
Nu ved jeg ikke hvor du er fra i landet. Men Boxo kan købes hos bla. LUX-shoppen (en web-shop) og så har jeg lige set at Plantorama i Hillerød har fået Boxo også, men ved ikke med de øvrige Plantorama'er i Jylland.
Du kan også bruge Carefresh som bla kan købes i MaxiZoo - de to ting minder lidt om hinanden, så det er mest hvad man bedst kan lide. Jeg kan bedst lide Boxo.
Du kan også bruge Carefresh som bla kan købes i MaxiZoo - de to ting minder lidt om hinanden, så det er mest hvad man bedst kan lide. Jeg kan bedst lide Boxo.
Ha' en glad dag
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
-
Dejligt, hun faldt til ro . Jeg bruger en blanding af hemp og boxo . Jeg køber hemp i maxi zoo, men det kan også købes på Brogaarden
Med Venlig Hilsen Jane Sørensen
Benji's hamsteropdræt
Benji's hamsteropdræt