alder mellem han og hun

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
liv

alder mellem han og hun

Indlæg af liv » 2. jan 2009 13:15

halløj igen igen :D  :D

tænkte bare på om der var en ca alder for hvornår der ikke kan lade sig gøre at få unger :wink:

altså en hun gider ikke rigtig når hun er ca 1 år

men en han ??? også 1 år eller + -

og skal avlsparene være ca lige gamle eller skal hannen være ældst eller er det hunnen der skal være ældst eller er det totalt tilfældigt?

og det gælder guldhamstere :wink: vil lige have opdatret hjernen :D

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 2. jan 2009 13:21

hunnerne bliver som regl sterile ved 1 års alderen, men hanner er som regl fertile til de dør. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

burrus

Indlæg af burrus » 2. jan 2009 13:25

hannerne er fertile til de dør som regel :wink:  
Jeg troede faktisk min james var gået helt i hold, men det er tydeligt at nu hvir ha ner kommet i rigtig god form igen og han så er nede i en løbegård hvor der lige har været en hun - så er han MEGET fertil og vil MEGET gerne blive derned i håb om at hunnen kom igen :lol:
og han er 1 år 4½ måneder nu :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 2. jan 2009 13:28

tja... det er vel i princippet ligegyldig hvor stor forskel der er mellem hanner og hunner.

men jeg vil da mene at uanset hvad, så vil hanner i en yngre aldre være bedre i forhold til fertiliteten hos hans afkom når det er hanner der tales om. Tror nemlig ikke kun på at der er hos os mennesker det gælder: at jo tidligere mænd får drengebørn jo bedre bliver drengebørnenens sædkvalitet også...

ved ik og det giver mening?
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

burrus

Indlæg af burrus » 2. jan 2009 13:31

AnetteFrost skrev:tja... det er vel i princippet ligegyldig hvor stor forskel der er mellem hanner og hunner.

men jeg vil da mene at uanset hvad, så vil hanner i en yngre aldre være bedre i forhold til fertiliteten hos hans afkom når det er hanner der tales om. Tror nemlig ikke kun på at der er hos os mennesker det gælder: at jo tidligere mænd får drengebørn jo bedre bliver drengebørnenens sædkvalitet også...

lidt mening gir det bestemt  :D
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 2. jan 2009 19:43

AnetteFrost skrev:tja... det er vel i princippet ligegyldig hvor stor forskel der er mellem hanner og hunner.

Mener du, at ældre hanner har større risiko for at lave sønner med dårlig sædkvalitet ? - Hvis det er det, du mener, så tror jeg ikke, du har ret  :wink:
Mange hilsner fra Jeanne.

burrus

Indlæg af burrus » 2. jan 2009 20:03

Jeanne skrev:

Mener du, at ældre hanner har større risiko for at lave sønner med dårlig sædkvalitet ? - Hvis det er det, du mener, så tror jeg ikke, du har ret  :wink:
nja nok bare at jo ældre mænd bliver jo dårligere bliver deres sædkvalitet ofte... ergo vil en ældre han med dårligere sædkvalitet få færre unger, da færre sædceller vil nå hele turen :wink:
Pia B

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 2. jan 2009 20:28

Jeanne skrev:

Det er faktisk bevist at med tiden bliver mænds sædkvalitet dårligere og dårligere og det er bevist at drenge ikke har bedre sædkvalitet en deres fædre havde den dag de blev lavet... Og at dåsemad forringer sædkvaliteten - Det lærte vi på teknisk skole og i biologitimerne på HF, man kan ikke huske hvad den dokomenratfilm hedder... og har desværre smidt mine noter ud her sidste år :(
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Låst