Ændret adfærd

Beskrivelse mangler
Låst
Thitte

Ændret adfærd

Indlæg af Thitte » 10. dec 2012 18:01

Hej alle :-)

Har et lille spørgsmål ang. min dværg, Mikkel.
Han er over det sidste stykke tid blevet UTROLIG hidsig og temperamentsfuld. Jeg købte ham tilbage i sommers og det er gået fint siden - han har altid nappet lidt når han var ude, men intet som gjorde ondt og ikke kunne stoppes med en let pusten.
På det sidste er han som sagt blevet virkelig gnaven. Jeg må ikke rykke på hans ting i hans bur - hvilket er fair nok, da det jo er "hans", men han angriber min hånd så snart den er i buret - og det er virkelig et angreb. Han kan bide sig hårdt fast - så hårdt, at jeg sagtens kan løfte hånden mens han hænger dér og dingler.

Det mærkelige er bare, at det ikke altid er sådan... Nogle gange vil han gerne snakke og ligeså snart han kommer op i hånden, så er der intet, mens der er nogle perioder, hvor han på ingen måde gider.
Selvom han er proppet med godbider og foder og mine hænder på ingen måde dufter af mad eller andre dyr, så bider han altså.

Hvad tror I dette skyldes? Har jeg fået mig en part-time hidsigprop, eller kan der være noget galt?
Skal jeg starte forfra med at gøre ham håndtam igen, tror I :-)?

Og så lige til sidst... Hvilke handsker benytter I til bide-glade hammier? Jeg har prøvet nogle stykker og synes han kan bide lige igennem...
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Luna

Indlæg af Luna » 10. dec 2012 18:48

Adfærden kan jeg ikke rigtig komme med et bud ud over du kunne lugte af mad, hvilket du allerede har afvist, så er på bar bund. Mht handsker så prøv nogle havehandsker i tykt materiale / læder:)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 10. dec 2012 18:59

Hvor er det træls  :(

Jeg har oplevet gamle hamstere bliver mere hidsige og territorial, men ikke så unge.

Det kan jo være fordi den fejler noget helbredsmæssig. Spiser og drikker han som han plejer?

Jeg synes det lyder som en god ide at starte forfra med tæmning. Det kan være det ville hjælpe   :D

Jeg har en gang forsøgt handsker og det eneste han ikke kunne bide igennem var en tyk luffe. Den var bare ikke særlig nem at håndtere så jeg havde en luffe og en hånd med fingerhandsker.

Jeg håber Mikkel snart ændre adfærd  :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Thitte

Indlæg af Thitte » 10. dec 2012 19:41

Tak for svar i to :-)

Har også selv oplevet, at de blev mere irritable på deres ældre dage, eller hvis de havde ondt, men det at det er så periodemæssigt at han gør det - beviser lidt for mig, at han ikke har ondt.
Han spiser som han skal - måske en smule for meget ;-) - og drikker også fint. Han er meget aktiv i løbet af natten, så tror bestemt ikke han fejler noget - er selvfølgelig opmærksom på om det ændrer sig.

Jeg må ud i skuret og hitte nogle havehansker - så kan han bare komme an, ham den bette ;-)
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Alphas

Indlæg af Alphas » 11. dec 2012 08:07

Ej, hvor er det træls. Håber han snart ændrer sin adfærd igen, det er skam ikke sjovt når de kære små bliver hidsige. :(
Potedask fra Jenny og Alphabanden

Billede

sandi

Indlæg af sandi » 14. dec 2012 20:37

MMMMmmmm - jeg tænker over lidt i den retning af positiv og negativ forstærkninger- Det går ude på at hvis han er glade og leger og ikke bider, ja, give ham masser af godbidder og tilmed at lille kærlig klemme og puste forsigtig inde i hoved på ham at det er nu du er hans mor og han skal ikke være bang.
Så tænker jeg at så snart han gøre mine til at være sur, så trækker du konsekvent tilbage hurtigt og afsult alt kontakt og snakken. Så får harn ikke noget ude af at bide dig, ej heller den fornøjelse af et have handsker! Tag kontkat og godbidder til han KUN når han er sød. Jeg synes ikke han skal får det ude af at angreb dig at han har opnået at bide dig. Det SKAL HAN IKKE. Det skal ikke gå så langt. Træk dig helt tilbage når han vil give mine til at bide.
Nogle hamstere kan have lunefuld temperamenter af og til som os mennesker har! De har også et periode hvor de ikke gider at snakke og blive socialt. Jeg tror vi er meget glad for at have at vores hamstere er altid oplagt når vi er!! Måske er han som bare IKKE er ALTID oplagt. Jeg har også en som vil bide mig men ikke hårdt, hvis jeg begydner at rykke rundt på inventar i sit bur. Og der er naturligt nok, det er hams. Men ellers når han er oplagt, som nu er næsten altid, han kommer til lågen og han kravler ude i mine hænder og elsker at blive nusset og lege. Men så har han sit egne tærskel.Så vil han ikke mere. Og så vil han tilbage til buret, og det kommer han, så snakkes vi ved på et andet tidspunkt.

Jeg ved ikke om det kan sådan hjælpe, men jeg må også lige sige at den hamster jeg har som er lidt lunefuld, er alt avl med ham OPHØRT for i et tilfæld at han vil bring 'surhed' videre!!
sandi : all good things comes to those who wait....

Låst