Hjælp til genkoder på mit kuld.

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Cisla

:)

Indlæg af Cisla » 4. mar 2011 12:43

Så kom jeg ind på din side :)

Min hun er slet ikk lige så "sølv/grå" som din!
Hun er mere brunlig i det.

Ungerne er til gengæld i hendes farve, bare mørkere, men det er vel fordi de er korthårede ikk?

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 4. mar 2011 12:53

Ja det er mig der har lille Duffy som er chokolade sølv tortie  :wink:

Hvis du har hende fra Lykke kan du godt være sikker på farven  :wink:

Men ungerne vil jeg helt klart sige er sølvzobel  :D

Cisla

...

Indlæg af Cisla » 4. mar 2011 12:58

Hun er bare ikk til at stå for :) godt du bor i jylland, for ellers var jeg kommet forbi og have nuppet hende ;) ha ha.

Ja mink hunnen, som er mor til ungerne er fra Lykke.
Faren til ungerne har ikk stamtavle, så det gør det jo ikk nemmere at se hva farve ungerne har. (Især ikk når det er mit første kuld)!

Men frk. sølvzobel/zobel er fra en dyrhandler, så det er derfor den er lidt tricky.
Men hende ville du sige var zobel ikk?

malthesmor

Re: ...

Indlæg af malthesmor » 4. mar 2011 13:09

Men frk. sølvzobel/zobel er fra en dyrhandler, så det er derfor den er lidt tricky.
Men hende ville du sige var zobel ikk?[/quote]

Jo jeg vil, skal du også have søgt stamtavle på hende ?

Når du søger stamtavler på far og ungerne, så skriv til Jeanne at hun bare skal lave på far først, hun kan jo ikke lave på ungerne før far har en stamtavle og stb.nr.

jeg har efterhånden haft over 20 kuld, og det kan stadig være svært at se forskel  :wink:

Cisla

...

Indlæg af Cisla » 4. mar 2011 13:15

Okay, så kom der lidt mere styr på det hele! Puhaa :P

Men ja, skal have søgt stamtavle på dem alle sammen :)
Zobel hunnen skulle gerne være drægtig, og nu hannen alligevel får stamtavle pga. det andet kuld, så kan de alle lige så godt få.

Det husker jeg lige at sige til hende :) så hun ikk undre sig over hvor hannen er henne i billeder ;)

Men lad lige vær med at sige sådan, håbede nemlig lidt på at det var en leg for jer erfarne :) og at det kun var første gang det hele var så kriglet!
Tror jeg har brugt mere tid på hamstergenetik i sidste måned, end jeg har på lektierne :roll:

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 4. mar 2011 13:18

Kan efterhånden godt "kende" farver, men genetikken er stadig en videnskab  :lol: men så er det jo godt at jeg har en "livline" som laver mine genkoder på mine kuld  :wink:

Cisla

:)

Indlæg af Cisla » 4. mar 2011 13:30

Ej der er nogen der kan hva ;) livline og det hele.
Jeg er bare glad for denne side, og jer kloge mennesker der er så søde at hjælpe :)

Lykke

Re: Lykke

Indlæg af Lykke » 4. mar 2011 14:03

Cisla skrev:Jeg siger tusind tak for hjælpen :) ved ikk hva jeg sku gøre uden!

Men har altså lidt flere spørgsmål  :?

På de Zobel skimmel unger, hvordan kan jeg se at der ikk er dominant spot? Læste om det på hamsterpaletten, og der stod: "Genet gør at hamsteren bliver broget/plettet over hele kroppen". Det er ungerne jo i princippet, men kan det både være skimmel og dominant spot der gør det?

En anden ting er det om de zobel skimmel unger er zobel eller sølvzobel.
Når jeg kigger på billederne på hamsterpaletten, så minder deres farve mest om sølvzobel, men har en langhåret hun der er sølvzobel, og hende ligner de ikk i farven? De har en meget mørk røget grå farve, hvis det hjælper.

Den sidste ting jeg ikk helt er med på, er hvordan man kan være sikker på at de kødøret offwhite unger også har arvet Dsds og Whwh? Er det fordi det er dominant, og alle derfor får det?

Håber mine spørgsmål er forståelige :)
Skriv til Benjamin eller kwo og spørg om dominant spot - de ved nok bedst om det. Men som jeg husker er skimmel primært en "udviskning" af farven på bagdelen, mens dominant spot giver pletter rundt om på kroppen.

Jeg vil nok både komplicere og forenkle spørgsmålet om zobel/ sølvzobel. Umbrouse-genet der giver mørke spidser kommer i forskellige kvaliteter og kan derfor få farven til at variere - uanset om man ser på to almindelige zobel. Zobel består af en creme bund og umbrouse spidser. Sølvzobel består af en offwhite (creme og sølv giver offwhite) bund med umbrouse spidser. Hamstere, der er creme, starter med at være "hvide" ligesom offwhite hamstere og bliver så mere og mere gullige - hvornår de får deres gullige farve veksler også... og det gør det svært at skelne farverne på de helt unge hamstere, især når der er andre gener inde over (zobel-sølvzobel, satin osv.). Men det er bunden - og dermed også øjenringene - du skal kigge på, ikke den samlede grålige farve, og det er svært at se på billeder og på unge hamstere (selvom jeg også hælder til sølvzobel ud fra billederne). Den samlede farve kan variere både pga. bunden og pga. spidserne, så den afspejler altså flere ting.
For at komplicere det yderligere kan du heller ikke sammenligne en langhåret hamster med korthårede, da der er den samme mængde farve i hårene! En langhåret vil derfor fremstå som lysere i farven - forstærket af at umbrouse stadig ligger i spidserne.
Du kan heller ikke helt sammenligne en voksen hamster med en unge, da ungerne er mindre, hårene mindre og pelsen og farven derfor "tættere".
Så bunden! :-)

Du kan umiddelbart ikke vide, om de offwhite har arvet skimmel og dom spot. Hvis faren havde det i dobbeltfaktor, ville alle unger få det i enkeltfaktor fra ham - og da det er dominant, ville de så alle få det. Men da han (som ungerne tyder på) har det i enkeltfaktor, er det ca. ½ af ungerne som får genet (og farven da det er dominant). Men du kan formentlig ikke se det på offwhite - tjek med Benjamin eller kwo. Hvis du ikke ved det, skriver du _wh og _ds i stamtavlen, hvor _ betyder mulighed for Wh og Ds.

Håber mine svar er forståelige  :wink:

Cisla

Argh

Indlæg af Cisla » 4. mar 2011 23:51

Kan du da lige lade være med at komplicere tingene :? synes det er kompliceret nok i forvejen :( ha ha.

Jeg prøver at høre dem ad, men hvis du husker rigtigt (det gir ihvertfald mening), så er de også dominant spot, da der både er udviskning og pletter.

Okay, du har skrevet det meget forståeligt, så er helt med, selvom du komplicerer det lidt  :lol:
Kan godt se hva du mener med sammenligning af voksen/ung, langhåret/korthåret! Det lader jeg være med fremover :D
Men ja, så er mine unger sølvzobel, og ikk kun zobel.

Synes det er fantastisk du lige lærte mig at man godt må skrive _ foran, da jeg kun troede det måtte komme bagved  :wink:
For så kan man vel gøre det ved de offwhite unger, nu man ikk kan se det på dem.

Føler jeg er blevet meget klogere  :D (lige ind til næste gang).

Et sidste spørgsmål:

Hedder det: Offwhite, eller kødøret Offwhite, når vi snakker om min han og de hvide unger?
Ved ikk helt hvor jeg har det "kødøret" fra, så derfor er jeg lidt i tvivl.

Fandt lige et spørgsmål mere:

Dominant spot Zobel skimmel:
baba Dsds ee L_ Pp _u Whwh
Men hva med Sgsg, eller sgsg? Skal det ikk på? Nu de andre unger har det, og forældrene.

Lykke

Indlæg af Lykke » 5. mar 2011 09:47

Der er såvidt jeg ved ikke noget der officielt hedder kødøret. Men det bør du kunne se i foreningens standard, som du finder under udstillinger (på hamsterland, ikke forum). (måske kommer det fra en af beskrivelserne der, hvor man beskriver farven på ørerne bl.a. - men mener bestemt ikke det findes i farvernes navne)
En offwhite har farvede ører og sorte øjne. Så kan der være rødøjede offwhite som også har hudfarvede ører (det røde gen afbleger dem). Og så kan der være offwhite-et-eller-andet som f.eks. hvidbåndet offwhite, offwhite skimmel og offwhite dominant spot (eller dom spot offwhite - har ikke lige styr på rækkefølgen...) hvor ørerne kan blive hudfarvede eller plettede.
Tror jeg  :wink:

"Dominant spot Zobel skimmel:
baba Dsds ee L_ Pp _u Whwh
Men hva med Sgsg, eller sgsg? Skal det ikk på? Nu de andre unger har det, og forældrene."

1) fejl: Det skal være Uu eller U_, da det umbrouse-gen der hører til zobel er dominant og skrives med stort.
2) Du kan jo så også skrive "Korthåret dominant spot zobel skimmel"
3) man skriver ikke nødvendigvis gener på hvor de ikke har en afvigelse fra den oprindelige hamster. Dvs. hvis de ikke er hvidbåndet (ikke hb=baba) eller ikke er sølv (ikke=sgsg), så skrives det ikke nødvendigvis på. Jeg kan godt lide at skrive det, når jeg ved det med sikkerhed (f.eks. fordi man kan skelne ift. forældres eller søskendes farver), fordi nogle gange står generne der ikke, fordi man ikke ved noget om det. Men hvis de er zobel, og ikke sølvzobel, må du i hvert fald ikke skrive Sgsg, da det betyder, at de har et sølvgen. Omvendt, hvis de ER sølvzobel, SKAL der stå Sgsg.

Cisla

...

Indlæg af Cisla » 8. mar 2011 20:59

Nu fik jeg kigget på standarderne, og kødøret er vidst et "no go", så det ryger væk.
Men der er ingen Offwhite med "kødørede" ører :( hvilket ville have været meget rart, så man havde en retningslinje.

Kan godt se det med U'et, nu du siger det. Blev bare i tvivl, da Coco har stort, og Mr. lille. Men så blir det Uu :)

Korthåret kommer på :) Kan se du har skrevet det på Coco's stamtavle, så fortsætter bare i din fine stil :)

Men ja, har godt lagt mærke til at du skriver mere end nogle andre ;) men den er jeg helt med på, at hvis man ved det ikk er der, så kan man jo lige så godt skrive det, så man ikk "glemmer" at det ikk er der. Så blir jeg ihvertfald ikk forvirret over det senere!

Med hensyn til om de er zobel eller sølvzobel, så er jeg mest til sølvzobel, men er jo ikk sikker, da det er første gang :? Så har kun meningerne herinde fra at forholde mig til. Men så skal jeg måske bare lade være med at skrive det, for ikk at lave nogle fejl.

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 8. mar 2011 21:20

Jeg ville skrive at den er sølv zobel, hvis det er det du tror den er  :D hvis den så skal bruges til avl og det viser sig at den ikke er sølv, kan det jo rettes  :wink:

Cisla

...

Indlæg af Cisla » 8. mar 2011 21:49

Ja det er selvfølgelig rigtigt, man kan jo altid få lavet det om.
Det havde jeg fuldstændig glemt!
Så er det alligevel ikk så slemt hvis jeg får lavet lidt fejl ;)

Låst