Hamsterskabsbur (:

Har du lyst til at vise din hamster, dit bur, noget tilbehør eller andet hamster relateret frem, så er dette stedet.
Hopiw

Hamsterskabsbur (:

Indlæg af Hopiw » 9. jun 2008 22:23

Syntes efterhånden at det blev for uoverskueligt med mine duna bure, og det var totalt umuligt at komme til på værelset.
Har været totalt forelsket i skabsbure i lang tid så besluttede mig for at lave et til mine hamstere (:

Hvert bur er (ca.)
Længde: 50
Bredde:58
Højde:37

Der er 5 bure til en styk pris af ca.200kr.

On wit ze pictures:

(Fra toppen: Pumpkin, Star, Todd, Zero og Kiks)
Billede

(Fra toppen: Pumpkin og Star)
Billede

(Fra toppen: Todd, Zero og Kiks)
Billede

(og jo de har alle hjul, men wodent wheelsne er lige pt til vask :) )

Lykke

Indlæg af Lykke » 9. jun 2008 22:27

IKEAs Pax-skabe er gode til lidt af hvert :-)

Dem har jeg også overvejet til skabsbure.

Hvordan har du tænkt dig at gøre rent?

Gnaver de i hullerne?
Jeg tænkte, at man måske kunne hente nogle af de der små træ-dimselihutter og stikke i hullerne, så der bliver indbygget klatrevæg :-)

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 9. jun 2008 22:32

Lykke skrev:IKEAs Pax-skabe er gode til lidt af hvert :-)

Gnaver de i hullerne?
Jeg tænkte, at man måske kunne hente nogle af de der små træ-dimselihutter og stikke i hullerne, så der bliver indbygget klatrevæg :-)
Pax-skabe styrer  :D

Der er skinner forets hvor plexiglasset sidder i, så kan ejg taget det op også køre alt ud med en fejebakke.

Ved ikke om de gnaver i hullerne, blev færdig med skabet for 1 time siden  :wink:
Men tror ikke de gider det. De(mine hamstere) gider ikke gnave i træ.

De kan skam sagtens klatre på væggen med hullerne, det har Kiks demonstreret :lol:

Petite_Koneko

Indlæg af Petite_Koneko » 9. jun 2008 22:54

Det ser floooot ud! Og pax skabe er virkelig fantastiske, også til marsvin!

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 9. jun 2008 22:58

Meget flot..
Jeg må lige spørge om nogle ting? Er det bare sådan et skab med flytbare hylder? Hvis det er har så skruet eller limet dem fast?
Kunne du tage nogle flere billeder af lågerne åbne, sådan med hængsler og detaljer? Ved godt at pax serien er vildt stor, men kunne du måske spore mig ind på helt nøjagtigt hvilket skab du har købt?

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 9. jun 2008 23:05

AnnaR skrev:Meget flot..
Jeg må lige spørge om nogle ting? Er det bare sådan et skab med flytbare hylder? Hvis det er har så skruet eller limet dem fast?
Kunne du tage nogle flere billeder af lågerne åbne, sådan med hængsler og detaljer? Ved godt at pax serien er vildt stor, men kunne du måske spore mig ind på helt nøjagtigt hvilket skab du har købt?
Ja det er med flytbare hylder, det er bare lagt oven på nogen metalhyldeknægte (sådan nogen meget små stifter) fra Ikea, de rykker sig ingen vegne (:

Billeder med detaljer må vente til i morgen.

Det er det her skab
Billede

50x58x201 (skal du lige indtaste på siden/linket under her, har ikke et direkte link til dens side.)
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40141395

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 10. jun 2008 06:36

Okay, men en ting jeg lige synes du skal overveje er. At det disse spånplade hylder er lavet af suger fugt rimelig meget. Det vil sige hvis du bare har dem liggende på hyldebærer er alle kanter et udsat sted. Især hvis de har et tissehjørne. Jeg kan også forestille mig at de vil kunne gnave i kanten af hylderne. Jeg ville sætte dem helt fast med skruer gennem siderne på skabet, og så ligge en silikone fuge rundt langs hyldens kant. (er snedker så det er derfor jeg tænker så meget over det)

burrus

Indlæg af burrus » 10. jun 2008 07:16

AnnaR skrev:Okay, men en ting jeg lige synes du skal overveje er. At det disse spånplade hylder er lavet af suger fugt rimelig meget. Det vil sige hvis du bare har dem liggende på hyldebærer er alle kanter et udsat sted. Især hvis de har et tissehjørne. Jeg kan også forestille mig at de vil kunne gnave i kanten af hylderne. Jeg ville sætte dem helt fast med skruer gennem siderne på skabet, og så ligge en silikone fuge rundt langs hyldens kant. (er snedker så det er derfor jeg tænker så meget over det)
silikone fugen ville jeg somend helt undvære - det ville jeg ikke have i hamsterens mave :?  

synes faktisk at flytbare hyller er smart - så kan man tage dem helt ud og gøre totalt rene...
man kunne evt. lave et system så de ikke kan skubbe hyllen ud inde fra bagvæggen... måske...

Hvad har hele skabet stået dig i?
ret smart og lidt det jeg selv overvejde en gang, men økonomisk kunne jeg ikke lige overskue den dengang...  :oops:  :lol:  

pax er smart!
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 10. jun 2008 08:23

Hopiw skrev:
Lykke skrev:IKEAs Pax-skabe er gode til lidt af hvert :-)

Gnaver de i hullerne?
Pax-skabe styrer  :D

Der er skinner forets hvor plexiglasset sidder i, så kan ejg taget det op også køre alt ud med en fejebakke.

Ved ikke om de gnaver i hullerne, blev færdig med skabet for 1 time siden  :wink:
Men tror ikke de gider det. De(mine hamstere) gider ikke gnave i træ.

De kan skam sagtens klatre på væggen med hullerne, det har Kiks demonstreret :lol:
Er det så ca. 10 cm plexi-glas og resten frit til ventilation?

Og hvad har du brugt som skinner?

(jeg er nemlig selv igang med overvejelser til mine akvarier)
Senest rettet af Lykke 10. jun 2008 08:32, rettet i alt 1 gang.

Lykke

Indlæg af Lykke » 10. jun 2008 08:31

Jeg er stor tilhænger af IKEAs rodebutikker, og jeg ved, at de både i Tåstrup og Gentofte altid har Pax-reolerne i rodebutikken. Man får dem som regel til halv pris (nogle gange billigere - de oprindelige priser kan ses på IKEAs hjemmeside). Der kan være ridser eller noget, men nogle gange er de som nye. Og så fås de i både 50, 75 og 100 bred og ca. 30 og 58 dyb.

Jeg ved ikke, om tisset kan løbe ned i siderne/ hjørnet, så hylderne kan suge, men hylderne flytter sig i hvert fald ingen steder, hvis man har sat dem rigtigt. Jeg vil dog tro, at det vil være en god ide at sømme bagbeklædningen fast til hver hylde (i hvert fald hvis man har et skabt, der er 100 bredt), for bagbeklædningen har tendens til at bukke i en fold midtpå - og en hamster vil snildt kunne klemme sig igennem og ned i det næste bur.

Jeg så i øvrigt lige igår, at man kan få nogle plastikkasser med låg (fra Komplement-serien), der passer til skabene. De kører så på en skinne, så man kan trække dem ud. Hvis man lavede udluftning i låget, kunne det måske også være interessant til sådan et skabsbur - men jeg har altså kun kigget på dem et øjeblik.

Jeg har i øvrigt købt plexiglas 75*50 til ca. 64 kr. i jem og fix.
Og man kan købe 10 meter voliere-net til et par hundrede kr. eller det lidt finere net i 5 meter til 128 kr. i f.eks. Harald Nyborg.
(det var det billigste jeg fandt her i området)

burrus

Indlæg af burrus » 10. jun 2008 08:39

de kasser fra komplement - hvor høje de? det har jo lidt betydning om hjulet kan være der :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 10. jun 2008 08:42

burrus skrev:de kasser fra komplement - hvor høje de? det har jo lidt betydning om hjulet kan være der :lol:
Jeg ved det ikke - og det fremgår ikke af hjemmesiden, men du har nok ret i at det ikke er højt nok til et hjul i hvert fald.
Jeg kan da lige tjekke her senere på ugen, når jeg formentlig kører forbi IKEA
:wink:

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 10. jun 2008 11:43

AnnaR skrev:Okay, men en ting jeg lige synes du skal overveje er. At det disse spånplade hylder er lavet af suger fugt rimelig meget. Det vil sige hvis du bare har dem liggende på hyldebærer er alle kanter et udsat sted. Især hvis de har et tissehjørne. Jeg kan også forestille mig at de vil kunne gnave i kanten af hylderne. Jeg ville sætte dem helt fast med skruer gennem siderne på skabet, og så ligge en silikone fuge rundt langs hyldens kant. (er snedker så det er derfor jeg tænker så meget over det)
Jeg har givet dem lidt trælim(ikke giftigt) rundt i kanten, havde overvejet at lakere det hele, men droppede det da jeg bare ikke gad det. Hylderne koster ingen ting jeg hvis de gnaver kanten af, hopper jeg i Ikea efter en ny hylde, men som sagt, de gider ikke gnave i træ.
burrus skrev:Hvad har hele skabet stået dig i?
ret smart og lidt det jeg selv overvejde en gang, men økonomisk kunne jeg ikke lige overskue den dengang...  :oops:  :lol:  
Skabet blev fundet i ”rode kassen” til 150kr(også derfor det har den fantastiske grimme træfarve -.-)

Skab(50x58x201): 150kr
Hylder(4 styk): 140kr
Vinkelbeslag (20styk):100kr
Plexiglas rester (5 styk): 50kr
Hængsler(10 styk): 120kr
Volierenet(1meterx10meter): 160kr
Gardinstænger (3,5 meter): 80kr
Lister(9 meter): 130kr
Skruer : 30kr
Låse(5 styk): 100kr

I alt: 1060kr
Lykke skrev:Er det så ca. 10 cm plexi-glas og resten frit til ventilation?

Og hvad har du brugt som skinner?
Der er 15cm pelxi-glas, fordi jeg ikke kunne skære glasset (ødelage 2 stykker på den måde), men ville helst have haft det i 10cm.

Skinnerne er normale aluminium gardin stænger (:

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 10. jun 2008 11:56

Det er bare super flot ! :shock:
Sådan et vil jeg sQ også gerne ha på når jeg engang flytter for mig selv og får nogen flere dyr :D
Tjek min nye hjemmeside:
http://www.mel-bollen.weebly.com

burrus

Indlæg af burrus » 10. jun 2008 11:58

smart...

hm tror jeg blvier nødt til at finde ud af noget lignende når jeg får flere dyr  :lol:  

det ser også bare skide godt ud!  :D
Pia B

Låst