Sølv- eller ej?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Lykke

Sølv- eller ej?

Indlæg af Lykke » 3. jan 2009 15:31

Jeg har fået et kuld unger, hvor der kan være sølvgrå inde over (og helt sikkert er det på to af ungerne). Men jeg har to unger hvor jeg er lidt usikker på hvordan de bør se ud med og uden sølv, også fordi farven skulle ændre sig med alder.

Begge er hunner. De er 24 dage gamle.
Den ene er korthåret mink eller sølvmink. Den har set meget grå ud, men idag synes jeg det cremefarvede er meget mere tydeligt.
Den anden er langhåret satin mink eller sølvmink. Jeg synes, det er svært at sammenligne de to pga. satinen.

Billederne viser nr. 2 først...

Er der nogen som kan hjælpe?
Vedhæftede filer
PICT0249.JPG
nr. 1
PICT0249.JPG (71.07 KiB) Vist 5481 gange
PICT0231.JPG
nr 1
PICT0231.JPG (75.72 KiB) Vist 5481 gange
PICT0229.JPG
nr 1
PICT0229.JPG (74.92 KiB) Vist 5481 gange
PICT0251.JPG
nr. 2
PICT0251.JPG (75.96 KiB) Vist 5481 gange
PICT0250.JPG
nr. 2
PICT0250.JPG (77.5 KiB) Vist 5481 gange

Æda

Indlæg af Æda » 3. jan 2009 15:37

De har jo lyse øjenringe!  :shock:  har minkerne også det?
Hilsen Ida <3

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. jan 2009 16:06

Æda skrev:De har jo lyse øjenringe!  :shock:  har minkerne også det?
ja, mink er rødøjet zobel.

Desiree

Indlæg af Desiree » 3. jan 2009 16:32

Det er bare et gæt det her, men mon ikke sølvminkene også får hvide øjenringe?
Kan ikke helt se her om ringene er hvide på nogle af dem...
mvh Desiree

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. jan 2009 17:01

Desiree skrev:Det er bare et gæt det her, men mon ikke sølvminkene også får hvide øjenringe?
Ah, du mener helt hvide ligesom forskellen på zobel og sølvzobel.
Hvid/creme øjenringene er nu ikke så nemme at se på sølvzobel/zobel synes jeg - der er det meget tydeligere at se i bundfarven, og så på ørerne har jeg opdaget!
Jeg vil da lige prøve at se, om jeg kan se noget på øjenringene. Men det kan jo også være at p-genet gør noget, så det ikke gælder her.

Desiree

Indlæg af Desiree » 3. jan 2009 17:04

Lykke skrev:
Desiree skrev:Det er bare et gæt det her, men mon ikke sølvminkene også får hvide øjenringe?
Hvid/creme øjenringene er nu ikke så nemme at se på sølvzobel/zobel synes jeg - der er det meget tydeligere at se i bundfarven, og så på ørerne har jeg opdaget!
Jeg vil da lige prøve at se, om jeg kan se noget på øjenringene. Men det kan jo også være at p-genet gør noget, så det ikke gælder her.
Ok, er ikke helt stærk i zobel-sølvzobel. Men har da haft unger med hvide øjenringe.
Jeg tror ikke pp vil gøre noget ved ringene. Det plejer jo at fjerne farve, ikke lægge farve til.
mvh Desiree

Æda

Indlæg af Æda » 3. jan 2009 17:15

Lykke skrev:
Æda skrev:De har jo lyse øjenringe!  :shock:  har minkerne også det?
ja, mink er rødøjet zobel.
OMG det vidste jeg ikke!  :shock:  Kunne slet ikke se at de har røde øjne... O_o   :D  men det ved jo så nu  :D
Hilsen Ida <3

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. jan 2009 17:53

Desiree skrev:
Lykke skrev:
Ok, er ikke helt stærk i zobel-sølvzobel. Men har da haft unger med hvide øjenringe.
Jeg tror ikke pp vil gøre noget ved ringene. Det plejer jo at fjerne farve, ikke lægge farve til.
ja, men hvis pp fjerner farve, kan det jo være at creme bliver til hvid og så er jeg lige vidt... En rø off-white skulle f.eks. blive mere hvid en end almindelig off-white.

Men hvilken farve havde dine unger med hvide øjenringe? Zobel har jo creme øjenringe.

Desiree

Indlæg af Desiree » 3. jan 2009 17:58

Lykke skrev:
Desiree skrev:
Lykke skrev: Ah, du mener helt hvide ligesom forskellen på zobel og sølvzobel.
ja, men hvis pp fjerner farve, kan det jo være at creme bliver til hvid og så er jeg lige vidt... En rø off-white skulle f.eks. blive mere hvid en end almindelig off-white.

Men hvilken farve havde dine unger med hvide øjenringe? Zobel har jo creme øjenringe.
Nej det er du ikke. Både mink og sølvmink har pp. Den mink jeg har, har IKKE hvide øjenringe, de er faktisk ret mørke synes jeg. Så hvis minken har hvide ringe må den være sg.
Mine unger med hvide øjenringe var sølvzobel, er jeg ret sikker på. Kan ikke se hvad de ellers kan have været.
mvh Desiree

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 3. jan 2009 18:00

Jeg tror ikke der er noget sølv i dem. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Desiree

Indlæg af Desiree » 3. jan 2009 18:00

Det er vist også specielle pigmenter pp bleger eller fjerner, er det sort?, det tror jeg det var.
mvh Desiree

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. jan 2009 18:18

Benjamin skrev:Jeg tror ikke der er noget sølv i dem. :)
Tak. Vil du ikke sige, hvad du bedømmer det ud fra? Så jeg ved det til næste gang.

Ved du, om man også kan se hvide i stedet for creme øjenringe på sølvmink vs. mink?

På nr. 1 så de ikke hvide ud, men på satinen kunne de godt være hvide, men jeg er ikke sikker.

En mink bliver mere brun/ rødlig med alderen, ik'?

contraria

Indlæg af contraria » 3. jan 2009 18:21

Desiree skrev:Det er vist også specielle pigmenter pp bleger eller fjerner, er det sort?, det tror jeg det var.
sort og brun(rust) pikment.

og da creme værken er sort eller brun(rust) pikment. så bør det ikke ha indflydelse på den creme farve. dog er umbrouse, sorte hårspisser så disse ndes fra sort som på en zobel til brun/rødlig på en mink.

jeg vil mene at begge hamstre her, er mink og mink satin.
de venligste hilsner amanda

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. jan 2009 18:23

Desiree skrev:
Lykke skrev:
Desiree skrev: Ok, er ikke helt stærk i zobel-sølvzobel. Men har da haft unger med hvide øjenringe.

Nej det er du ikke. Både mink og sølvmink har pp. Den mink jeg har, har IKKE hvide øjenringe, de er faktisk ret mørke synes jeg. Så hvis minken har hvide ringe må den være sg.
Mine unger med hvide øjenringe var sølvzobel, er jeg ret sikker på. Kan ikke se hvad de ellers kan have været.
hehe, nå ja, begge har selvfølgelig pp...
Nå, den ene havde i hvert fald ikke hvide øjenringe.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 3. jan 2009 18:51

Lykke skrev:
Benjamin skrev:Jeg tror ikke der er noget sølv i dem. :)
Tak. Vil du ikke sige, hvad du bedømmer det ud fra? Så jeg ved det til næste gang.

Ved du, om man også kan se hvide i stedet for creme øjenringe på sølvmink vs. mink?

På nr. 1 så de ikke hvide ud, men på satinen kunne de godt være hvide, men jeg er ikke sikker.

En mink bliver mere brun/ rødlig med alderen, ik'?
Jeg syntes ikke de er lyse nok til at ligne sølv varianter da sølvgrå er et gen der går ind og lysner andre farver.

Jo mink ligner en Dove med øjenringe som lille og bliver mere brunlig/rødlig med alderen men det er ikke alle der bliver lige røde med alderen men det er jo ligesom at farve nuancen varierer meget hos Zobel. :)

Jeg har ikke lige umiddelbart lagt mærke til farven på øjenringene på de unger jeg har haft har bare lagt mærke til at øjenringene på visse dyr er mere utydelige end på andre dyr. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Låst