svulvst?? :(

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
liv

svulvst?? :(

Indlæg af liv » 5. jan 2009 19:10

hej nu sad jeg lige her og kigge på feta ifær med at samle mad ind hun blev pludselig meget glad for at hænde og bide i låsen og lagde så mærke til noget bulet ved hendes bagben på maven :?

jeg tog hende lige og tur op i hænderne og fik det tjekket og der er rigtig nok en bule :? kan ikke se rigtig noget da hun spræler ret meget... :lol: prøvede at se det men det var meget svært.. så kom jeg i tanke om hun er gravid kan det være en unge der sidder helt nede ved bagbenet eller er det en svulvst af en form har i prøvet det før? :oops:  :?  :?

Vimse

Indlæg af Vimse » 5. jan 2009 19:32

Hmmmmm..... Tror muligvis godt det kan være en unge. Men ved ellers ikk hvad det skulle være. Håber virkelig ikke det er noget alvorligt.
KH. Kathrine

Ringling

Indlæg af Ringling » 5. jan 2009 21:00

Det kan jeg desværre ikke svare dig på Liv, men håber da at det er en unge så!
Hilsen Lotte
Billede

liv

Indlæg af liv » 5. jan 2009 21:52

hmm.. ja håber det er en unge eller hun bare er lidt hævet :? men kan ikke rigtig gøre noget før hun har fået unger.. men hun spiser drikker og er ligeså livlig som normalt :D så håber det bare er den nederste unge der lige har sat sin numse der :lol:  :lol:

men hvis der er nogen derude der ved hvad ellers det kunne være og om det er farligt så skriv lige ik? :D

Lykke

Indlæg af Lykke » 5. jan 2009 22:00

Du må jo bare holde lidt øje med det - krydser fingre for at det er en unge eller ungerne der puffer til noget, så der kommer en bule.

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 6. jan 2009 14:36

Uhh .. Det er svært at svare på ..
Det er svært når hun er gravid jo :?
Der er nok ikke andet at gøre end at vente og se.. Hvis hun stadig har bulen når ungerne er kommet til verden, så tror jeg desværre det er en svulst :(

Som du beskriver den lyder det nemlig fuldstændig som det Domino har, og det er en svulst :(
Hans svulst sidder samme sted som du beskriver at Feta her en bule ..

Krydser fingre for at det bare er en unge!!
Tjek min nye hjemmeside:
http://www.mel-bollen.weebly.com

liv

Indlæg af liv » 6. jan 2009 15:50

FrkHoumann skrev:Uhh .. Det er svært at svare på ..
Der er nok ikke andet at gøre end at vente og se.. Hvis hun stadig har bulen når ungerne er kommet til verden, så tror jeg desværre det er en svulst :(

Som du beskriver den lyder det nemlig fuldstændig som det Domino har, og det er en svulst :(

hvad gør en svulvst er det farligt? kan man gøre noget ved den? kan det været en hævet bryst pga noget mælk eller noget?

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 6. jan 2009 15:59

Tjae .. Altså .. Jeg tænker kræft når jeg snakker svulst.
Men mennesker kan jo have både godartede og ondartede svulster.
En godartet svulst er som navnet siger ikke farligt, mens en ondartet svulst er kræft, og er derfor farligt.
Jeg ved ikke om hamstere også kan have godartede svulster.

Jeg har haft en hamster engang der fik 2 fedtknuder, det var ikke noget farligt, det var bare sådan nogen bløde buler.
Men jeg har også haft en hamster der blev aflivet pga. kræft, og det var sådan en hård kugle ligesådan som Domino har nu :(

Det er nok op til dyrelægen om man kan gøre noget ved den. Jeg ved der er dyrelæger i andre lande der fjerne svulster på så små dyr, men ved ikke om de gør det herhjemme.

Om det kan være et hævet bryst skal jeg ikke kunne sige :)
Tjek min nye hjemmeside:

Lykke

Indlæg af Lykke » 6. jan 2009 17:30

liv skrev:

hvad gør en svulvst er det farligt? kan man gøre noget ved den? kan det været en hævet bryst pga noget mælk eller noget?
Nu du siger det, kan der faktisk også gå betændelse i dievorterne. Men jeg synes det lyder voldsomt, hvis en dievorte skulle komme til at ligne en svulst.

liv

Indlæg af liv » 6. jan 2009 17:41

Lykke skrev:
liv skrev:

Nu du siger det, kan der faktisk også gå betændelse i dievorterne. Men jeg synes det lyder voldsomt, hvis en dievorte skulle komme til at ligne en svulst.
har sådan set aldrig set en svulvst :oops:  :oops: kunne bare ikke finde på andet at kalde bulen det.. men synes det ser ud som om den sidder oven i den nederste pat til højre :? der er ikke pels på toppen af den ved ikke om det er hende selv der er generet af den eller om det bare er faldet af :? hvad kan der ske hvis der er betennelse i patten? :?

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 6. jan 2009 18:01

Liv - Har duu mulighed for at tage et billed af den?
Ved godt det kan være svært, men så kunne folk herinde måske bedre svare dig på hvad det er :)
Tjek min nye hjemmeside:

liv

Indlæg af liv » 6. jan 2009 18:03

FrkHoumann skrev:Liv - Har duu mulighed for at tage et billed af den?
Ved godt det kan være svært, men så kunne folk herinde måske bedre svare dig på hvad det er :)
hmm.. kan prøve men det er svært vil ikke stresse hende og hun er begyndt   bide ret meget og det gør ret ondt at blive bidt af hende lige fortiden! men kan se om jeg kan få et billede ... :?  :?

Lykke

Indlæg af Lykke » 6. jan 2009 18:17

liv skrev:
Lykke skrev:
liv skrev: hvad gør en svulvst er det farligt? kan man gøre noget ved den? kan det været en hævet bryst pga noget mælk eller noget?
har sådan set aldrig set en svulvst :oops:  :oops: kunne bare ikke finde på andet at kalde bulen det.. men synes det ser ud som om den sidder oven i den nederste pat til højre :? der er ikke pels på toppen af den ved ikke om det er hende selv der er generet af den eller om det bare er faldet af :? hvad kan der ske hvis der er betennelse i patten? :?
Der skal jo ikke være pels på selve dievorten.
Alle dievorterne vil blive tydeligere, når hun har født eller er tæt på. Men de bliver formentlig nogenlunde samme størrelse.
Sidder der en dievorte på samme sted i den anden side?

Jeg har ingen anelse om, hvorvidt det kan være betændelse i dievorten. Jeg kom bare til at tænke på det, da du selv nævnte dievorten.

Og jeg ved ikke ret meget om det med betændelse - har bare hørt om det eller noget. Men jeg er sikker på at det kan være ubehageligt. Og det kan formentlig give en infektion. Plus ungerne skal nok ikke die af en dievorte der er betændt.

Måske du skulle prøve at ringe til dyrlægen imorgen og forklare hvordan det ser ud. Så kan du jo høre hvad det kan være og hvad han/ hun synes du skal gøre, når du er så tæt på en fødsel.
Jeg tænker på, at det jo kun bliver mere besværligt at tage til dyrlægen, når hun først har født, for der skal hun jo helst have ro med ungerne.

liv

Indlæg af liv » 6. jan 2009 18:32

der sidder en på den anden side også :wink: men nu tænkte jeg lige ..

altså de vokser jo og bliver tydelige og kan se 3-4 af dem lige nu om det så ikke kunne være der var en unge + den var vokset så den viker større? har taget lidt billeder af det ret dårlige men det går vist kan bare ikke få dem overført før min kommer hjem ved 20:00 tiden :wink:

men tror jeg vil lade hende være og ikke ringe til dyrlægen før hun har født og så må vi se om det er gået væk :wink: tør ikke forvirre hende så meget at hun ender med at spise ungerne så giver hende altså helt ro nu så siger jeg kun hej 2 gange om dagen for at tjekke alt er ok og give hende æblemosen med proteiner :wink:

men tak for alle de muligheder det kan være! det har da hjulpet lidt tror jeg sætter emnet på standby til hun har født og jeg kan tjekke om det stadig er der. så kan i bare lige se billederne i aften :wink:

liv

Indlæg af liv » 7. jan 2009 14:59

det er ikke en unge fik lov at røre den idag uden hun bevægede sig for meget og det er ligesom en kugle og synes det så ud som om der var lidt grønt i toppen.. :?  :? kan det være en betendt dievorte og hvordan kan jeg sikre mig ungerne ikke drikker af den??! :?  :?

tør ikke tage til dyrlægen da hun de 2 sidste dage har taget endnu 10g på så hun er oppe på 60g nu!! og hun ligner en tennisbold! så 15-20g er hun steget hvilke er ret meget for en dværghamster :? men det betyder jo også hun snart skal føde og tør ikke tage nogen chancer for hun kommer til at spise alle sine unger :?  :( nogen idéer til lille mig der er lidt fortvivlet? :(  :(

Låst