"Dalmatiner hams"

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
ZenZen

"Dalmatiner hams"

Indlæg af ZenZen » 14. jan 2009 22:15

Jeg var for en lille uges tid siden inde i Petworld for lige at købe foder til de små...
Jeg sku jo liiiiiige se på deres dyr...
De havde de der prikkede hamstre (ligner små dalmatinere) - en han og en hun til at gå sammen.
Hunnen var på det tidspunkt lidt blød omkring maven.
Igår gik jeg så derind igen - bare lige for at tjekke.
De gik stadig sammen, men de gik lidt anspændt rundt..
Hunnen var måske blevet lidt større om maven. Jeg er 85% sikker på at hun er gravid.
Jeg snakkede med personalet og fik dem talt til at skille de to ad før det gik helt galt...
Og sørme om ikke JEG måtte tage hannen og rykke ham i et andet bur :roll:
Det turde de sørme ikke... De stressede dyrene helt vild i 5 minutter før jeg tilbød min hjælp...

Jeg informerede dem om at HVIS de valgte at sælge hamstermor, så skulle de huske at informere køber om at hun sandsynligvis var gravid...

Nå men mit spørgsmål er om det er skadeligt at parre sådan to af samme genkode?

Jeg har ingen forstand på det, men der er så vidt jeg ved nogle farver der ikke er så gode sammen...

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 14. jan 2009 22:33

de er jo nok dom. spot så ´vidt jeg kan læse og det er lethalt i df
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 14. jan 2009 22:34

det kommer an på om det er en letal farve... letale farver har det med at give misdannede unger efter hvad jeg har forstået, hvis det er df... men kender ikke noget til dom. spot som jeg tror det er når du skriver "dalmatiner"
Senest rettet af AnetteFrost 14. jan 2009 22:34, rettet i alt 1 gang.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 14. jan 2009 22:34

Jeg er enig med darkangel her. Det er ikke godt at de to er parret...

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 14. jan 2009 22:37

Dom. spot i Dobbeltfaktor er nemlig Lethalt (Dødeligt) hos Dom. spot skulle ungerne dog aldrig nå at blive født de dør i forster tilstand og bliver absorberet i mors mave.

Det er værre med skimmel som også er Lethalt i dobbeltfaktor hvor ungerne faktisk bliver født bare uden øjne tænder og hørelse. :?
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Lykke

Indlæg af Lykke » 14. jan 2009 23:03

Men er "dalmatinere" ikke snarere nom. spot? (eller er de så både nom. og dom.?)

contraria

Indlæg af contraria » 14. jan 2009 23:59

vi mener at det gen som får dom spot til at se ud som dalmatiner hunde, er det vi kalder nom. spot. det er også fra disse dejlige let plettede dom. spot hamstere at navn Nominal spot stammer fra.
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 15. jan 2009 07:59

Lykke skrev:Men er "dalmatinere" ikke snarere nom. spot? (eller er de så både nom. og dom.?)
jo de er netop nom spot - men daltmatinere er faktisk helt præcist:
sort dom. spot nom. spot :wink:

og dom. spot er lethalt :(  men "heldigvis" er alt de vil opleve: et mindre kuld. DF dom spot ungerne vi laldrig komme til verdenen...

nok spot genet giver mere hvidt - derfor de små sorte pletter i stedet for dom spot's store sorte områder  (teoretisk set skal dom spot jo være sorte med hvide pletter :lol: )
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 15. jan 2009 09:12

Jeg vidste bare at de to ikk sku ha parret... Nå, men det er for sent nu.
De er dg skilt ad nu...
Endnu værre er dog at de har endnu et kuld af Dom spot hamstre gående i et bur...
De er dog noget yngre, så jeg tror ikk at jeg kan lokke dem til at skille dem ad endnu... :?
Fandt lige et billede af noget lignende:
(det er de hvide)
Billede

contraria

Indlæg af contraria » 15. jan 2009 12:20

jeps de hvide er nogle dejlige Nom. spot Dom. Spot hamstre. :D
de venligste hilsner amanda

Lemou

Indlæg af Lemou » 15. jan 2009 18:28

Ja, de Nom. Spot. er helt vildt lækre!
Ville ønske, at Coco havde så få :P.. Men hun er mest hvid og har en hel masse små sorte prikker... Hun er måske drægtig :shock:

Dyrehandlerens kommentar (jeg var der i dag), var: "Nå"

Cecilie89

Indlæg af Cecilie89 » 15. jan 2009 20:28

Ej, vidste ikke at man kunne få plettede/dalmatiner hamstre! :D

Har ingen anelse om hamstergenetik men ved marsvin gælder det at man ikke må parre to dalmatinere og/eller skimler, da det går galt. Kunne forestille mig at det hed det samme ved hamstre, men skal selvfølgelig ikke gøre mig klog på noget. :)
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

burrus

Indlæg af burrus » 15. jan 2009 20:30

Cecilie89 skrev:Ej, vidste ikke at man kunne få plettede/dalmatiner hamstre! :D

Har ingen anelse om hamstergenetik men ved marsvin gælder det at man ikke må parre to dalmatinere og/eller skimler, da det går galt. Kunne forestille mig at det hed det samme ved hamstre, men skal selvfølgelig ikke gøre mig klog på noget. :)
her er det ikke skimmel genet der går ind over - men dom spot genet som er den "plettende" faktor..
og det er også lethalt  og skal ikek parres sammen!

to "dalmatiner" hamstere skal IKKE parres sammen!  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 15. jan 2009 21:45

nu når vi taler dom. spot... er det ikke hos campells man kan finde denne mutation? så nemlig sådan nogen i plantorama i dag... de havde et sort hoved og så små sorte prikker på ryggen :oops: de var så søde :oops:
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Lemou

Indlæg af Lemou » 15. jan 2009 22:03

Cecilie89 skrev:Ej, vidste ikke at man kunne få plettede/dalmatiner hamstre! :D

Jeg var så heldig med at få et tip herinde, hvor man kunne få de plettede ;)
Nu har jeg en stor pige med en hel masse små sorte prikker med mest hvid med en mave, der er begyndt at spile lidt ud

Låst