Robo unger døde :-(

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
vinnithatt

Robo unger døde :-(

Indlæg af vinnithatt » 9. mar 2009 16:36

Hej Alle

Vi fik for 14 dage siden 6 små robo unger for første gang. Der skete desværre hurtigt fald i antal af unger to dødede hurtigt, en forsvandt kort efter, og endnu en. To var der tilbage for en uge siden. Nu i dag er der ikke flere tilbage. De har selv spist de døde unger.

Hvad sker der? Skulle jeg have taget vores robo han Spedy væk fra buret?  Er der noget jeg kan gøre for at opmuntre min robo hun Katrine til at passe ungerne? Øv altså.....

Nå men håber små hamster igen engang.

Vh

Vinni

Lykke

Indlæg af Lykke » 9. mar 2009 16:39

Det er meget normalt, at nogle af ungerne dør og at forældrene (og de andre unger) spiser dem.
Det er selvfølgelig lidt voldsomt, når det er hele kuldet.

Hvis far og mor kommer fint ud af det med hinanden, ikke slås eller lignende, er der vist ingen grund til at skille dem ad. Far hjælper formentlig med at passe på ungerne.

Måske de ikke helt har kunnet finde ud af det. Eller der kan have været noget galt med ungerne.
Husk at give ekstra mad og især ekstra protein (f.eks. kattetørfoder), når hunnen er drægtig og når der er unger.

Loan

Indlæg af Loan » 9. mar 2009 16:41

Det er ærgeligt når nogen må lade livet, og især et hel kuld. Du må bare ikke miste modet til at prøve igen.

Som Lykke siger, er der nok stor sandsynlighed for ungerne har fejlet noget, eller forældrene måske har været stresset over noget.

- Har hvertfald hørt det kan stresse dyr hvis de står et sted der er meget trafikeret (gå'en frem og tilbage hele tiden, og træk).
Hilsen
Loan Vejby

vinnithatt

Indlæg af vinnithatt » 9. mar 2009 16:47

Ja kan være de har været stresset. Vi har ellers været meget omhyggelig om at lade dem være i fred.

De står på en bænk ude på badeværelset samme med vores andre hamster. Måske jeg skulle flytte dem...

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 9. mar 2009 18:14

Første gang kan kuldet godt dø hvis forældrene ikke har så meget erfaring, men det kan også skyldes stress hvis i har været for nysgerrige eller ungerne kan have været syge eller svaglige, eller det kan skyldes protein mangel. :)

Hannen hjælper med at passe ungerne så den behøver du ikke at fjerne, men vent til næste gang og se hvordan det går der for det er de ting der sker nogen gange. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

vinnithatt

Indlæg af vinnithatt » 3. apr 2009 17:41

hmm

For en uge siden fik mine to robo'er unger igen. Glæden varede kort. Katrine begyndte at smide rundt med ungerne i buret - tog dem med i hjulet på 3. sal og smed dem helt med i bunden. Tre dag efter lå der tre døde i bunden af buret.

Jeg ved ikke hvad jeg kunne have gjort anderledes. Jeg givet dem proteiner som en foreslog i forrige indlæg.

Noget der har prøvet lign? måske jeg bare skulle lade dem gå hver for sig så de ikke skal have unger..... tvivler meget på om Katrine overhoved kan finde ud af det.

Vh

Fortvivlet Vinni

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 3. apr 2009 17:52

Roboer er meget slemme til at flytte reden(mine er ihvertfald) og de tænker ikke langt nok til at se at 3. etage nok ikke er en smart ide.

Anskaf et bur i et plan også husk at fjerne hjulet. Så burde det overleve.

vinnithatt

Indlæg af vinnithatt » 25. apr 2009 13:22

Robo unger igen nu, de er godt ok ivrige PT :-)

Denne gang ser det ud til at det er gået lidte bedre. Jeg fjernt hjulet som en foreslog. Jeg givet dem deres et-etage bur tilbage. Ydermere har jeg lagt et tæpper over buret fortil og aftaler med min børn at vi kun kigger en gang dagligt.

Ungerne virker stærkere end de andre gang mine Robo’er har fået unger fx piver de når moderen forlader dem. Det har jeg ikke høre ved de andre kuld der dødede. Der er også blevet ret store på en uge. tror det kuld der overlevede i 14 dage var mindre. Katrine fødte 4 og der er stadig 4 tilbage.

Håber der bliver levedygtige unger ud af det denne gang :-)

Tak for de gode råd

Vinni

Lykke

Indlæg af Lykke » 25. apr 2009 18:09

vinnithatt skrev:Robo unger igen nu, de er godt ok ivrige PT :-)

Denne gang ser det ud til at det er gået lidte bedre. Jeg fjernt hjulet som en foreslog. Jeg givet dem deres et-etage bur tilbage. Ydermere har jeg lagt et tæpper over buret fortil og aftaler med min børn at vi kun kigger en gang dagligt.

Ungerne virker stærkere end de andre gang mine Robo’er har fået unger fx piver de når moderen forlader dem. Det har jeg ikke høre ved de andre kuld der dødede. Der er også blevet ret store på en uge. tror det kuld der overlevede i 14 dage var mindre. Katrine fødte 4 og der er stadig 4 tilbage.

Håber der bliver levedygtige unger ud af det denne gang :-)

Tak for de gode råd

Vinni
Det lyder godt!

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 25. apr 2009 21:07

jamen vil da ønske tillykke med kuldet og krydse fingre.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Låst