vil det kunne lade sig gøre??

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
liv

vil det kunne lade sig gøre??

Indlæg af liv » 5. jun 2009 14:53

Hej altså jeg har læst at en hamster helst ikke må være over 6 måneder før den får sit første kuld...

men ville det være okay hvis hun var 8-9 måneder?? det drejer sig om en vinterhvid dværghamster :wink:

burrus

Indlæg af burrus » 5. jun 2009 16:17

har du ikke lige selv svaret på dit eget spørgsmål :wink:  

man anbefaler at lade dem få første kuld inden de 6 måneder...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

liv

Indlæg af liv » 5. jun 2009 16:18

burrus skrev:har du ikke lige selv svaret på dit eget spørgsmål :wink:  

man anbefaler at lade dem få første kuld inden de 6 måneder...
jo men ville sådan set bare vide om det var noget man virkelig mente og hvad der kunne ske hvis hun var 8-9 måneder :wink:

burrus

Indlæg af burrus » 5. jun 2009 16:40

det er en rettesnor som man anbefaler at man følger!  :wink:  
Det er set før med hunner som fint har fået deres første kuld over denne alder, men det er ikke noget man vil anbefale at regne med!  :wink:  

Det er vist noget med hofteskålene som vokser sammen - jeg er ikke helt opdateret på det 100%, men der er vist noget fysisk udvikling som går ind og påvirker og derfor kan det være farligt for hunnen at få første kuld sent...
også noget med at risikoen for at de enkelte unger bliver større (altså for store!) jo ældre hunnen er ved første kuld øges - og dermed øges risikoen for fødselskomplikationer

Derfor bør man aldrig planlægge efter at ligge første kuld efter 6 måneders alderen...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

liv

Indlæg af liv » 5. jun 2009 16:42

burrus skrev:det er en rettesnor som man anbefaler at man følger!  :wink:  
Det er set før med hunner som fint har fået deres første kuld over denne alder, men det er ikke noget man vil anbefale at regne med!  :wink:  

Det er vist noget med hofteskålene som vokser sammen - jeg er ikke helt opdateret på det 100%, men der er vist noget fysisk udvikling som går ind og påvirker og derfor kan det være farligt for hunnen at få første kuld sent...
også noget med at risikoen for at de enkelte unger bliver større (altså for store!) jo ældre hunnen er ved første kuld øges - og dermed øges risikoen for fødselskomplikationer

Derfor bør man aldrig planlægge efter at ligge første kuld efter 6 måneders alderen...

okay tak  :)

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 6. jun 2009 19:07

Jeg ville ikke parre en hun, der var mere end 6 mdr. gammel. Jeg har selv en lækker hun, jeg synes, var lidt lille, da hun rundede de 6 mdr. 8 mdr. gammel var hun blevet noget større - men som sagt tør jeg ikke løbe risikoen, for jeg vil aldrig tilgive mig selv, hvis det går galt  :wink:
Mange hilsner fra Jeanne.

Låst