jeg købte jo for ganske ganske nyligt 3 hamstrer 2 piger og en dreng til mine unger....hamstrene går i HVERT deres bur.
Så det er noget af et chok da jeg nu til morgen, lige skal fodre opdager at der i et hjørne i det ene bur ligger en lille lyserød unge...jeg kan så se der vist er flere nede i høet, men er altså ikke sikker...
ved godt dyrehandleren sagde det kunne ske, da dyrene gik sammen hos dem....de er søskende...altså dyrene
den unge jeg kan se ser ret død ud.
men hvad skal jeg gøre eller ikke gøre, ved sgu ikke noget om hamstre unger eller hvordan sådan nogle passes, tages fra o.l.
hvad med moren skal hun have noget speciel kost?
hvad med buret, skal jeg gøre noget der?
hjælp panik panik...
Panik panik
-
moderen skal nok klare det, giv hende evt. noget toiletpair og sørg for at hun har massere af mad og frisk vand og som der bliver sagt giv hende noget kattetørfoder da det har en højt indhold af protein. Eller kan du også give hende lidt killingevådfoder. Og hvis hun ikke er over de 3 måneder vil jeg nok vælde at give hende en spiseskefuld killingevådfoder hver dag og når underne så begynder at få øjn og kravle ud af rede ville jeg nok sætte det lidt op når de begynder at spise med.
har du yderliger spørgsmål så skriver du bare. her er mange herinde der har erfaringer med unger.
har du yderliger spørgsmål så skriver du bare. her er mange herinde der har erfaringer med unger.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
Re: Panik panik
Det kommer an på hvor tam mor er. Hvis hun ikke er tryg ved dig, vil hun tit hvæse og måske bide for at forsvare sine unger. Hun kan også blive stresset og spise dem (og det gør hun også hvis de er syge eller ikke kan klare sig).Heidi_1_ben skrev:jeg købte jo for ganske ganske nyligt 3 hamstrer 2 piger og en dreng til mine unger....hamstrene går i HVERT deres bur.
Så det er noget af et chok da jeg nu til morgen, lige skal fodre opdager at der i et hjørne i det ene bur ligger en lille lyserød unge...jeg kan så se der vist er flere nede i høet, men er altså ikke sikker...
ved godt dyrehandleren sagde det kunne ske, da dyrene gik sammen hos dem....de er søskende...altså dyrene
den unge jeg kan se ser ret død ud.
men hvad skal jeg gøre eller ikke gøre, ved sgu ikke noget om hamstre unger eller hvordan sådan nogle passes, tages fra o.l.
hvad med moren skal hun have noget speciel kost?
hvad med buret, skal jeg gøre noget der?
hjælp panik panik...
Prøv evt. at lokke hende ud af buret - hyg lidt om hende i kort tid, sørg for at ae hende meget så du får hendes lugt på hænderne og sæt hende så i en kasse et øjeblik. Derefter kan du kigge til ungerne. Da moren ikke kender dig så godt, ville jeg røre mindst muligt ved dem. Men tag de døde unger fra og tæl så evt. resten. Pil ikke for meget ved reden.
Fjern hjulet fra buret, da det kan gå galt, hvis mor og unger er i det på samme tid.
Derefter sætter du mor tilbage i buret - hun må ikke være væk fra de små unger ret længe, både fordi hun stadig skal kunne genkende dem og fordi de hurtigt bliver kolde.
Hun vil selv passe ungerne. Sørg for at hun har mad og vand som hun plejer og sæt evt. vandbeholderen lidt længere ned eller sæt en ekstra ind, så ungerne kan nå den. De vil begynde at kravle rundt fra de er ca. 10 dage gamle. Giv hende noget ekstra protein, f.eks. kattetørkost, lidt frisk hakket oksekød (skal dog fjernes igen hurtigt), melorme, kogt æggehvide eller lignende.
Du må ikke gøre rent i buret, mens hun har unger.
Og så skal hun have fred med ungerne, så hun ikke bliver stresset eller skal være i forsvarsposition hele tiden, dvs. at du og børnene ikke skal gå derhen og tjekke hele tiden.
Ellers opfører I jer bare som I plejer. Hvis moren er relativt tam og gerne vil op, så tager I hende op indimellem. Alt efter hvor tam hun er, kan I også begynde at tage ungerne op, men I skal være forsigtige - både mht. hvor længe de er ude, at I ikke taber dem (de kan være meget livlige) og at moren vil acceptere det (og der er det altid en god ide at røre ved hende først, så man lugter af hende).
Når ungerne er 4 uger gamle, skal de tages fra moren - især drengene. Små piger er det tit en god ide at lade blive lidt længere.
Hvis ungerne ikke er små, kan de tages fra allerede fra de er 3 uger.
Jo mere I kan håndtere dem, mens de er små, jo nemmere bliver de tamme.
Læs mere på hamsterlands forside, f.eks. om at skelne mellem køn.
hej´igen
tak for jeres svar, og undskyld jeg først svare nu, har holdt barnedåb i dag hos mine forældre, så har ikke været hjemme.
godt jeg også har kat, for så har jeg nemlig altid både det ene og andet kattemad hjem
jeg valgte allerede i morges efter jeg havde skrevet forsigtigt at fjerne de døde unger, da jeg jo lige skulle have fodret.
Jeg ved ikke alderen på moren, mit bud er at hun stadig kun er en stor unge, da dyrehandlen fortalte at de blev større og at kønnene først var lettere at se med sikkerhed når de blev lidt ældre...synes nu ikke det er svært....
Moren er MEGET tam, og kravler typisk op i min hånd når jeg fodre, for der gemmer jeg nemlig godbiderne, og det har hun da fundet ud af...
har netop givet hende noget katte tørfoder...og der kom hun helt som hun plejer....forsøgte gennem tremmerne at se hvor mange hun gemmer men det kan jeg ikke se, så det bliver en overraskelse senere....
tak for jeres svar, og undskyld jeg først svare nu, har holdt barnedåb i dag hos mine forældre, så har ikke været hjemme.
godt jeg også har kat, for så har jeg nemlig altid både det ene og andet kattemad hjem
jeg valgte allerede i morges efter jeg havde skrevet forsigtigt at fjerne de døde unger, da jeg jo lige skulle have fodret.
Jeg ved ikke alderen på moren, mit bud er at hun stadig kun er en stor unge, da dyrehandlen fortalte at de blev større og at kønnene først var lettere at se med sikkerhed når de blev lidt ældre...synes nu ikke det er svært....
Moren er MEGET tam, og kravler typisk op i min hånd når jeg fodre, for der gemmer jeg nemlig godbiderne, og det har hun da fundet ud af...
har netop givet hende noget katte tørfoder...og der kom hun helt som hun plejer....forsøgte gennem tremmerne at se hvor mange hun gemmer men det kan jeg ikke se, så det bliver en overraskelse senere....