Unger ?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Benjamin

Indlæg af Benjamin » 11. jun 2009 15:52

Blindhed behøver ikke ha have noget at gøre med at de er hybrider, desuden ser hamstere ikke så godt i forvejen. :)

Men derfor er hybridavl stadig ikke noget jeg går ind for.
Senest rettet af Benjamin 11. jun 2009 15:56, rettet i alt 1 gang.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

jeanettk

Indlæg af jeanettk » 11. jun 2009 15:53

Når okay, kunne jo godt være når det havde noget med det at gøre, nu hvor der kan ske misdannelser når man får unger der er hybrid? :)

burrus

Indlæg af burrus » 11. jun 2009 15:54

hamstere ser generelt ikke så godt - dværge ser væsentligt ringere end guldhamstere, men kompensere så ved at bruge deres duftkirtel til at sætte et "spor" rundt på sit territorie så den kan finde hjem igen...

men jo har læst på div. udenlandske fora også, at nogle hybrider nogle gange bliver/er stort set blinde :(
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 11. jun 2009 15:54

jeanettk skrev:Jeg har os en hybrid han hamster, og det er ligesom om han ikk ser så godt, altså han er ikk blind, men nogle gange føles det som om han ikk ser så godt, kan det være fordi han er hybrid? - håber i forstår mig ret.
hamstere har jo i forvejen ikke et for godt syn. ja det vil kunne være pga. han er hybrid hvis han ser dårligere end en hamster normalt gør. kan ikke rigtigt forklare hvordan man kan finde ud af det fordi det mere er noget jeg har kunnet fornemme på ham i de 4-5 måneder jeg har haft min, hvor jeg kan fornemme det i forhold til mine andre hamstere
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 11. jun 2009 15:56

burrus skrev:hamstere ser generelt ikke så godt - dværge ser væsentligt ringere end guldhamstere, men kompensere så ved at bruge deres duftkirtel til at sætte et "spor" rundt på sit territorie så den kan finde hjem igen...

men jo har læst på div. udenlandske fora også, at nogle hybrider nogle gange bliver/er stort set blinde :(
det må være sådan en jeg har, men han har vist lidt flere problemer end bare synes, men så længe han trives er det godt, bare jeg ikke sætter nye ting ned og giver ham et nyt bur
Senest rettet af darkangel87 11. jun 2009 15:57, rettet i alt 1 gang.
Billede

jeanettk

Indlæg af jeanettk » 11. jun 2009 15:56

Ja okay.. Jeg forstår det godt..

Heidi_1_ben

Indlæg af Heidi_1_ben » 11. jun 2009 17:51

Benjamin skrev:
Heidi_1_ben skrev:
Benjamin skrev:
Så krydser man en Campbells med en Vinterhvid Dværghamster får man altså en (Hybrid) (En krydsning mellem to forskellige dyrearter) Og det kan vi selvfælgelig ikke gå ind for i DHF da det udrydder de ægte arter.

Og desuden findes *race* begrebet ikke hos hamstere det hedder Art.
kan ikke se hvordan det udrydder arten...stadig du avler vel ikke på dyr fra en dyrehandel?
Det udrydder jo arterne når Hybriderne nu er mere udbredt end de ægte arter er idag. :)

Og nej jeg ville aldrig købe en Vinterhvid eller en Campbells i en dyrehandler men de andre arter kan man godt købe med sikkerhed for at de er rene da det kun er campbells og den vinterhvide dværghamster der er så nært beslægtede at de kan krydses.
lad mig lige inden jeg skriver videre slå fast at jeg altså går ind for at man avler rene linier....men derfor sætter jeg nu stadig spørgsmål...smiler

det kan godt være at hybrider så er mere udbredt, men det er da ikke det samme som at udrydde de ægte, så længe i avler rene linier, ja så vil de da stadig bestå, hvis i går på kompromis med kvaliteten af jeres dyr, ja så uddør de, men det er i jo så selv herre over...

nej vi avler ikke på dværge købt i en dyrehandel men det er der flere tusind andre derude der gør hvorimod vi i DHF kun er 4 opdrættere af campbells dværghamstere (tror det er sådan) og ca sammen antal af vinterhvide. '
dyrehandlerne sælger med vilje dværghamstere i par, og de får jo så unger de bliver solgt videre enten til private eller dyrehandlere dyrehandleren sælger dem igen videre i par og så kører den store hybrid avl.
Ja det er sværere for os som seriøse opdrættere at få solgt vores unger pga. alle de hybrider der findes og fejlinformationer der findes overalt om hamsterne, men vi kæmper for at bevare arterne fra udryddelse og vores arbejde med det kan så let falde sammen og hvis det gør det er arterne udryddet. og det vil altså være det samme som hvis en art uddøde for det er stort set umuligt at få dem tilbage igen.
undskyld men nu lyder du lidt som om i er meget få ordentlige mennesker i dk og resten bare er totalt uansvarlige...husk lige at folk gør ting ud fra deres bedste mening og viden...

jeg har dog endnu ikke oplevet at dyrehandlen siger man skal købe et par, tvært imod da jeg stod og kigge på om jeg skulle have dværghamster eller guldhamster, ja der spurgte jeg jo om burstørrelse og hvor mange sammen , ja der gik de netop meget op i, at de netop ikke kunne gå sammen, at de skulle gå en og en....noget jeg var overrasket over, men glad for at de fortalte...
men du har ret dyrhandlere er generelt ikke gode til at indformere om de dyr de sælger...
f.eks. har de roset marsvin....det er der bare ikke noget der hedder, de kaldes en  hvirvel blandinger eller kæledyr...de sælger også gerne marsvin en og en selvom de helst vil have selvskab....o.s.v.

desuden hvorfor skulle man støtte avl der kan medfører misdannede dyr. har selv to hybrider gående som kun bliver brugt som kæledyr, men den ene er stort set helt blind mere end hamstere normalt er, jeg synes sku det er synd hvis der kommer flere hvor det mindste af problemerne er en blind hamster.
så skifter jeg lige dyre race...
for nej skal ikke støtte avl der der medfører misdannelser men det link der bl.a. var i denne tråd fandt jeg netop ikke noget om misdannelse (kan være jeg husker forkert fik læst ret meget for tråden er jo lang)
og kan et dyr ikke have det godt fordi den er blind?
for mig er misdannelser noget andet end blindhed, det er dyr der er født med tandfejl der gør at de konstant skal til dyrelæge og have slebet tænder for ikke at dø af sult, det er dyr født med kun 3 ben o.s.v.
men hvad angår blindhed...så synes jeg da nu vi er i gang at vi skal forbyde hvide huskatte, for de er oftest gerne blinde eller døve...[/quote]

Heidi_1_ben

Indlæg af Heidi_1_ben » 11. jun 2009 17:56

forresten det med hybrider gælder det kun dværghamstre eller hvordan er det med guldhamstrer, er en guld altid en  guld???

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 11. jun 2009 17:57

Heidi_1_ben skrev:forresten det med hybrider gælder det kun dværghamstre eller hvordan er det med guldhamstrer, er en guld altid en  guld???
Ind til videre holder man kun to arter der er tæt nok beslægtede til at de kan krydses, så der er ingen farer hos de andre arter endnu.
Det er kun imellem Campbells og Vinterhvide man ikke kan vide sig sikker mere.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 11. jun 2009 18:56

skrev jo også at blindhed er de mindste af problemerne der kan være ved hybrid unger, andre ting kan være at de er født uden tænder mangle ben, mangle livsvigtige ting som man ikke altid opdager fordi de dør helt fra en start så moderen spiser dem.

jeg ved ikke om det er mig der får det til at lyde som om vi er de eneste ordenlige mennesker eller dig der ikke forstår alvoren i det med hybrider, eller synes vi overdriver med hvordan det rent faktisk er. jeg siger det som det er, folk følger dyrehandleres råd fordi de tror de har bedst forstand på det, og så gider de ikk selv søge information.
vi er nødt til at være så hårde omkring det.

og du bliver ved med at snakke om at de forskellige hamstere er racer istedet for arter der er en stor forskel
Billede

Heidi_1_ben

Indlæg af Heidi_1_ben » 11. jun 2009 19:02

darkangel87 skrev:skrev jo også at blindhed er de mindste af problemerne der kan være ved hybrid unger, andre ting kan være at de er født uden tænder mangle ben, mangle livsvigtige ting som man ikke altid opdager fordi de dør helt fra en start så moderen spiser dem.

jeg ved ikke om det er mig der får det til at lyde som om vi er de eneste ordenlige mennesker eller dig der ikke forstår alvoren i det med hybrider, eller synes vi overdriver med hvordan det rent faktisk er. jeg siger det som det er, folk følger dyrehandleres råd fordi de tror de har bedst forstand på det, og så gider de ikk selv søge information.

og du bliver ved med at snakke om at de forskellige hamstere er racer istedet for arter der er en stor forskel
jamen når vi snakker om der kommer desiderede misdannede unger ud af den slags parringer, så er det helt i mit hoved som at parre skimmel på skimmel i marsvine verden...fuldstædigt åndsvagt....men i fik det blot til at lyde som om det kun var et spørgsmål om ikke at parre en gravhund med en bulldog...

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 11. jun 2009 19:08

Heidi_1_ben skrev:
darkangel87 skrev:skrev jo også at blindhed er de mindste af problemerne der kan være ved hybrid unger, andre ting kan være at de er født uden tænder mangle ben, mangle livsvigtige ting som man ikke altid opdager fordi de dør helt fra en start så moderen spiser dem.

jamen når vi snakker om der kommer desiderede misdannede unger ud af den slags parringer, så er det helt i mit hoved som at parre skimmel på skimmel i marsvine verden...fuldstædigt åndsvagt....men i fik det blot til at lyde som om det kun var et spørgsmål om ikke at parre en gravhund med en bulldog...
nej benjamin har skrevet at det svarer til at parre en løve med en tiger eller en hest med et æsel.
eller min nye favorit parre et menneske med en gorilla
der er ikke tale om lethale gener men genetik der slet ikke kan sammenføjes
Billede

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 11. jun 2009 19:20

darkangel87 skrev:
Heidi_1_ben skrev:

nej benjamin har skrevet at det svarer til at parre en løve med en tiger eller en hest med et æsel.
eller min nye favorit parre et menneske med en gorilla
der er ikke tale om lethale gener men genetik der slet ikke kan sammenføjes
Nu er det sjældent at hybriderne bliver misdannede men det skulle kunne ske. :)

Men som jeg nemlig allerede har sagt så er det ikke ligesom at krydse to hunde racer for det er to forskellige arter med forskellige kromosomer og arveanlæg som du krydser.

Det svarer helt til at krydse en løve med en tiger og hvor etisk det er kan man jo så spørge sig selv om.
Det virker lidt som om at du ikke vil forstå hvad det er at vi siger til dig syntes jeg, for der er som sagt flere gange stor forskel på ordet race og art...

burrus

Indlæg af burrus » 11. jun 2009 19:44

Heidi_1_ben skrev:
det kan godt være at hybrider så er mere udbredt, men det er da ikke det samme som at udrydde de ægte, så længe i avler rene linier, ja så vil de da stadig bestå, hvis i går på kompromis med kvaliteten af jeres dyr, ja så uddør de, men det er i jo så selv herre over...
jeg faldt lige over denne sætning....

Du skal huske på:

1 - markedet er begrænset! jo flere hybrider der sælges - jo mindre plads er der til de ægte, og hvis der fortsat avles flere og flere hybrider, så vil der til sidst ikke være marked for de ægte mere - og så uddør de!
man kan jo ikke selv beholde al afkom af de ægte for evigt :wink:
De skal ud til andre som så avler på dem og sælger ud til andre :wink:

2 - jo mere udbredt hybriderne er - jo større vil fokus også altid være på dem :wink:  lige nu er det kun 1 % af alle dyrhandlere (hvis overhovedet så mange!) herhjemme som vil vedstå at der ikke er noget som hedder sibirisk dværghamster! og endnu færre som vil vedstå at det de sælger er en krydsning!  :?  for 99% af alle dyrhandlere handler det udelukkende om at tjene penge!  :?  jo fler ehamstere de får ud af vagten jo bedre for deres økonomi! og det hjælper dem ikke at stå og forklare kunden at det dyr de køber er en krydsning mellem to arter - det er der jo ingen som vil købe! hybrid er ikke et pænt ord :wink:  
det er altså RIGTIG skidt forretning for dyrhandlere at vedstå at de dyr de sælger er hybrider og derfor holder de stædigt fast i ordet sibirisk dværghamster - for det tjener de penge på!  :?  
De har INGEN interesse i at få de rene arter frem - for det vil nedlægge deres salg af dværghamstere i MANGE år frem inden der er kommet en sådan bestand af rene arter at de kan få dem fra grossister  :?  
Så dyrhandlere har ingen interesse i at afskaffe "sibirisk" - og så længe de sælger de sibiriske - så trues den rene art, da markedet for hamstere ikke er ret stort!  :?   og der er stadig MEGET få som har opdaget de registrede opdrætter og foreningen! der er lang vej ud til familien Danmark :wink:   for vi skal først forbi dyrhandlen som ALT for mange tror på at de taler for dyret vegne og ikke fra kasseapperatet :?  
alt for mange tror at dyrehandlerens ord er lov!
og alt for mange tror at dyrehandleren er det rette sted at købe sine dyr!  :?  
Folk har ikke øjne for at der er seriøse opdrættere af så små dyr som hamstere  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

jeanettk

Indlæg af jeanettk » 11. jun 2009 19:50

Og det er jo ingengang fordi hamstre ved en dyrehandel er billigere tværtimod, de er meget dyrere end hvis man køber ved en opdrætter der ved hvad han/hun har med at gøre ;)

Låst