Avler du dværghamster - seriøst ?
Nu går dværgene jo ikke tabt fordi der er nogle stykker der skal vente 1 år eller mindre, der er jo masser af opdrættere der allerede er registreret.
Og man kan jo sagtens starte før og få godt gang i sit opdræt og få stamtavler og når man så bliver registreret opdrætter, ja så er man vel også sikker på, at eksempelvis de vinterhvide man har opdrættet det sidste eks. 3/4 år også er rene.
Har du ikke været reg. opdrætter tidligere Manuela?
Og man kan jo sagtens starte før og få godt gang i sit opdræt og få stamtavler og når man så bliver registreret opdrætter, ja så er man vel også sikker på, at eksempelvis de vinterhvide man har opdrættet det sidste eks. 3/4 år også er rene.
Næstformand i Dansk Hamster Forening - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.
-
de er jo så blevet et godt bevis for det for du kan ikke få stamtavler på vinterhvide og campbells hvis ikke du kan bevise de kommer fra en opdrætter der er medlem af dhf, så på den måde er det jo et bevis på de er rene arterManuela skrev:En stamtavle er et stykke papir der udtrykker det jeg har fortalt der skal stå på den. Den er ikke et bevis for noget som helst .............darkangel87 skrev:med dværgenes overlevelse er stamtavlerne jo lige præcis meget vigtige for de er bevis på det er rene arter
Det jeg mente er kun - at i forhold til arbejdet med at bevare arterne - så er min egen ærekærhed (hvis der er noget der hedder det) jo latterlig ligegyldig. Hvis der ikke er nogen dværge at hente om et år - som man bare er nogenlunde overbevist om ikke er hybrider - så er der jo ikke noget at komme efter. Så må man jo bare selv sørge for at holde sin egen avlsdokumentation helt efter bogen - så man stadig har styr på hvad det er man laver/har lavet. Men så er det efter min ringe mening også sur røv at stå med 3-4 generationer man ikke kan få papir på. Når man nu opdrætter mere for opdrættets skyld end f.eks. med salg for øje (det var KUN et eksempel - og dermed ikke møntet på nogen :).
Jeg ved ikke om det overhovedet giver mening det jeg siger - så hvis ikke - så bær over med mig
Mvh. Manuela.
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
Jeg ved godt at jeg er ekstremt negativ i min tankegang - men jeg ser det stadig ikke som et bevis for noget som helst. Det er et papir med oplysninger givet af en opdrætter - men hvordan skal jeg vide om det er sandt/korrekt det der står ???darkangel87 skrev:de er jo så blevet et godt bevis for det for du kan ikke få stamtavler på vinterhvide og campbells hvis ikke du kan bevise de kommer fra en opdrætter der er medlem af dhf, så på den måde er det jo et bevis på de er rene arterManuela skrev:En stamtavle er et stykke papir der udtrykker det jeg har fortalt der skal stå på den. Den er ikke et bevis for noget som helst .............darkangel87 skrev:med dværgenes overlevelse er stamtavlerne jo lige præcis meget vigtige for de er bevis på det er rene arter
Det jeg mente er kun - at i forhold til arbejdet med at bevare arterne - så er min egen ærekærhed (hvis der er noget der hedder det) jo latterlig ligegyldig. Hvis der ikke er nogen dværge at hente om et år - som man bare er nogenlunde overbevist om ikke er hybrider - så er der jo ikke noget at komme efter. Så må man jo bare selv sørge for at holde sin egen avlsdokumentation helt efter bogen - så man stadig har styr på hvad det er man laver/har lavet. Men så er det efter min ringe mening også sur røv at stå med 3-4 generationer man ikke kan få papir på. Når man nu opdrætter mere for opdrættets skyld end f.eks. med salg for øje (det var KUN et eksempel - og dermed ikke møntet på nogen :).
Jeg ved ikke om det overhovedet giver mening det jeg siger - så hvis ikke - så bær over med mig
Mvh. Manuela.
Jeg kan godt se at problemet måske ikke eksisterer i DK når der er så få opdrættere som alle kender hinanden - men så handler det altså stadig ikke om den stamtavle - men om opdrætterens arbejdsmetoder.
Jeg har altid syntes at svenskerne var temmelig seriøse - så det er da skuffende at konstatere at det er de så åbenbart ikke alligevel, hvis man på forhånd kan afskrive deres dyr. Forstår du nu hvor jeg vil hen ? :)
Mvh. Manuela.
Jo det har jeg - i tidernes morgen - og jeg kan se mit opdrætternavn står beskyttet længe endnu :)sabkoch skrev:Nu går dværgene jo ikke tabt fordi der er nogle stykker der skal vente 1 år eller mindre, der er jo masser af opdrættere der allerede er registreret.
Jeg læste indlæggene om dværgene som om der var bekymring omkring for få antal opdrættere, og at man/i var interesseret i at få flere i gang, men så har jeg åbenbart fejltolket det, og det glæder mig egentlig lidt - for så kan jeg bruge min energi på guldhamsterne i stedet for, som jeg jo egentlig allerhelst vil :)
Det handlede ikke så meget om de var rene eller ej, for så ved jeg godt hvor jeg skal handle henne.
Mvh. Manuela.
altså jeg vil jo mene at hvis man er på listen over beskyttede opdrætternavne, at man så er berettet til at lade vær med at vente et år.
atså det vil sige har man haft et opdræt før men er stoppet igen, så vil det ikke være nødventigt at vente et år før man igen må få lov at bruge sit opdrætter navn.
et eksempel.
jeg stoppedet mit opdræt nu. men om 2 år så ville jeg gerne begynde igen. i de to år jeg har været stoppet har jeg ikke været medlem af DHF, men jeg meller mig så nu ind igen fordi jeg gerne vil igang igen. så syns jeg da ikke det er fair at jeg skal vente et helt år mere på at få lov at få mit opdrætternavn aktivt igen.
og det er vel entligt det Manuela står i lige nu. eller har jeg misforstået dig?
jeg vil dog sige at fordi de eneste renartede hvitervide og cambells vi har i DK kun kan findes hos 2-4 opdrætter, så er der net op brg for et skærpet register omkring hvad der ligger bag ens Hvinterhvide og cambells. og derfor hilser jeg kun de nye regler meget velkomment, selv om jeg også godt ken se hvorfor nogle vil se på det som at skyde sig selv lidt i foden, idet at det bliver ekstramt svært at finde nyt blod til at holde avlen af de to erter så sund i diversiteten som muligt.
ja jeg anså også svenskerne for at være seriøse med deres avl. men sandheden er den at de nu altså har godkendt mandarinen som en del af de hvinterhvide og derved er der nu ikke nogen rene hviterhvide dvæghamstere der ovre. derfor hilser jeg også foreningens holdning om at der ikke kan godkendes flere farve varianter inden for hviterhvide og cambells meget velkommet, idet at er sådanne beslutninger og holdninger som kan rede de renartede arter i DK. detsværre døjer mange cambells i udlandet med sukker syge og det er endnu en grund til at vi i DK skal være lykkelige for de stamtavle dvage vi har i dag og at der er opdrættere som kenneth som har gidet og stadig vil gøre et meget stort arbejde for at bevar disse to trodet arter fra udryddelse. for i sandhedens navn. Danmark vil være et meget fattit land uden arterne hviterhvid og cambells på hvores udstillinger.
atså det vil sige har man haft et opdræt før men er stoppet igen, så vil det ikke være nødventigt at vente et år før man igen må få lov at bruge sit opdrætter navn.
et eksempel.
jeg stoppedet mit opdræt nu. men om 2 år så ville jeg gerne begynde igen. i de to år jeg har været stoppet har jeg ikke været medlem af DHF, men jeg meller mig så nu ind igen fordi jeg gerne vil igang igen. så syns jeg da ikke det er fair at jeg skal vente et helt år mere på at få lov at få mit opdrætternavn aktivt igen.
og det er vel entligt det Manuela står i lige nu. eller har jeg misforstået dig?
jeg vil dog sige at fordi de eneste renartede hvitervide og cambells vi har i DK kun kan findes hos 2-4 opdrætter, så er der net op brg for et skærpet register omkring hvad der ligger bag ens Hvinterhvide og cambells. og derfor hilser jeg kun de nye regler meget velkomment, selv om jeg også godt ken se hvorfor nogle vil se på det som at skyde sig selv lidt i foden, idet at det bliver ekstramt svært at finde nyt blod til at holde avlen af de to erter så sund i diversiteten som muligt.
ja jeg anså også svenskerne for at være seriøse med deres avl. men sandheden er den at de nu altså har godkendt mandarinen som en del af de hvinterhvide og derved er der nu ikke nogen rene hviterhvide dvæghamstere der ovre. derfor hilser jeg også foreningens holdning om at der ikke kan godkendes flere farve varianter inden for hviterhvide og cambells meget velkommet, idet at er sådanne beslutninger og holdninger som kan rede de renartede arter i DK. detsværre døjer mange cambells i udlandet med sukker syge og det er endnu en grund til at vi i DK skal være lykkelige for de stamtavle dvage vi har i dag og at der er opdrættere som kenneth som har gidet og stadig vil gøre et meget stort arbejde for at bevar disse to trodet arter fra udryddelse. for i sandhedens navn. Danmark vil være et meget fattit land uden arterne hviterhvid og cambells på hvores udstillinger.
de venligste hilsner amanda
Jeg tror det hele har drejet i flere retninger på én gang - det var ikke meningen :)
Og jeg tror også bare jeg skal lade være med at tænke så meget over det med stamtavlerne og om mit navn står der eller ej
Men lad være med at bruge ordet BEVIS om noget som ikke er det - så længe det er op til folks viden, kendskab og ærlighed, så er det ikke et bevis. Og ja - man kan have købt dyr hos en registreret opdrætter til at starte med - men hvem ved hvad man køber og hvor henne siden hen ? Man kan jo have købt en sød lille vinterhvid ved en dyrehandler fordi man lige stod og manglede den, og "glemt" at sige det, fordi det vidst ikke lige var noget foreningen stod inde for. Eller man kan overtage en fra en privat og sætte den sammen med en af sine egne eller hvad ved jeg - mulighederne er mange.
Men jeg tror nu også hellere jeg vil kaste mig over nogle vildt spændende opgaver omkring guldhamsterne, dem tror jeg da ikke der er blandet noget forkert i endnu :)
Mvh. Manuela.
Og jeg tror også bare jeg skal lade være med at tænke så meget over det med stamtavlerne og om mit navn står der eller ej
Men lad være med at bruge ordet BEVIS om noget som ikke er det - så længe det er op til folks viden, kendskab og ærlighed, så er det ikke et bevis. Og ja - man kan have købt dyr hos en registreret opdrætter til at starte med - men hvem ved hvad man køber og hvor henne siden hen ? Man kan jo have købt en sød lille vinterhvid ved en dyrehandler fordi man lige stod og manglede den, og "glemt" at sige det, fordi det vidst ikke lige var noget foreningen stod inde for. Eller man kan overtage en fra en privat og sætte den sammen med en af sine egne eller hvad ved jeg - mulighederne er mange.
Men jeg tror nu også hellere jeg vil kaste mig over nogle vildt spændende opgaver omkring guldhamsterne, dem tror jeg da ikke der er blandet noget forkert i endnu :)
Mvh. Manuela.
-
jamen så er det jo netop man ikke kan få stamtavler på ungerne.Manuela skrev:Jeg tror det hele har drejet i flere retninger på én gang - det var ikke meningen :)
Mvh. Manuela.
Så stamtavlekontoret tager på husbesøg og kigger hvem der passer unger ? Man kan jo få stamtavle på alt når man har haft købt hos en opdrætter, kan man ikke ?darkangel87 skrev:jamen så er det jo netop man ikke kan få stamtavler på ungerne.Manuela skrev:Jeg tror det hele har drejet i flere retninger på én gang - det var ikke meningen :)
Mvh. Manuela.
Jeg taler åbenbart i vildelse, siden du slet ikke kan forstå hvad det er jeg mener. Men jeg lukker den her, for nu gider vi ikke hakke mere i det her. :)
Mvh. Manuela.
Menuela - nej der tages ikke på husbesøg og ser ad - men du kan ikke få stamtavler på vinterhvide som ikke er købt hos medlemmerManuela skrev:Så stamtavlekontoret tager på husbesøg og kigger hvem der passer unger ? Man kan jo få stamtavle på alt når man har haft købt hos en opdrætter, kan man ikke ?darkangel87 skrev:jamen så er det jo netop man ikke kan få stamtavler på ungerne.Manuela skrev:Jeg tror det hele har drejet i flere retninger på én gang - det var ikke meningen :)
Mvh. Manuela.
Jeg taler åbenbart i vildelse, siden du slet ikke kan forstå hvad det er jeg mener. Men jeg lukker den her, for nu gider vi ikke hakke mere i det her. :)
Mvh. Manuela.
så hvis du forsøger at søge stamtavle på dine unger - hvor du ikke har stamtavle på en af forældrene - så får du ikke stamtavle på ungerne
for at ungerne kan få stamtavle, kræver det at begge forældre er stamtavle berretiget. Det er de kun, hvis de har stamtavle og er købt hos et medlem af foreningen (som reglerne er pt.)
vinterhvide og campbells fra dyrehandlen eller et "ikke-medlem-privat-opdrætter" kan, uanset HVEM der køber den, ikke få stamtavle
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
I teorien er det rigtigt nok, men Manuela har jo ret. Langt hen af vejen er vi nødt til at stole på folk.burrus skrev:Menuela - nej der tages ikke på husbesøg og ser ad - men du kan ikke få stamtavler på vinterhvide som ikke er købt hos medlemmerManuela skrev:Så stamtavlekontoret tager på husbesøg og kigger hvem der passer unger ? Man kan jo få stamtavle på alt når man har haft købt hos en opdrætter, kan man ikke ?darkangel87 skrev: jamen så er det jo netop man ikke kan få stamtavler på ungerne.
Mvh. Manuela.
så hvis du forsøger at søge stamtavle på dine unger - hvor du ikke har stamtavle på en af forældrene - så får du ikke stamtavle på ungerne
for at ungerne kan få stamtavle, kræver det at begge forældre er stamtavle berretiget. Det er de kun, hvis de har stamtavle og er købt hos et medlem af foreningen (som reglerne er pt.)
vinterhvide og campbells fra dyrehandlen eller et "ikke-medlem-privat-opdrætter" kan, uanset HVEM der køber den, ikke få stamtavle
Og man kunne jo godt forestille sig en avler med et godkendt par med stamtavler, der bare ikke vil få unger sammen. Hvis avleren så "lige låner" en han hos naboen (den har måske ikke stamtavle, "men ser ren nok ud"), og så bare oplyser til os at det er parret med stamtavler, der er forældre. Og pludselig er stammen ikke ren længere. Så selvfølgelig kan der snydes.
Kenneth Worm
Tak - det var rart der var en der kunne finde meningen i det :)kwo skrev:I teorien er det rigtigt nok, men Manuela har jo ret. Langt hen af vejen er vi nødt til at stole på folk.burrus skrev:Menuela - nej der tages ikke på husbesøg og ser ad - men du kan ikke få stamtavler på vinterhvide som ikke er købt hos medlemmerManuela skrev: Så stamtavlekontoret tager på husbesøg og kigger hvem der passer unger ? Man kan jo få stamtavle på alt når man har haft købt hos en opdrætter, kan man ikke ?
Mvh. Manuela.
Og man kunne jo godt forestille sig en avler med et godkendt par med stamtavler, der bare ikke vil få unger sammen. Hvis avleren så "lige låner" en han hos naboen (den har måske ikke stamtavle, "men ser ren nok ud"), og så bare oplyser til os at det er parret med stamtavler, der er forældre. Og pludselig er stammen ikke ren længere. Så selvfølgelig kan der snydes.
Mvh. Manuela.
men hva pokker ville man som seriøs avler dog få ud af den snyd :?
ja der kan snydes - men det hjælper da absolut ingen i avlen mod rene vinterhvide :?
ja der kan snydes - men det hjælper da absolut ingen i avlen mod rene vinterhvide :?
Pia B
Så forklar mig hvorfor det er endt som det er i Sverige.burrus skrev:men hva pokker ville man som seriøs avler dog få ud af den snyd :?
Det er ikke sikkert at man bevidst "snyder" - men måske er man ikke helt klar over konsekvensen af sine handlinger. Eller uvidende omkring hvad ens egne avlsdyr indeholder, fordi andre har klokket i den.
Jeg siger for tolvte gang efterhånden - stamtavlerne er ikke BEVIS for noget som helst - det er dét diskussionen hele tiden har handlet om.
Mvh. Manuela.
nej et bevis blir de aldrig - men det er det tætteste vi kommer det... :(Manuela skrev:Så forklar mig hvorfor det er endt som det er i Sverige.burrus skrev:men hva pokker ville man som seriøs avler dog få ud af den snyd :?
Det er ikke sikkert at man bevidst "snyder" - men måske er man ikke helt klar over konsekvensen af sine handlinger. Eller uvidende omkring hvad ens egne avlsdyr indeholder, fordi andre har klokket i den.
Jeg siger for tolvte gang efterhånden - stamtavlerne er ikke BEVIS for noget som helst - det er dét diskussionen hele tiden har handlet om.
Mvh. Manuela.
hvorfor det er end i sverige som det er endt - tja du er selv inde på et par grunde - og så måske ligegyldighed også :( hvis man er ligeglad med hvad det er man parrer sammen
Pia B
-
ok bevis var nok det forkerte ord at bruge, men det eneste jeg lige kunne komme på. men som Pia siger er de det tætteste vi kommer på det