Det her med genkoder?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
cory

Det her med genkoder?

Indlæg af cory » 19. jul 2009 09:57

Jeg sidder, og prøver at skrive genkoderne, på nogen af mine hamstre, da jeg skal have søgt stamtavler på dem, men det der med genkoder, er jeg endnu ikke så god til :oops:  så jeg håber i vil hjælpe mig lidt :)

Jeg har Simon, som er dominant spot langhåret gylden, hans mor er hvidbåndet dominant spot langhåret sølvgrå, og hans far er sølvgrå umbrouse, og så har han en sort, og en creme søster, hvad bliver hans genkode?
mit forsøg ser sådan ud (Aa Dsds Ee ll ) er det helt ved siden af?

Og så har jeg Sune, som er hvidbåndet langhåret offwhite, og iøvrigt bror til Simon, der ser mit forsøg sådan ud (Aa Ee Baba ll Sgsg)?
Hvad siger i er jeg helt håbløs, :oops:  eller er der håb forude :oops:

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 19. jul 2009 10:06

Har du prøvet at se på Hamsterland under standarder
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

cory

Det her med genkoder?

Indlæg af cory » 19. jul 2009 10:22

Ja det har jeg, og jeg har også set på hamsterpaletten. :D

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 19. jul 2009 13:39

jeg kan godt give en hånd med det der hvis du fanger mig på msn eller når jeg kigge til kbh.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Lykke

Re: Det her med genkoder?

Indlæg af Lykke » 19. jul 2009 19:09

cory skrev:Jeg sidder, og prøver at skrive genkoderne, på nogen af mine hamstre, da jeg skal have søgt stamtavler på dem, men det der med genkoder, er jeg endnu ikke så god til :oops:  så jeg håber i vil hjælpe mig lidt :)

Jeg har Simon, som er dominant spot langhåret gylden, hans mor er hvidbåndet dominant spot langhåret sølvgrå, og hans far er sølvgrå umbrouse, og så har han en sort, og en creme søster, hvad bliver hans genkode?
mit forsøg ser sådan ud (Aa Dsds Ee ll ) er det helt ved siden af?

Og så har jeg Sune, som er hvidbåndet langhåret offwhite, og iøvrigt bror til Simon, der ser mit forsøg sådan ud (Aa Ee Baba ll Sgsg)?
Hvad siger i er jeg helt håbløs, :oops:  eller er der håb forude :oops:
Gode bud! Du ved i hvert fald hvilke gener der er tale om!

Simon er A_ Dsds E_ ll. Du kan ikke vide at han har arvet det sorte og det creme gen, da ingen af forældrene har to af dem. Han kan altså have fået et "almindeligt" gen fra hver af forældrene. Men det er heller ikke sikkert, så derfor skriver man _ (og det kan man lave om, hvis han så laver unger der er a eller e).

Sune er A_ Baba ee ll Sg_
Generne skrives i alfabetisk rækkefølge: b før e. Baba er hvis kun den ene forælder havde hvidt bånd. Offwhite er creme plus sølvgrå, derfor ee. A_ er det samme som for Simon. Sg_ er fordi begge forældre (hvis det er de samme som for Simon) er sølvgrå, så han kan have fået et fra hver af dem - der er måske nogle der kan se om han er Sgsg eller SgSg, hvis du poster et billede (jeg kan ikke).

(og så håber jeg, at jeg ikke har lavet fejl...)

Låst