Min første parring. Hjælp mig.

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Tøsen

Min første parring. Hjælp mig.

Indlæg af Tøsen » 3. aug 2009 15:36

Heey allesammen.
Er ny herinde, så har brug for lidt hjælp.
Har haft 4 - 5 sibiriske dværghamstere, så ved godt lidt :)
Nu har jeg så købt en snehvid dvæghamster for 1 uge siden, hun er 7 uger i dag.
Min bror købte en snehvid dværghamster for 2 uger siden, han er 8 eller 9 uger, kan ikke rigtig huske det.

Men jeg har dem begge hjemme ved mig, for at de kan parre sig, jeg har stilt deres bure op af hinanden så de kan snuse til hinanden, men ikke kan bide i hinanden :)
Jeg havde dem ude sammen i dag, og de tog det meget pænt, først stod de på bagbenene og snusede til hinanden, derefter gik hannen ovenpå hunnen og det så ud til de parrede sig, men er lidt i tvivl, de begyndte at slås bagefter, og der skilte jeg dem så.
Er der en måde jeg kan vide mig sikker på om hun er blevet drægtig?
Er det den rigtige måde jeg gjorde det på?

Nogle der har nogle tips omkring parring, så høre jeg meget gerne fra jer :)
På forhånd tak :)

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 3. aug 2009 15:43

Der findes ikke noget der hedder en Sibirisk dværghamster eller en snehvid dværghamster, i er simpelthen blevet snydt af dyrehandleren der, de ved gennerelt ikke det store om hamstere.

Der findes 4 forskellige dværghamster arter som vi holder i fangenskab i danmark.

Vinterhvid Dværghamster
Campbells Dværghamster
Roborovski Dværghamster
Kinesisk Dværghamster

Og så er der en Hybrid som er en krydsning imellem en campbells og en vinterhvid, og det er meget ilde set at avle hybrider.

Hybrid = en krydsning imellem 2 forskellige dyrearter, altså det svarer til at krydse en løve med en tiger, så det er ikke noget vi går ind for avl på.

Hvis i kan sætte billeder ind af jeres hamstere så vi kan se dem og hvis i er heldige det er to kinesiske eller to roborovskier så kan i avle på dem for de to arter kan ikke krydses med andre.

hvis jeres hamstere er hybrider bør i overhovedet ikke avle på dem. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Tøsen

..

Indlæg af Tøsen » 3. aug 2009 15:45

Sorry, jeg mente at de begge var vinterhvide :)
De andre ved jeg ikke hvad var, men den ene var en blue et eller andet, og de andre tror jeg var blandinger :)

Benjamin

Re: ..

Indlæg af Benjamin » 3. aug 2009 15:47

Tøsen skrev:Sorry, jeg mente at de begge var vinterhvide :)
De andre ved jeg ikke hvad var, men den ene var en blue et eller andet, og de andre tror jeg var blandinger :)
dem i har nu er med meget stor garanti hybrider hvis de er fra en dyrehandler, så hvis i ikke kender baggrunden på dem bør i stadig ikke avle på dem.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Tøsen

..

Indlæg af Tøsen » 3. aug 2009 15:49

Okay tak, men har fået afvide at de er vintehvide :) Men jeg kan sætte billeder ind af min hun, har ikke lige et af hannen, og vil ikke vække ham, han sover jo :)

Tøsen

..

Indlæg af Tøsen » 3. aug 2009 16:04

Kan ikke lige få sat billedet ind nu, men de er helt hvide med en næsten utydelig grå streg ned ad ryggen, jeg snakkede med dyrehandleren i dag, og de sagde at grunden til de var helt hvide skyldes en gen fejl.

Tøsen

Sådan

Indlæg af Tøsen » 3. aug 2009 16:22

Nu fik jeg taget nogle af hannen :) Hunnen ser også sådan ud, men bare tyndere :)
Vedhæftede filer
P1013978.JPG
P1013978.JPG (173.16 KiB) Vist 5578 gange

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. aug 2009 16:26

Tøsen skrev:Kan ikke lige få sat billedet ind nu, men de er helt hvide med en næsten utydelig grå streg ned ad ryggen, jeg snakkede med dyrehandleren i dag, og de sagde at grunden til de var helt hvide skyldes en gen fejl.
Jeg er ked af at sige det, men det lyder ikke som om din dyrehandler helt ved hvad han/ hun snakker om.
Man kan godt få hvide dværghamstere. Det er ikke en fejl, men en farvevariant (man kan selvfølgelig sige at farvevarianter oprindeligt er opstået som en slags fejl, altså det vi kalder mutationer, men det kalder man det ikke).

Problemet med dyr købt hos dyrehandlere er desværre, at det er meget få dyrehandlere der ved noget om hamstere, og vi har set rigtigt mange tilfælde hvor dyrehandleren bare fyrer et eller andet af for at sælge en eller flere hamstere - nogle gange til stor skade for hamsterne.

Selvom dyrehandleren siger, at der er tale om vinterhvide dværghamstere kan du derfor ikke stole på det.
Der er stor sandsynlighed for at det er en hybrid. En hybrid er en blanding af to forskellige arter (altså ikke racer eller farver) og forskellige arter har forskellige gener og bør derfor ikke parres (de passer ikke sammen). Det er vigtigt at huske at det ikke er ligesom forskellige racer hunder der godt kan parres, men mere som Benjamin siger ligesom en løve og en tiger.

Du bør derfor desværre ikke avle på dem.

Hamstere slås tit (meget voldsomt og nogle gange med døden til følge) og derfor plejer vi at anbefale at man ikke har dem til at gå sammen. Det var derfor helt rigtigt af dig at skille dem ad med det samme de begyndte at slås.

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. aug 2009 16:27

Der er desværre alt for meget blitz på billedet til at man kan se hamsteren ordentligt.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 3. aug 2009 16:27

Tøsen skrev:Kan ikke lige få sat billedet ind nu, men de er helt hvide med en næsten utydelig grå streg ned ad ryggen, jeg snakkede med dyrehandleren i dag, og de sagde at grunden til de var helt hvide skyldes en gen fejl.
den dyrehandler har tydeligvis ingen forstand på hamstere. den hvide farve skyldes en mutation. og dine er højest sandsynligt hybrider som benjamin også sig, og de bør ikke avles på.
noget helt andet er at der ikke er en dværghamster der hedder noget med blue, den har højest sandsynligt været en hybrid som dyrehandleren har fundet et eller andet fansy navn til, det er dyrehandlere eksperter til man kan for det meste ikke stole på dyrehandlere hvad angår dværghamstere
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. aug 2009 16:30

darkangel87 skrev:
den dyrehandler har tydeligvis ingen forstand på hamstere. den hvide farve skyldes en mutation. og dine er højest sandsynligt hybrider som benjamin også sig, og de bør ikke avles på.
noget helt andet er at der ikke er en dværghamster der hedder noget med blue, den har højest sandsynligt været en hybrid som dyrehandleren har fundet et eller andet fansy navn til, det er dyrehandlere eksperter til man kan for det meste ikke stole på dyrehandlere hvad angår dværghamstere
jeg er enig i din pointe, men har du ikke selv lige haft blå Campbells unger?

Tøsen

..

Indlæg af Tøsen » 3. aug 2009 16:33

Okay. tak for svarene, men jeg kender nogle der gerne vil have hvide hamstere :)
Men i vil mene det er hybider (staves?)

Tøsen

..

Indlæg af Tøsen » 3. aug 2009 16:35

Jeg kan ikke ligge billeder fra min telefon over på computeren, men hvis der er en der kan, så kan jeg evt sende det til dig, så du kan sætte det ind?

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. aug 2009 16:55

Tøsen skrev:Okay. tak for svarene, men jeg kender nogle der gerne vil have hvide hamstere :)
Men i vil mene det er hybider (staves?)
Ja, vi mener, det er hybrider.

Man kan godt få hvide hamstere, både vinterhvide dværghamstere, Campbells dværghamstere og syriske guldhamstere. Jeg har ikke helt overblik over hvem herinde der avler dem, men du kan prøve at skrive til kwo eller liv herinde. Det er bedre at henvise dem du kender til nogle der har ægte hvide (dværg)hamstere.

Jeg kan desværre ikke hjælpe med det med billederne  :)

Tøsen

..

Indlæg af Tøsen » 3. aug 2009 17:01

Okay, men hvis nu hun er drægtig, så får vi bare ungerne, min anden bror vil nemlig også gerne have, og dyrehandleren tager også imod jo :)

Låst