Merle (Ny!)
Merle hos rotter gir sådan noget "pletter" i pelsen hvor de er mørkere.
Det lægger sig gerne op af et bestemt gen hos rotter (momo - mock mink).
Hende her er mock mink merle:
http://www.lux-rotter.dk/uploads/4/7/3/ ... 8_orig.jpg
Der kan man lissom se merle effekten begynde - mørk plamache i ansigtet.
Jeg må indrømme jeg synes merle er vildt fasinerende - men det er genetik jo bare generelt :oops:
Det ku være spændende at se fremavl i den.
Især fordi merle hos rotter ofte kommer lidt som en overraskelse da det er en modifier.
Det lægger sig gerne op af et bestemt gen hos rotter (momo - mock mink).
Hende her er mock mink merle:
http://www.lux-rotter.dk/uploads/4/7/3/ ... 8_orig.jpg
Der kan man lissom se merle effekten begynde - mørk plamache i ansigtet.
Jeg må indrømme jeg synes merle er vildt fasinerende - men det er genetik jo bare generelt :oops:
Det ku være spændende at se fremavl i den.
Især fordi merle hos rotter ofte kommer lidt som en overraskelse da det er en modifier.
Sofie
jeg har idag fået svar fra en engelsk opdrætter som også er dommer i england.. her er hvad hun skrev så håber jeg i alle kan engelsk :oops: :D
The merle or marbled as we are calling it is also 100% pure. It was discovered by Susan Washbrook of the Lilliput Hamstery in some litters she had a while back where she thought the babies had been born with winter coats as they had pure white patches. However, she decided to run some of them on, rather than sending them to her pet shop, and was amazed when they did not 'change' at all, so the UK breeders decided as the marble pattern was breeding true that it must be a new mutation. Susan definitely has NO campbells in her hamstery and has not done so for many many years, so we are certain they are 100% winter white.
Men kunne da være interrasant at finde ud af mere... fandt også nogen gode billeder af nogen unger så man kan se hvordan de skulle se ud.. eller den ene ser fin ud med ligesom et bånd
http://wellingtonhamsters.webs.com/apps ... d=10654598
The merle or marbled as we are calling it is also 100% pure. It was discovered by Susan Washbrook of the Lilliput Hamstery in some litters she had a while back where she thought the babies had been born with winter coats as they had pure white patches. However, she decided to run some of them on, rather than sending them to her pet shop, and was amazed when they did not 'change' at all, so the UK breeders decided as the marble pattern was breeding true that it must be a new mutation. Susan definitely has NO campbells in her hamstery and has not done so for many many years, so we are certain they are 100% winter white.
Men kunne da være interrasant at finde ud af mere... fandt også nogen gode billeder af nogen unger så man kan se hvordan de skulle se ud.. eller den ene ser fin ud med ligesom et bånd
http://wellingtonhamsters.webs.com/apps ... d=10654598
Jeg synes stadigt det er meget svært at forholde sig til såkaldt "nye" mutationer. Men det skyldes sikkert min meget forsigtige holdning i sagen: Hellere sige nej til noget mistænkeligt end tro at det er i orden og så om et år finde ud af at Hov, de "rene" dyr var vist alligevel blandet med campbells-gener, og så er det bare ærgerligt, for nu er alle vores dyr blevet hybrider. 
Desuden har jeg ladet mig fortælle at ham hollænderen der snakkede varmt for at de var rene, solgte nogle dyr til en anden hollænder, som avlede på dem, og der spaltede ungerne ud i alle mulige farver. Med andre ord, de avlede overhovedet ikke rent, som det var blevet påstået.
Men det kunne sagtens være turen over Holland, der ødelagde de dyr, for hollændere generelt avler gladeligt hybrider og fortæller åbent om det. Så måske de oprindelige engelske dyr er gode nok.
Samlet set vil jeg dog opsummere det således: 1) Ud af den samlede bestand af dværghamstere i verden i dag i fangenskab, vil jeg skyde på at over 95 % er hybrider, så bare det at finde et rent dyr er svært. 2) Sandsynligheden for at finde en ny mutation i en hvilket som helst art er ekstrem lille. 3) Så at den ekstremt lille chance for at finde en ny mutation skulle opstå i den i forvejen meget lille bestand af rene dyr, ja så er vi virkeligt ude i noget meget usandsynligt. Mens at hvis der i bestanden på 95 % hybrider skulle dukke nogle sjove ting op, enten som mutationer eller som følge af sammenblandingen af de to arters gener, ja det ville overhovedet ikke overraske mig.
Derfor tror jeg ikke jeg selv vil tro på nye mutationer, med mindre de opstår hos mig selv eller en person jeg kender rigtigt godt og stoler på.

Desuden har jeg ladet mig fortælle at ham hollænderen der snakkede varmt for at de var rene, solgte nogle dyr til en anden hollænder, som avlede på dem, og der spaltede ungerne ud i alle mulige farver. Med andre ord, de avlede overhovedet ikke rent, som det var blevet påstået.
Men det kunne sagtens være turen over Holland, der ødelagde de dyr, for hollændere generelt avler gladeligt hybrider og fortæller åbent om det. Så måske de oprindelige engelske dyr er gode nok.
Samlet set vil jeg dog opsummere det således: 1) Ud af den samlede bestand af dværghamstere i verden i dag i fangenskab, vil jeg skyde på at over 95 % er hybrider, så bare det at finde et rent dyr er svært. 2) Sandsynligheden for at finde en ny mutation i en hvilket som helst art er ekstrem lille. 3) Så at den ekstremt lille chance for at finde en ny mutation skulle opstå i den i forvejen meget lille bestand af rene dyr, ja så er vi virkeligt ude i noget meget usandsynligt. Mens at hvis der i bestanden på 95 % hybrider skulle dukke nogle sjove ting op, enten som mutationer eller som følge af sammenblandingen af de to arters gener, ja det ville overhovedet ikke overraske mig.
Derfor tror jeg ikke jeg selv vil tro på nye mutationer, med mindre de opstår hos mig selv eller en person jeg kender rigtigt godt og stoler på.

Kenneth Worm
jeg syntes bare ikke det er bevis nok, de engelske opdrættere har jo bare bestemt at den ER ren, ligesom svenskerne har bestemt at mandarinen er en vinterhvid.
Så jeg syntes bare ikke den holder.
Så jeg syntes bare ikke den holder.

Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil

okay.. jeg er jo selv også itvivl.. for har jo selv set hvor svært det er at finde rene dyr.. men jeg stoler på jer.. og vi tager den som hybrid nu hvor der nok er størst chance for det :D
det eneste jeg ladge mærke til var hun sagde det var mange mange år tilbage.. og har hybriderne ikke udviklet sig gevaldigt gennem de sidste år?
det eneste jeg ladge mærke til var hun sagde det var mange mange år tilbage.. og har hybriderne ikke udviklet sig gevaldigt gennem de sidste år?
-
hybriderne bredte sig i al den tid man så vinterhvid og campbells som to racer af 1 art.liv skrev:okay.. jeg er jo selv også itvivl.. for har jo selv set hvor svært det er at finde rene dyr.. men jeg stoler på jer.. og vi tager den som hybrid nu hvor der nok er størst chance for det :D

http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
faktisk troede man at den vinterhvide var en underart af campbells dværghamsteren.darkangel87 skrev:hybriderne bredte sig i al den tid man så vinterhvid og campbells som to racer af 1 art.liv skrev:okay.. jeg er jo selv også itvivl.. for har jo selv set hvor svært det er at finde rene dyr.. men jeg stoler på jer.. og vi tager den som hybrid nu hvor der nok er størst chance for det :D

Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

-
ja ok men stadig det var jo dengang hybrider allerede begyndte at brede sigBenjamin skrev:faktisk troede man at den vinterhvide var en underart af campbells dværghamsteren.darkangel87 skrev:hybriderne bredte sig i al den tid man så vinterhvid og campbells som to racer af 1 art.liv skrev:okay.. jeg er jo selv også itvivl.. for har jo selv set hvor svært det er at finde rene dyr.. men jeg stoler på jer.. og vi tager den som hybrid nu hvor der nok er størst chance for det :D

http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
Ja de har sandsynligvis eksisteret lige så længe man har holdt begge arter i fangenskab.darkangel87 skrev:ja ok men stadig det var jo dengang hybrider allerede begyndte at brede sigBenjamin skrev:faktisk troede man at den vinterhvide var en underart af campbells dværghamsteren.darkangel87 skrev: hybriderne bredte sig i al den tid man så vinterhvid og campbells som to racer af 1 art.

Hun skriver at avleren ikke havde haft campbells i mange mange år. Men derfor kan de "vinterhvide" hun havde jo godt være af nyere oprindelse og have været blandet med campbells da hun fik dem.liv skrev: det eneste jeg ladge mærke til var hun sagde det var mange mange år tilbage.. og har hybriderne ikke udviklet sig gevaldigt gennem de sidste år?
Kenneth Worm
nåårh ja.. det er alligevel noget tid siden jeg læste det..kwo skrev:Hun skriver at avleren ikke havde haft campbells i mange mange år. Men derfor kan de "vinterhvide" hun havde jo godt være af nyere oprindelse og have været blandet med campbells da hun fik dem.liv skrev: det eneste jeg ladge mærke til var hun sagde det var mange mange år tilbage.. og har hybriderne ikke udviklet sig gevaldigt gennem de sidste år?