Melorme ;)

Beskrivelse mangler
Låst
PlayEasy

Melorme ;)

Indlæg af PlayEasy » 15. jan 2010 07:03

Nu "ødelagde" vi/jeg næsten emnet havregryn, med masser af spørgsmål om Melorme...

Spørgsmål jeg ikke har fået svar på endnu..

Hvor stor er den beholder DU har der hjemme til melorme?

Hvad gir i dem af foder.. Havregryn.... æble???

Hvor mange melorme skal man ca. have til et guldhamster og et dværghamster??

p.s. Er der et bestemt mærke beholder der er god? for min mor og far vil ikke have de kravler uden for deres bo ;)

Bella

Indlæg af Bella » 15. jan 2010 07:21

Generelt skal man ikke bruge melorme alt for meget til at fodre med- de indeholder meget fedt. Men det kan bruges som et godt supplement  :)

Uden at vide det, ville jeg mene at de højst skulle have det 2 gange om ugen. Og ca. 1 pr. gang. Så det er altså ikke mængder man bruger :wink:

Vi har melorme på mit arbejde. De flygter ikke sådan. Men hvis jeg skulle have dem hjemme, ville jeg klart have dem i en lukket boks for en sikkerheds skyld.

Mht. fodring af dem, kommer det an på hvor mange man har. Men det er virkelig i småtingsafdelingen af mængder de skal have. De skal altid have æble til rådighed. for væsken. Og havregryn, hvedeklid, kyllingepiller- og de findes sikkert blandinger af disse, der er gode :)

Vil mene at du sagtens kan have dem i en isbeholder med låg, og så lave små huller i låget- så de kan få luft  :)
Hamsterlige hilsner fra Bella og guldhamsterne Gurli, Georg, Gloria samt alle ungerne :-)

construxi

Indlæg af construxi » 15. jan 2010 08:21

Jeg har læst et eller amdet sted at de skal have salat men det er jo nok i stedet for æble...

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 15. jan 2010 13:46

Du skal ikke være bange for de stikker af. Mine melorme går en en lille rum kasse, der ca er 10 cm høj og uden låg. (så der ikke bliver for stor luftfugtighed, med så mange melorme) Der er så ½-1 cm havregryn i bunden og frugt de kan drikke af (aldrig giv dem vand, kan ikke huske hvorfor :oops: ). Mine melorme bliver så også brugt til andet end hamsterne, så der køber bare 100g ved dyrehandleren, og håber så de selv vil avle lidt.

Husk hvis du har dem i køleskab skal de tages ud 12 timer før brug da de mister alt nærrig og skal til at spise igen :wink: Du kan holde dem uden for køleskabet som jeg gør, så avler de også selv :wink:

Jeg giver dem så mange de vil havde, for mine hamstere plejer ikke tage så mange :D De bliver tilbudt mens jeg ordner deres bure (hver 2. weekend - lørdag eller søndag) og så for de melormene i en transport box. Så kan den lille også være heldig og der kommer lidt af melormenes havregryn med :D
Mange hamster hilsner Helene, Malthes Futte og Biil's Silke
Ingen er perfekt, det er min stavning heller ikke
Der er ikke noget det hedder "det kan jeg ikke finde ud af", men "det har jeg ikke lært endnu." Jeg har selv brugt 15 år på at prøve lære flyve, men jeg har endnu ikke lært det..
Ny side: www.bittesworld.skysite.dk

construxi

Indlæg af construxi » 15. jan 2010 15:17

Hvis man har en hamster så kan den da ikke nå at spise dem så hurtigt som de formere sig kan den? eller de formere sig måske ikke så meget?

PlayEasy

Indlæg af PlayEasy » 20. jan 2010 16:02

Jeg har altid troet at melorme var hvide, da mel er hvid...
Men de her melorme er brune..?
Jeg kunne dog finde en hvid, som der ses på billedet
Billede
Tog lige nogle stykker op så i kunne se den hvide, og de andre...

Jeg tænkte på om det er fordi de spiser noget der er lidt brunt??

PlayEasy

Indlæg af PlayEasy » 20. jan 2010 19:54

Kan jeg godt give dem som tilskud, selvom de er brune... Eller er de normalt brune??

burrus

Indlæg af burrus » 20. jan 2010 20:05

PlayEasy skrev:Kan jeg godt give dem som tilskud, selvom de er brune... Eller er de normalt brune??
de variere lidt i farven :wink:  hvis bare de er levende, burde de være gode nok :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

PlayEasy

Indlæg af PlayEasy » 20. jan 2010 20:27

Tak :D

PlayEasy

Indlæg af PlayEasy » 20. jan 2010 21:13

Skal deres "bolig" skiftes... altså ligesom med hamsternes bure skal skiftes??

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 20. jan 2010 21:36

PlayEasy skrev:Kan jeg godt give dem som tilskud, selvom de er brune... Eller er de normalt brune??
En dyrehandler i København forklarede mig, at de lyse/hvide var tættere på at blive biller end de brune og at jeg derfor skulle give de lyse til min hamster først  :)
Så er spørgsmålet så om det faktisk passer  :roll:

PlayEasy

Indlæg af PlayEasy » 20. jan 2010 21:37

Chagos Mutti skrev:
En dyrehandler i København forklarede mig, at de lyse/hvide var tættere på at blive biller end de brune og at jeg derfor skulle give de lyse til min hamster først  :)
Så er spørgsmålet så om det faktisk passer  :roll:
Ja det er jo lige det... Men det er der nok nogle her inde der ved noget om ;)

PlayEasy

Indlæg af PlayEasy » 20. jan 2010 21:50

Kan man egentlig bruge andet en hvedeklid, eller behøver man ikke at bruge det??

Låst