Er satinhamstere mere "sarte"?

Beskrivelse mangler
Låst
Majlund

Er satinhamstere mere "sarte"?

Indlæg af Majlund » 27. jan 2010 16:34

Jeg har flere steder læst at satinhamstere er mere modtagelige overfor sygdom. . . hvis det er korrekt. .  kan nogen så forklare mig hvorfor dette er tilfældet? :scratch:

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 27. jan 2010 16:41

Det har jeg aldrig hørt om,hvor har du læst det henne ?

Majlund

Indlæg af Majlund » 27. jan 2010 16:52

Flere steder. . . Men en af stederne er ihvertfald i "Hamster" af Georg Gassner (staves med det tyske dobbelt s) på side 15. Har også flere steder (kan ikke huske om det også nævnes i omtalte bog) læst at de vildtfarvede kæledyrsguldhamser skulle være mere hårdføre end de varianter der med tiden er blevet fremavlet. . .  :scratch:

Kunne være fedt hvis en af jer med stor viden om hamser ville kigge denne bog ud :wink: . Umiddelbart har jeg syntes den er god. . . men på den anden side står der også ting som at buret "mindst skal være 100 cm. langt og 40 cm. bredt" :?

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 27. jan 2010 17:03

Jeg har ikke ret stor viden,men har bare aldrig hørt om at satin hamstere skulle være mere sarte og modtaglige for sygdom.
Jeg har haft 1 satin hamster, godtnok fik vi hende aflivet pga. sygdom,men hun var næsten 2 år, og det er jo en normal alder for en guld.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 27. jan 2010 17:11

jeg har heller aldrig hørt om det
men ved at en dobbeltfaktor satin har meget svært ved at klare sig
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Spot

Indlæg af Spot » 27. jan 2010 17:52

Jeg har også læst det flere steder..
Men vil tro at folk her inde ved bedre ;)
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 27. jan 2010 18:12

Majlund skrev:Flere steder. . . Men en af stederne er ihvertfald i "Hamster" af Georg Gassner (staves med det tyske dobbelt s) på side 15. Har også flere steder (kan ikke huske om det også nævnes i omtalte bog) læst at de vildtfarvede kæledyrsguldhamser skulle være mere hårdføre end de varianter der med tiden er blevet fremavlet. . .  :scratch:

Kunne være fedt hvis en af jer med stor viden om hamser ville kigge denne bog ud :wink: . Umiddelbart har jeg syntes den er god. . . men på den anden side står der også ting som at buret "mindst skal være 100 cm. langt og 40 cm. bredt" :?
Har også den bog, den er dejlig overskuelig, men samtidig spændende og forholdsvis grundig :)
Med Venlig Hilsen

Den stolte ejer af vidunder hybriderne Chago, den evigt magelige han, og Balder, det lille hidsige hun spøgelse.

Majlund

Indlæg af Majlund » 27. jan 2010 22:47

Jeg syntes også der er rigtig gode ting i den. . . den er ihvertfald inspirerende :D

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 28. jan 2010 00:06

At en gylden skulle være mere hårdfør end for eksempel en creme er jeg ikke enig i overhovedet.

Men at satin guldhamstere er mere følsomme end ikke satin hamstere det kan jeg godt være tilbøjelig til at give folk der hævder det ret i, syntes mine har været mere skrøbelige end de andre dyr.
nogen har været døde uden grund, kan jo så også sagtens ske for en almindelig hamster i og med at det er skrøbelige dyr og hjerneblødninger er meget normale.

Men jeg ser det ikke for særligt usandsynligt, ser man på Satin marsvin så er de også mere skrøbelige lever kortere og får lettere stress og er gennerelt mere nervøse, har jeg fået fortalt af en erfaren opdrætter.

Og syntes også selv at de satin marsvin jeg selv har haft har været meget nervøse, jeg købte en som jeg måtte til dyrelægen med og få aflivet 3 dage efter fordi den simpelthen fik så meget stress af at komme i nye omgivelser at den til sidst ikke længere kunne bevæge sig.
og trasnporten var kun 7 km.

dog syntes jeg ikke at satin guldhamstere er så skrøbelige med hensyn til stres i forholdt til almindelige hamstere, men de er ikke iblandt de dyr der er blevet ældst herhjemme, så satin genet kunne vel have en sammenhæng, men man skal også huske at der er meget andet der kan spille ind, som tidligere nævnt hjerneblødninger osv. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Ringling

Indlæg af Ringling » 30. jan 2010 22:48

Min ældste hamster, Ingolf, er satin, og han er i skrivende stund 2 år, 3 måneder og 1 uge  :D Ham har der aldrig været noget med!

Hans datter, Pinje :heart: , som jeg er ret sikker på var dobbelt satin, blev kun knap 9 måneder, om det var pga. hendes hårde start på livet, eller om hun var dobbelt satin aner jeg ikke, men hun havde tit små sår i nakken og pelsen så nogle gange "halv-ussel" ud.
Hilsen Lotte
Billede

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 30. jan 2010 22:55

mener at satin udhuler hårstråene, så måske derfor nogen mere de er mere sarte, men synes nu ikke de 2 jeg har virker mere sarte end de andre.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Majlund

Indlæg af Majlund » 2. feb 2010 00:52

Tak for svarene :)

Desiree

Indlæg af Desiree » 2. feb 2010 19:00

De satiner jeg har haft har ikke været sarte.
mvh Desiree

Låst