Køkkenråd/tips/ideer
Køkkenråd/tips/ideer
Mente ellers jeg havde lavet sådan en tråd men kan ikke lige hitte den..
Tråden går ud på at man her kan skrive eller spørge efter gode råd og tips til madlavning og andet i køkkenet...
Jeg fandt lige ud af at hvis man som jeg tager den nemme løsning med frikadellerne (frikalet pulver) så kan man faktisk bruge en pose til 1 kg kød istedet for kun de 500g der står på posen.. frikadellerne bliver stadig super uden spor af at man faktisk har brugt dobbelt op af kødet i forhold til henvisningen.. Sys jeg lige jeg ville dele med Jer andre :D
Tråden går ud på at man her kan skrive eller spørge efter gode råd og tips til madlavning og andet i køkkenet...
Jeg fandt lige ud af at hvis man som jeg tager den nemme løsning med frikadellerne (frikalet pulver) så kan man faktisk bruge en pose til 1 kg kød istedet for kun de 500g der står på posen.. frikadellerne bliver stadig super uden spor af at man faktisk har brugt dobbelt op af kødet i forhold til henvisningen.. Sys jeg lige jeg ville dele med Jer andre :D
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11
-
Altså det her råd er der sikkert mange som vil grine over og synes er skørt
Jeg hader at have feks mad, olie eller dej på mine fingre, så når jeg bager boller tilsætter jeg altid en del mindre mel end det fremgår af opskriften...
Efter dejen har hævet tager jeg en fryse pose og laver et tilpas størrelse hul nede i det ene hjørne... Putter dejen i posen og presser dej ud i den mængde som passer til en fin bolle... Klipper dejen over lidt under plastposen og gentager det indtil der ikke er mere dej...
Jeg slipper både for snavset fingre og mel over hele mit køkkenbord, får flotte formet boller og så er de ikke så tunge og tørre fordi der er tilsat en mindre portion mel end det som opskriften siger

Jeg hader at have feks mad, olie eller dej på mine fingre, så når jeg bager boller tilsætter jeg altid en del mindre mel end det fremgår af opskriften...
Efter dejen har hævet tager jeg en fryse pose og laver et tilpas størrelse hul nede i det ene hjørne... Putter dejen i posen og presser dej ud i den mængde som passer til en fin bolle... Klipper dejen over lidt under plastposen og gentager det indtil der ikke er mere dej...
Jeg slipper både for snavset fingre og mel over hele mit køkkenbord, får flotte formet boller og så er de ikke så tunge og tørre fordi der er tilsat en mindre portion mel end det som opskriften siger

Med Venlig Hilsen
Den stolte ejer af vidunder hybriderne Chago, den evigt magelige han, og Balder, det lille hidsige hun spøgelse.
Den stolte ejer af vidunder hybriderne Chago, den evigt magelige han, og Balder, det lille hidsige hun spøgelse.
cool.. anede jeg faktisk ikke at det ville hjælpe på det der med at de bliver tunge i det..Chagos Mutti skrev:Altså det her råd er der sikkert mange som vil grine over og synes er skørt![]()
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11
Ved koldhævningsdej kan man fordoble gærmængden og så hæver dejen som alt andet gærbrød.
Har også altid været så træt af at dejen skulle hæve hele to gange - først i skålen og så som boller. Så jeg har taget det drastiske skridt at springe den første hævning over og laver bollerne med det samme.
Resultat: Jeg kan ikke smage forskel og bollerne er størrere og mere luftige....
Har også altid været så træt af at dejen skulle hæve hele to gange - først i skålen og så som boller. Så jeg har taget det drastiske skridt at springe den første hævning over og laver bollerne med det samme.
Resultat: Jeg kan ikke smage forskel og bollerne er størrere og mere luftige....
-
Når vi nu taler om gærdej, så...
Man kan ødelægge gærens hæveevne når man:
- rører gæren ud i sukker eller salt
- rører gæren ud i for kold eller varm mælk eller vand
derfor bør man:
1, søger for at røre gæren ud i væske med rette temperatur
2, sukker, salt, magarine tilsættes først når man har rørt min 1/3 af melen i blandningen.
Afhængig af dejen bør den faktisk hæve af 2 omgange. enten 2 x 15 min eller 2 x 20 min
(info for mit grundforløb til kok, bager, receptionisk, tjener)
Man kan ødelægge gærens hæveevne når man:
- rører gæren ud i sukker eller salt
- rører gæren ud i for kold eller varm mælk eller vand
derfor bør man:
1, søger for at røre gæren ud i væske med rette temperatur
2, sukker, salt, magarine tilsættes først når man har rørt min 1/3 af melen i blandningen.
Afhængig af dejen bør den faktisk hæve af 2 omgange. enten 2 x 15 min eller 2 x 20 min
(info for mit grundforløb til kok, bager, receptionisk, tjener)
Senest rettet af AnetteFrost 29. jan 2010 23:25, rettet i alt 1 gang.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
-
Anette: Øh så er der noget jeg har misforstået for jeg gør alt hvad du skriver man kan gøre for at ødelægge gærens hæve evne :oops:.
Når jeg bager kringle opløser jeg gæren i sukker/salt,har jeg god tid laver jeg bolle/franskbrød laver jeg dejen med så koldt væske som muligt,og lader det koldt hæve 3-4 timer.
sommetider smelter jeg margarinen,hælder mælk i og luner det ,hvorefter jeg opløser gæren heri.
Mit gærbrød er ALTID vellykket, så mon ik det er en gammel skrøne med at man ødelægger gæren , selvom du har lært det på grundforløbet.
Når jeg bager kringle opløser jeg gæren i sukker/salt,har jeg god tid laver jeg bolle/franskbrød laver jeg dejen med så koldt væske som muligt,og lader det koldt hæve 3-4 timer.
sommetider smelter jeg margarinen,hælder mælk i og luner det ,hvorefter jeg opløser gæren heri.
Mit gærbrød er ALTID vellykket, så mon ik det er en gammel skrøne med at man ødelægger gæren , selvom du har lært det på grundforløbet.
-
malthesmor skrev:Anette: Øh så er der noget jeg har misforstået for jeg gør alt hvad du skriver man kan gøre for at ødelægge gærens hæve evne :oops:.
Ved det godt, men mener også jeg har skrevet kan ødelægge hæve-evnen, jeg synes heller ikke altid jeg skal se en forskel, eller jo, hvis jeg opløser gæren i salt og sukker, så kan jeg faktisk på de opskrifter jeg bruger

Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk
Mener du ikke halvere?? :DZannDra skrev:Ved koldhævningsdej kan man fordoble gærmængden og så hæver dejen som alt andet gærbrød.
Nej nej. Vi bager vores boller selv, og de var oprindeligt beregnet til koldhævning i køleskabet natten over, men så læste manden i et blad at man kan fordoble gærmængden og så hæver det som normal dej.Ringling skrev:Mener du ikke halvere?? :DZannDra skrev:Ved koldhævningsdej kan man fordoble gærmængden og så hæver dejen som alt andet gærbrød.