Er det skab?! (Hos mus!)

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
Besvar
FrkHoumann

Er det skab?! (Hos mus!)

Indlæg af FrkHoumann » 27. feb 2010 23:49

Opdagede her til aften noget meget mystisk på den ene af mine hun-mus.
En eller anden form for sår-lignende halløj. Den har ligesom nogen pletter i pelsen hvor den er meget tyndpelset.
Det er KUN den ene selvom de går 3 i det bur.

Jeg købte dem jo af min skole som har haft problemer med skab hos deres mus og rotter, men de forsikrede mig at deres dyr var raske.
Jeg tjekkede dem selvfølgelig stadig grundigt, men da de jo sagtens kan komme af med deres mus og rotter til foder i Zoo, går jeg ikke ud fra de har bildt mig ind at deres dyr var raske.

Alle mus så fine ud da jeg tog dem med hjem.
- Dette er nu lidt over en uge siden, men nu har den ene som sagt fået disse meget mystiske pletter.
Og jeg understreger at det er KUN den ene.

Håber sQ godt nok ikke at det er skab, da jeg i så fald er VOLD bange for at det skal smitte til de andre bure - dem med hamstere i, specielt til ungerne :shock:
- eller endnu værre, til katten?

Hvad skal jeg lige gøre hvis det er? Og er der nogen måde jeg kan forhindre det spreder sig.
Har sagt den "syge" mus i en transportkasse for sig selv?
- Bør man aflive den, eller har det nu allerede spredt sig??

Det kunne simpelthen ikke lade sig gøre at fange problemet på nogen ordentlige billeder, de billeder der viser det bedst er møgdårlige og uden blitz, men som sagt det der viser det bedst, så håber i kan bære over med det..
Billede
Billede
Billede

Og så til sidst et ordentligt billed hvor man kan se det LIDT - men det ser meget værre ud i virkeligheden.
Billede
Tjek min nye hjemmeside:
http://www.mel-bollen.weebly.com

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 28. feb 2010 12:55

Har du prøvet, at spørge dyrlægen? Det er nok der, du hurtigst får et kvalificeret svar. Håber ikke, det er noget alvorligt.

BittéHamstereN

Indlæg af BittéHamstereN » 28. feb 2010 16:22

Jeg har prøvet det samme med et marsvin en gang. Ingen tegn på sygdom da den blev købt, men den fik skam. Det blev så desværre så slemt den blev aflivet fordi dyrelægen troede det var noget andet først. Hvis det er skam, skal du havde fat på dyrelægen med det samme (en der ved hvad han gør) De to andre fik noget de skulle havde hver 14 dag tre gange (eller så var det en gang om ugen, kan ikke huske det :oops: )

Mine hamstere stod tæt på, så skulle bare holde øje med dem, men marsvine skab skulle ikke gå over artbarieren (staves?) (to af vores hunde fik så udslet lidt efter, så de fik noget i mod, men dyrelægen troede ikke det havde sammenhæng)

Jeg kan ikke sige om det er det samme med mus og marsvin, men marsvinet var fra sådan en sted hvor alle kunne røre dem osv.

Jeg læste så lidt om skam og nogen dyr lever hele livet med det, uden det går i udbrud. Det kan gå i udbrud ved f.eks. stress efter flytning :wink:

Håber jeg kunne hjælpe :D  :oops:  :roll:
Mange hamster hilsner Helene, Malthes Futte og Biil's Silke
Ingen er perfekt, det er min stavning heller ikke
Der er ikke noget det hedder "det kan jeg ikke finde ud af", men "det har jeg ikke lært endnu." Jeg har selv brugt 15 år på at prøve lære flyve, men jeg har endnu ikke lært det..
Ny side: www.bittesworld.skysite.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 28. feb 2010 18:00

Flyt straks alle de nye mus i et rum adskilt fra de andre dyr. Håndter dem gerne til sidst, når du tager dig af dyrene, og vask hænder ekstremt grundigt bagefter. Evt. tage helt bad og smide tøjet til vask.

Hvis det er skab, og den ene har det, er sandsynligheden for at de andre også allerede har det stor.
Jeg ved ikke om muse-skab kan gå på de andre dyr, men smitte vil i så fald nok afhænge af om du har vasket hænder mellem håndteringen af dyrene, om dyrene kravler på dit tøj osv..

Snak med en dyrlæge mandag - og inden du tager derned så hør hvor mange af dyrene du skal tage med (normalt skal alle dyr behandles på en gang hvis de ikke skal kunne gå og smitte hinanden).

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 28. feb 2010 18:21

Ligner desværre det min hund havde efter nærkontakt med en ræv...
Med Venlig Hilsen

Den stolte ejer af vidunder hybriderne Chago, den evigt magelige han, og Balder, det lille hidsige hun spøgelse.

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 28. feb 2010 18:45

Det kunne godt ligne skab - har haft Sellnick (marsvineskab) på mine marsvin og der skal hele flokken behandles, da de kan være smittebærer uden selv at være syge - men jeg aner ikke om det kan lade sig gøre med mus :?

Men skynd dig til dyrlægen med den - det er vist bedst. Spørg om så meget som muligt.

Held og lykke. :)

Besvar