Redning af Balder

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Chagos Mutti

Redning af Balder

Indlæg af Chagos Mutti » 9. mar 2010 10:02

Jeg var i går rundt i diverse dyrehandler i Aalborg og Nørresundby, for Chago kunne godt bruge noget nyt legetøj og evt et par nye snackstænger.

I forbindelse med dette tjekkede jeg lige hurtigt alle de små hybrider.

Det sidste sted jeg var så jeg en meget tynd hybrid albino. Den så virkelig ikke godt ud og gik med nogen andre som var et par cm større end den, der var både hanner og hunner og de var altså over 4 uger alle sammen! :x

Bestemte mig på stedet, for at tage den lille albino med, for tror ikke den havde klaret mange dage der mere!

Da det ikke var planlagt, havde ingen transport boks med så den måtte i en lille papæske, hvilket ikke gjorde så meget, for skulle bare direkte hjem. Jeg måtte selv bede ham der solgte mig den putte hø eller andet ned til den så den følte sig tryg og kunne holde varmen. Der er jo koldt udenfor! Han siger så:" Der er jo en grund til de kaldes sibiriske..." Jeg kunne have pandet ham en :roll: Han fortalte bagefter, da jeg blev ved med at bede om lidt hø til æsken, at de kunne klare temp ned til 20 grader frost! Endnu mere grund til at pande ham en! :x

Da jeg kom hjem undersøgte jeg lige det nye familie medlem. Øjnene er ret lille, virkelig lille i forhold til Chagos, men de ser klare og fine ud. Den havde ikke diare eller forkølet. Altså er den bare totalt undervægtig, fordi de store ikke lod den få mad :x  

Dagens spørgsmål, skal den havde nogen form for tilskudsfoder? Hvis den ikke tager på i løbet af et par dage, bør jeg så overveje at købe en lille sprøjte og se om, den vil drikke lidt flydende killingerstatning? Det ser ud til, at den har et par små bider mærker på dens mave, men de er næsten helet. Noget jeg bør være opmærksom på i forhold til det?

Tager den til dyrelægen om et par dage, hvis den ikke ser betydeligt bedre ud.

Den har dog løbet i den hjul og drukket vand og siddet i madskålen. Den er overhovedet ikke tam, så har ikke undersøgt om den har mad i sine kinder. Den skal løftes med vanter!

Tror dog den har mulighed for at blive en lille stædig hidsigprop :oops:
Med Venlig Hilsen

Den stolte ejer af vidunder hybriderne Chago, den evigt magelige han, og Balder, det lille hidsige hun spøgelse.

my heaven

Indlæg af my heaven » 9. mar 2010 10:10

hvis han spiser godt,ville jeg ikke give ham med sprøjte.det kan jo være han bare er lille.tjek om han spiser og trives.bare hold godt øje med ham

da jeg opdrættede marsvin fik jeg 1 lille unge,hun blev ved at være lille ,men kvik,da jeg lukkede mit opdræt ville jeg ikke sælge sådan en mut ud,så hende beholdt jeg ,og hun er stadig ikke større end en ca 3 mrd unge,men hun er over 1 år nu,og trives utrolig godt
Billede

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 9. mar 2010 10:24

hvis han spiser så se tidn lidt an.
desvære er det sådan det ser ud ved stort set alle dyrehandlere, har set op mod 30 dværghamstere gå rundt sammen i en dyrehandel, og over 10 guldhamstere, på den plads hvor kun 1 guldhamster burde gå.
men der er ingen der tager sig af de forhold de små dyr har hos dyrehandlerne,
og hvis private mennesker gør det hjælper det ikke, fordi det ikke kommer ud i offentlighedens lys så alle hører om det og de bliver tvunget til at lave ændringer
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 9. mar 2010 10:41

Nogen gange burde det slet ikke være lovligt for dyrehandlere at holde dyr. Synes tilmed tit deres fisk ser syge ud :roll:

Jeg synes det er ganske skræmmende, at de ikke i det mindste kønsopdeler deres dyr... Og at de ikke tjekker dem ordentligt, for så havde de helt klart set bidemærkerne på den her lille fyr og forhåbentligt sat den i et lille bur for sig... Tror ganske enkelt jeg holder mig fra dyrehandlere fra nu af, det er jo til at blive helt trist over, pånær der hvor Chago er fra, der ser det okay ud :)

Den kan godt gå på hemp nu når den har sår på sin mave eller skal der andet bundmateriale til? :roll:

Er der et eller andet sådan gen/sygdom som gør at hamsterne får små øjne? Albinoer er de dårlige til at høre? For har måske en lille mistanke om den er døv. Den får et chok hver gang den ser noget, men reagere ikke rigtigt på lyde overhovedet... :roll:
Med Venlig Hilsen

Den stolte ejer af vidunder hybriderne Chago, den evigt magelige han, og Balder, det lille hidsige hun spøgelse.

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 9. mar 2010 11:17

hybrider kan have mange genfejl som ikke alle er kendte.
men dårlig hørelse er ikke noget der normalt følger med albinoer, mine hører ihvertfald udemærket.
øjenstørrelsen kan variere meget selv ved rene arter.

må skuffe dig og sige at hvis de havde set den havde sår var den blevet aflivet fremfor at have den gående alene.
Billede

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 9. mar 2010 15:11

Synes bare, at der er et eller andet om at albino katte ofte er døve, og de derfor helst skal holdes indenfor... Så tænkte det måske også var tilfældet med andre dyr :)
Med Venlig Hilsen

lovegizmo

Re: Redning af Balder

Indlæg af lovegizmo » 9. mar 2010 18:07

Chagos Mutti skrev:
Jeg måtte selv bede ham der solgte mig den putte hø eller andet ned til den så den følte sig tryg og kunne holde varmen. Der er jo koldt udenfor! Han siger så:" Der er jo en grund til de kaldes sibiriske..." Jeg kunne have pandet ham en :roll: Han fortalte bagefter, da jeg blev ved med at bede om lidt hø til æsken, at de kunne klare temp ned til 20 grader frost! Endnu mere grund til at pande ham en! :x
Du SKULLE have givet ham en!  :x  :D

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 9. mar 2010 18:29

dyrehandlernes mangel på viden og uddannelse er for dårlig,
det samme gælder for dyrenes velfærd i en dyrehandel.
har nogle gange overvejet om man skulle lave en facebook gruppe om det for at få det ud i lyset
Billede

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 9. mar 2010 19:04

darkangel87 skrev:dyrehandlernes mangel på viden og uddannelse er for dårlig,
det samme gælder for dyrenes velfærd i en dyrehandel.
har nogle gange overvejet om man skulle lave en facebook gruppe om det for at få det ud i lyset
Hvis jeg havde facebook ville jeg melde mig ind i sådan en gruppe :)
Med Venlig Hilsen

Christina S.R.

Indlæg af Christina S.R. » 9. mar 2010 21:21

Da vi var i Petworld her i Kolding i weekenden, opdagede jeg, at der på deres hamster-bure sad et skilt om, at de ikke garanterede for kønsbestemmelsen var korrekt - og heller ikke, at man ikke købte en gravid hamster ...! :roll:

Tror min kæreste nu er ved at forstå, hvorfor vi køber hamster hos en opdrætter i stedet for en dyrehandel - hans skræk er at ende med en gravid hamster med hundrede unger ...! :wink:
Knus Christina
Ejer af hamstrene Sif og Silvara & cairn terrieren Kayleigh. Har tidligere haft hamsteren Nefertiti (Nef) og dværghamsteren Maximilian (Max). Se mine hamstre på http://www.greenlilyrabbit.dk/hamstere.html

burrus

Indlæg af burrus » 9. mar 2010 21:39

Chagos Mutti skrev:Synes bare, at der er et eller andet om at albino katte ofte er døve, og de derfor helst skal holdes indenfor... Så tænkte det måske også var tilfældet med andre dyr :)
Det er kun de hvide katte med blå øjne  :wink:  
det har intet med albinisme at gøre  :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 9. mar 2010 21:50

Update: Balder er, hvis meget tilfreds med at låne noget af Chagos bur og Chago er en super dygtig hamster som tumler rundt som altid. De har som sagt ikke mulighed for kontakt overhovedet, og selvom de måske kan lugte hinanden kan jeg ikke se nogen ændring i Chagos adfærd, hvilket er super vigtigt for mig.

Jeg tjekkede redekassen i Balders halvdel og den har lavet en fin rede og gemt lidt mad der også, så tror den er faldet til.

Balder bider allerede mindre og siger ikke truende lyde mere når jeg løfter den ud af buret. Den kravler også selv op på min hånd så småt fordi den er mega nysgerrig. Har dog stadig vanter på.

Dens adfærd er dog virkelig underlig. Den lugter meget med sin næse, meget, virkelig meget. Den virker som om den har svært ved at finde rundt, altså løber forvirret rundt, og reagere ikke på lyd overhovedet. Kaldte på Chago feks og den blev ikke bange eller virkede nysgerrig. Tror den er døv...
Med Venlig Hilsen

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 10. mar 2010 12:50

det er nu ikke ret mange der reagere på at man kalder på dem, men den lille er jo også stadig ny. Giv den lidt til. Hvis ikke du synes den tager på kunne du evt give den noget killingevådfoder, du kan også lave havergrød til den på vand. ellers kan jeg anbefale dig med tilskudsfoder, som fede gvaverstænger eller den foderblandning der hedder hamster crispy og så lukus udgaven hvad der er massere af poppet hvede. bare husk den skal også have adgang til aml foder, så den har en chance for at få alle de vigtige nærringsstoffer den har brug for.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 10. mar 2010 18:06

Hvor er det godt et du tog den med dig..! :wink:  :thumb:
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 10. mar 2010 19:46

Tror Balder er en pige, da Chago og den ikke ser ens ud dernede. Håber virkelig ikke den er gravid fra dyrehandleren!! Er totalt forvirret nu, var jo ikke lige planen. Hvor hurtigt begynder den at se gravid ud hvis det er og det mest menneskelige er vel at tage ungerne med til en dyrelæge for at få dem aflivet? Har ikke plads til et hel kuld unger og synes det virker uoverskueligt at forsøge at finde gode hjem til dem. Hjælp..!
Med Venlig Hilsen

Låst