Hvor mange etager?

Beskrivelse mangler
Charlotte

Hvor mange etager?

Indlæg af Charlotte » 7. jul 2010 12:00

Jeg får 2 roborovski unger hjem imorgen. De er kun 1 måned og er vant til et bur på 1 etage. Jeg køber et bur magen til men i 3 etager. Er det for meget for dem med så meget plads på een gang? Er det bedre at nøjes med 1 eller 2 etager den første måned til de er lidt ældre?

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 7. jul 2010 12:19

jeg ville ikke anvende etager til roboer.

For mig lyder det som om det er et tremmebur du vil anvende, hvilket jeg på det kraftigste vil fraråde da jeg selv har mistet 3 unger fordi de kunne klemme sig ud mellem tremmerne. Ellers skal tremmerne være i en afstand som mus ikke kan klemme sig ud imellem.

Min erfaring er at roboer godt kan lige et tæt pakket bur men massere af tilbehør af forskellige slags.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Wampi

Indlæg af Wampi » 9. jul 2010 09:26

i det hele taget skal man passe på med etager når man har hamstere sammen.. de kan godt finde på at blive territoriale over de forskellige etager hver især og ikke lade den anden komme op eller ned..

har ikke selv oplevet det da jeg ikke har haft etage bure men der er andre herinde der har haft problemer med det...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Charlotte

Indlæg af Charlotte » 10. jul 2010 16:36

Jeg har ikke været herinde så har først lige set jeres svar nu. Så er det nok derfor de "små-skændes". Jamen så må jeg sætte dem over i et bur uden etager.  :( Tak for jeres svar.  :D

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 10. jul 2010 20:43

Hamstere er ikke flokdyr og har ikke brug for en burkammerat
HVIS du meget gerne vil have dem samme, skal du have et ekstra bur klar, hvis de begynder at slås, men de vil have bedst af at få hver sit bur.

Charlotte

Indlæg af Charlotte » 11. jul 2010 10:48

Det ved jeg men alle steder hvor jeg læser, står der at roborovski er sociale. Det må jo betyde at de godt kan gå sammen.

AnnaKatrine

rolig rolig rolig

Indlæg af AnnaKatrine » 11. jul 2010 23:26

Hamster ungerne kommer fra mig af!

De kan SAGTENS gå sammen det gør alle mine roborovskier..
det med at de små skændes.. der ved jeg godt hvad du mener det gjorde de også hos mig.. men de leger kun de gjorde det også hele tiden med moren (Fidikis) og det er helt normalt..  der er slet ingen som helst grund til at skille dem ad.. man skal også lige tænke på de lige er kommet fra deres mor og derfor godt kan være lidt hysse, det ser jeg meget tit med mine hamsterunger når de skal til at gå i et andet bur..

&& !! De kan SAGTENS gå i tremmebur ikke når de er helt små der havde mine unger og fidikis også et plastik bur..

lige pt. har jeg 5 roborovskier i tremmebur og der har ALDRIG været problemer, selvom en af dem er lidt af en udbryderkonge..

Den eneste gang hvor en unge er sluppet ud var da deres hjul skilte tremmerne fra hinanden eller har jeg aldrig set det!

& søde charlotte du skal ikke skille dem ad :) du har ret i at de er meget sociale dyr og de trives godt i flokke :)

AnnaKatrine

Indlæg af AnnaKatrine » 11. jul 2010 23:30

Saharaspunk skrev:Hamstere er ikke flokdyr og har ikke brug for en burkammerat
HVIS du meget gerne vil have dem samme, skal du have et ekstra bur klar, hvis de begynder at slås, men de vil have bedst af at få hver sit bur.
Det passer BESTEMT ikke!!!
Gå lige ind og læs om roborovskier før du udtaler dig!
de har BESTEMT ikke bedre af at gå hver for sig!!!
lige med roborovskier såå er du heeelt skævt på den.

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 12. jul 2010 01:38

Nej, Saharaspunk er altså ikke helt skævt på den. Det er bestemt ikke altid robo'er kan gå sammen. Selv to eller flere søskende kan begynde at slås, når de bliver kønsmodne. Det kan en han og en hun skam også! Der er al mulig grund til at iagttage sine dyr, når de går flere sammen. Idyllen kan pludselig vende med kampe, store sår og måske døden til følge.

Det sker også at to roboer, som er vokset op sammen begynder at slås hos en ny ejer. De er kommet i et nyt bur, der er nye lugte og lyde og fremmede mennesker. Det kan stresse dem i starten.

Roborowski kan være meget sociale, men man skal ikke regne fuldt ud med det. Så et ekstra bur skal man altid have i baghånden.

AnnaKatrine

.

Indlæg af AnnaKatrine » 12. jul 2010 09:21

Det er jeg godt klar over, men jeg kender mine hamstere og de har det bedst sammen og de kan sagtens enes de skal bare lige falde til ro hos charlotte.. og selvfølgelig skal man have et bur klar hvis det går helt galt men det tror jeg simpelthen ikke på som jeg kender dem..

syntes charlotte skal tage det roligt der er ingen grund til at i fylder hende med aalt muligt hun ved jo ikke hvad hun skal tro på til sidst..

isteden for at give hende så mange bekymringer så hjælp hende..

Lykke

Indlæg af Lykke » 12. jul 2010 11:42

Alt der siges herinde er ment som hjælp.

AnnaKatrine, det er da dejligt for dig, at du ikke har haft problemer med, at robo'erne er kommet op at slås for alvor. Men problemet er jo netop, at det kan komme meget pludseligt, også selvom det ser ud til at gå fint - så man kan ikke "kende" sine hamstere.

Der er også forskel på hvordan de "slås".
Unger kan "slås" for at etablere et hierarki mellem sig. Men de kan også slås for alvor. Og det er kun den der står med hamsteren som kan prøve at se hvornår det går fra det ene til det andet. Skrigelyde er f.eks. et tegn på alvor, eller hvis de bider ud efter hinanden.
Så ja, det kan være de bare skal falde til ro, men det kan også være de skal skilles, eller at buret skal indrettes på en måde der hjælper dem til at komme overens.

AnnaKatrine

Indlæg af AnnaKatrine » 12. jul 2010 14:01

jeg er helt enig med dig lykke..

den måde de ''slås'' på er sådan for sjov de bider ikke hinanden eller siger lyde.. jeg var på ingen måde nervøs for den måde de drillede hinanden på.. jeg har set det i virkeligheden og derfor syntes jeg folk over reagere lidt..
jeg er normalt meget nervøs og bekymret når de begynder og slås men jeg ser dette 100% som leg..
de gør det også med moren og hun sidder bare helt stille og leger lidt med når hun lyster :)

Loan

Indlæg af Loan » 12. jul 2010 15:30

Husk nu den høflige tone overfor hinanden ^^

- Der er ikke så meget mere at sige i denne tråd, jeg synes I skal passe på ikke at angribe hinanden selvom det er ment som hjælp. Jeg tror budskabet er sivet ind, og skulle der begynde at herske tvivl hos Charlotte selv, om hvorvidt det leg eller alvor, må hun tage tråden op igen hvis der er behov for vejledning.
Hilsen
Loan Vejby

AnnaKatrine

Indlæg af AnnaKatrine » 12. jul 2010 19:25

kunne ikke være mere enig!
og Charlotte du har mit nummer du ringer bare any time :)
vil også gerne komme ud og se hvordan det står til med dem så kan jeg hjælpe dig med at vurdere det :)

Mahonia

Indlæg af Mahonia » 13. jul 2010 00:11

Loan skrev:Husk nu den høflige tone overfor hinanden ^^

- Der er ikke så meget mere at sige i denne tråd, jeg synes I skal passe på ikke at angribe hinanden selvom det er ment som hjælp. Jeg tror budskabet er sivet ind, og skulle der begynde at herske tvivl hos Charlotte selv, om hvorvidt det leg eller alvor, må hun tage tråden op igen hvis der er behov for vejledning.
Loan, jeg forstår godt, du gerne vil lukke denne tråd, men jeg vil også gerne lige sige, at ingen bliver "angrebet". En ny hamsterejer har da krav på at få at vide, hvordan virkeligheden også kan være dyrene imellem. Er det ikke det vi er her for?!
Hvis vi ikke kan tillade os at svare ærligt på et givent emne, er dette ikke stedet for mig mere, hvis jeg bliver beskyldt for at angribe folk. Jeg tror, du kender mig godt nok til at vide, at det ikke er min hensigt.

Jeg synes bare ikke, en ny hamsterejer skal opleve noget trist med sine første små puslinger og så bagefter kunne sige: "Hvorfor sagde ingen, at det kunne ske?"

Låst