Har jeg fået min hamster for tidligt ??

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Musse00

Har jeg fået min hamster for tidligt ??

Indlæg af Musse00 » 21. jul 2010 23:10

Hej allesammen !  :D

Jeg fik en lille guldhamster for omkring 3 dage siden. Da jeg fik den var den altså kun 3 uger gammel og gik stadig rundt med sine søskende og sin mor. Men avleren sagde til mig at det nok var fint og moderen heller ikke kunne klare at amme så mange unger. Så da jeg  fik ham med hjem lod jeg ham lige falde lidt til ro og kun omkring et par timer senere tog jeg ham op i hånden. Men han virkede bare meget mere bange og genert end da jeg valgte ham, men self var det jo nok bare fordi at det er et helt nyt sted. Men ! Sagen er han stadig er at han stadig er meget bange når jeg stikker hånden ned til ham og jeg ikke er sikker på om der er fordi han er et nyt sted eller fordi han er blevet fjernet for tidligt? Jeg er ikke ligefrem eksperten men har haft en dværghamster og 2 kaniner før. Så derfor ville jeg spørge jer eksperter ! Påforhand tak :)

Knus fra mig og guldhamsteren Pedro
Senest rettet af Musse00 21. jul 2010 23:35, rettet i alt 1 gang.

Musse00

Indlæg af Musse00 » 21. jul 2010 23:30

Lille ekstra!:

Når han er ude snakker jeg roligt til ham mens jeg sidder med hånden nede i buret, men når han kommer tæt på og jeg bevæger hånden den mindste smule spurter han ind i sit hus? Han virker meget skræmt ?

Nougat

Indlæg af Nougat » 21. jul 2010 23:56

Tror nok guldhamstre skal være 4 uger, inden de bliver taget fra deres mor.
Jeg har selv en guldhamster, som jeg har haft i 3 måneder. Købte ham i en dyrehandel, hvor han gik sammen med sine søskende, og var omkring 6 uger(Sagde de, men har hørt det ikke altid er til at stole på). Da jeg så ham i butikken, var han livlig, men havde ellers ikke noget imod at blive taget op.
Men da jeg kom hjem, og han havde fået lidt fred, vendte han 180 grader, og siden da har jeg kæmpet en kamp for at gøre ham tam. Det går langsomt fremad, og selvom han endnu ikke er så god til at sidde og blive nusset, elsker jeg ham  :)
Det er ikke for at tage modet fra dig, for jeg har ikke fortrud det. Men tror du skal have en god omgang tålmodighed, og fortsætte med at snakke stille og roligt med den, finde ud af hvad den kan lide af godbidder, og lad den lugte til dig, så den lærer dig at kende. Held og lykke med det, og tilykke med den :-)
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Lykke

Indlæg af Lykke » 22. jul 2010 06:38

Ja, den er blevet taget for tidligt fra moren. Når den er 3 uger gammel, kan den godt klare det, for den kan selv spise. Men vi anbefaler 4 uger.
(og hamstere udvikler sig som mennesker i lidt forskelligt tempo)

At flytte er en stor omvæltning for den lille. Og den skal ikke kun forholde sig til flytningen med alt hvad det vil sige af nyt bur, nye ting, nyt bundmateriale, nye lyde, nye lugte osv. Den er også pludselig alene hvor den har været vant til at have både mor og søskende.
Normalt tager man jo ungerne fra moren og lader dem gå lidt for sig selv (kønsopdelt), så der bliver en slags glidende overgang.

Men jeg er sikker på, at den nok skal have det fint, når den først har vænnet sig til det.
Bliv ved med at snakke forsigtigt til den og tage den op - men lad være med at tage den op 20 gange om dagen. Den skal have tid til at vænne sig til det hele  :D

Cecilie89

Indlæg af Cecilie89 » 23. jul 2010 13:18

Jeg fik også min dværghamster den dag hun fyldte 3 uger. Studsede lidt over det, for synes det var lidt tidligt. Efter jeg fik hende hjem har jeg dog aldrig oplevet nogen ændret opførsel eller andet sammenlignet med voksne dværghamstere, så der har aldrig været et problem i det. Så ja, det er nok lidt forskelligt fra hamster til hamster.
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

Nougat

Indlæg af Nougat » 23. jul 2010 13:37

Dværghamstre skal kun være 3 uger inden de bliver taget fra deres mor. Guldhamstre skla være 4 uger. Så din dværghamster er ikke blevet tagetfra for tidligt, så vidt jeg ved :-)
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Cecilie89

Indlæg af Cecilie89 » 23. jul 2010 13:51

Nougat skrev:Dværghamstre skal kun være 3 uger inden de bliver taget fra deres mor. Guldhamstre skla være 4 uger. Så din dværghamster er ikke blevet tagetfra for tidligt, så vidt jeg ved :-)
Aha! Troede at det var 4 uger for begge. hehe.
Mvh.
Cecilie Larsen,
www.totalgnaver.dk

2,7 marsvin
1,3 kaniner

Lykke

Indlæg af Lykke » 23. jul 2010 20:21

Nej, dværge skal kunne klare sig selv tidligere, da mor ofte får et nyt kuld, når ungerne er 3 uger gamle.

Musse00

Indlæg af Musse00 » 28. jul 2010 10:31

Han virker stadig rart genert men jeg  har i hvert fald snakket med ham hver dag (ud over igår) har og taget ham op  men han har vist stadig ikke helt vænnet sig til mig. Men der plejer da ikke at gå over en uge ?? Jeg har passet  afrodite (Regitzes guldhamster) de sidste 4 dage og hendes bur har stået lige ved siden af pedros bur kan det have generet ham ??

OpdrætterFly

hej.

Indlæg af OpdrætterFly » 25. dec 2010 20:31

guldhamster skal være 5 unger før de må fjernes fra mor...

Lykke

Re: hej.

Indlæg af Lykke » 28. dec 2010 20:51

OpdrætterFly skrev:guldhamster skal være 5 unger før de må fjernes fra mor...
Nej, guldhamstere skal være 4 uger gamle, før de fjernes fra deres mor. Men det kan nogle gange være godt at lade ungerne gå en uge sammen, før de sælges (hanner og hunner for sig - da de kan blive kønsmodne fra de er 4 uger gamle, og derfor er det jo også vigtigt at man tager hanner fra mor, når de er 4 uger gamle).

Låst