Meget bekymret:( råd søges!

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
ciller1987

Meget bekymret:( råd søges!

Indlæg af ciller1987 » 11. nov 2010 19:09

mit lille dværghamster Hammys tænder vokser i alle retninger (alle andre end som de skal) og for 1-2 måneder siden var den hel gal og jeg var til dyrelægen med ham og hun klippede dem. nu var den så allerede gal igen og som dyrlægen havde sagt jeg godt kunne, klippede jeg selv hans tænder. men det var et værre mareridt! de nederste tænder var nemme nok, da de ikke var så lange igen og man tydeligt kunne se at dyrlægen havde klippet dem sidste. men tænderne i overmunden var virkelig vokset i en klo og helt op i ganen på ham. stakkels lille fyr! gjorde mit bedste med hjælp fra mit bror og vi fik i hvert fald den ene helt ud, selvom den sad fast i hans gane  :shock: men den anden fik vi vist kun et stykke ud og er i tvivl om der sidder lidt tilbage i ganen og om det så vil falde ud af sig selv?

Han er ikke særlig glad og vil bare ind og ligge i sin seng igen, er svær at vække, og siger grynte lyde. det plejer han absolut ikke og han plejer at være meget livlig. men det er kun 3-4 timer siden så måske er det bare fordi han lige skal komme sig? er meget i tvivl om han virkelig har det skidt:( og måske skal til dyrlægen i morgen?
tror den tand, hvor vi fik hele den lange "krog" ud måske er helt ude og det kan vel også gøre ondt indtil såret er lægt?

Jeg er bare meget bekymret for ham, da jeg holder meget af ham. Ved heller ikke hvad jeg skal gøre med de tænder. de vokser sindsygt og i alle retninger, så han ikke kan spise almindeligt hamsterfoder, men skal have blød mad. han er ellers meget glad, livlig og nysgerrig. han har en kalksten ogs. til at slibe tænderne på, men det har heller aldrig virket.

nogen der kender til lignende? håber meget på jeres råd.
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 12. nov 2010 10:21

Hamsters tænder vokser hele livet, da de i deres naturlige omgivelser slider meget på dem. I fangeskab er det derfor meget vigtigt, at de har adgang til materialer de kan gnave i, det kan være træpinde, nødder (dog ikke mandler), hundekiks m.m. Hamstere vil typisk ikke bruge en saltsten, hvilket muligvis kan forklare hvorfor din hamsters tænder vokser så meget.

Hvis det var min hamster ville jeg bestemt tage den til dyrlægen med det samme, dels for at få hende til at klippe/skære dem rigtigt, så de ikke vokser skævt ud, men også for at få hende til at se på hamsterens gane, da en infektion i munden oftest vil være dødelig for en hamster.

Pøj pøj med det.

ciller1987

Indlæg af ciller1987 » 12. nov 2010 18:53

Han har også masser af træ stykker af alle mulige størrelser, hamsterkolber osv. han kan gnave i. han får også nødder osv. men spiser dem dog ikke hvis de ikke bliver knækket ud da hans tænder forhindrer ham. han tænder var virkelig slemme før jeg klippede dem. ved ikke hvad jeg skal gøre. han har også et spiseligt gnave hus.

dyrlægen klippede hans tænder for 1½ måned siden og de blev de absolut ikke mere rettet ud af efterfølgende desværre. desuden så klippede hun heller ikke tænderne i hans overmund, de var nemlig meget længere end de andre. det kunne hun godt have gjort da de sikkert allerede var for lange den gang.

her til morgen virkede han meget glad og vimsede rundt på mig som han plejer. så håber på det er fordi han har det godt igen og ellers tager vi til dyrlægen. tror du der er fare for infektion når han nu virker til at være glad ? ville han så ikke være mærket af det?
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

achjaaa

Indlæg af achjaaa » 23. nov 2010 05:43

hvis (med stort H) du kan komme til ham og kigge efter i ganen om der er en stump tilbage kan du forsøge at fjerne med en fin pincet (størrelse som dem du finder i feks lommekniv/lignende) og derefter holde godt øje med ham samt give lidt kamille i vandet men er du det mindste i tvivl så er det dyrlægen du skal ha fat i!

håber han får det bedre har selv måttet operere i morges på vores vinterhvide og er bestemt ikke rart så er du ikke sikker på det så er det dyrlægen

god bedring
første kuld 11/11-10

intet giver karma som feng shui med forhammer

Låst