Må de få? - Kornblanding

Beskrivelse mangler
Låst
Lullie

Må de få? - Kornblanding

Indlæg af Lullie » 4. dec 2010 14:26

Min mor har købt en 5kornsblanding, og jeg ville lige spørge om hamstere kan tåle det.

Indholdet er:
Solsikkekerner (ved jeg de godt kan)
Hørfrø
Sesamfrø
Rugkerner
Knækkede hvedekerner

Er der nogle af frøene som er specielt fedende?
Hilsen Louise & dværghamsen Simba (;
Hvil i fred Silver, for mig vil du altid være verdens bedste! :heart:

Nougat

Indlæg af Nougat » 4. dec 2010 14:54

Ved ikke andet, end at solsikkekernerne er fedende.
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Lykke

Indlæg af Lykke » 5. dec 2010 10:45

Jeg har ikke selv prøvet at give hørfrø og sesamfrø, men ville ikke være bange for at prøve.
De andre er ok.

Lullie

Indlæg af Lullie » 5. dec 2010 11:29

Okay, tak for svaret :D

Silver er blevet lidt tynd, så tænkte om han skulle smage lidt af blandingen, så godt de ikke tager skade på nogen måde :)

Lykke

Indlæg af Lykke » 5. dec 2010 20:10

Som jeg ser det, er hvede og rug grundlæggende fyldstoffer i hamsterfoder (der er selvfølgelig nok lidt vitamin eller noget).

Hvis den er tynd, kan sådan noget som solsikkekerner være fint, men også kattevådfoder, kokos og evt. ærte(mos). Alle tre ting er meget proteinrige og de to første er også relativt fede.

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 6. dec 2010 10:48

Hvis den trænger til at tage lidt på, så vil jeg også anbefale dig at købe hirseklokker, de kan købes i de fleste større dagligvarerbutikker. De fremstilles vist primært til undulater, med dværghamstere plejer at elske dem.

Du kan også købe snackstænger, som er forskellige frø og nødder blandet med honning og sat på en stang, man kan hænge op i buret, de kan ligeledes købes i større supermarkeder som Kvickly, Føtex, Super best m.v.

Derudover elsker de jordnødder (uden salt) og de er også ret fedende.

Lullie

Indlæg af Lullie » 6. dec 2010 15:42

Tusind tak for svaret :)

Har solsikkekerner liggende (det er vel ligemeget om der er skal på, ikke?) og vådfoder til katte, men det holder jo ikke så længe.

Kokos, er det bare ren kokos, f.eks kokosmel?

Hirseklokker, er det, det samme som hirsekolberne? Eller er der tilsadt noget fedende i klokkerne for at "klistre" det sammen? :)

Hvad med ærteflager?

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 6. dec 2010 17:31

Det er lige meget om der skal på solsikkekernerne. :wink:
Vil tro det er ren kokos - altså kokos skallen, hvor man så åbner den, også kokosen inden i.  :oops:
Tror hun mener Hirsekolber, eller så kender hun dem bare under det navn.
Ærter flager kan jeg ikke hjælpe med. :)
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 6. dec 2010 19:00

Nej, jeg mente nu ikke hirsekolber, de er lidt tørre og kedelige, men fine til hamstere der ikke bør tage på i vægt. Jeg mente hirseklokker, som er hirsefrø tilsat honning og formet som en klokke, kan købes meget billigt i de fleste større supermarkeder og hos dyrehandlerne selvfølgelig.

Lykke

Indlæg af Lykke » 6. dec 2010 19:47

Til hamstere, der ikke skal tage på, ville jeg anbefale solsikkerkerner med skal, så de får forbrændt lidt energi under arbejdet med at pille skallen af - men det gælder jo ikke, hvis den gerne må tage på.

Jeg køber små poser vådfoder, og man kan også tit hos dyrehandlere få nogle prøveposer (i hvert fald med tørfoderet).

Kokos er i enhver form - jeg bruger bla. de helt små flager som hedder kokosmel.

Hirsekolber er dværghamstere rigtigt glade for - forskellen har du fået at vide.

Ærteflager er fine - hvad forarbejdningen betyder ved jeg ikke noget om. Fordelen ved ærtemos er at hamsteren nærmest kan slikke det i sig - det skal ikke gnaves.
Lullie skrev:Tusind tak for svaret :)

Har solsikkekerner liggende (det er vel ligemeget om der er skal på, ikke?) og vådfoder til katte, men det holder jo ikke så længe.

Kokos, er det bare ren kokos, f.eks kokosmel?

Hirseklokker, er det, det samme som hirsekolberne? Eller er der tilsadt noget fedende i klokkerne for at "klistre" det sammen? :)

Hvad med ærteflager?

kathrine8D

Indlæg af kathrine8D » 7. dec 2010 15:20

susanne Nielsen skrev:Nej, jeg mente nu ikke hirsekolber, de er lidt tørre og kedelige, men fine til hamstere der ikke bør tage på i vægt. Jeg mente hirseklokker, som er hirsefrø tilsat honning og formet som en klokke, kan købes meget billigt i de fleste større supermarkeder og hos dyrehandlerne selvfølgelig.
Nåårh, okay.
Det vidste jeg ikke lige, men nu ved hun i hvertfald hvad det er for nogle.  :)
Kærlige hamster hilsner Kathrine.

Lullie

Indlæg af Lullie » 7. dec 2010 16:27

Rigtig mange tak allesammen :)

Jeg må ud og købe hirseklokker, han er nemlig ellevild med kolberne, så er sikker på han også kan li' dem. Og ellers prøver jeg at tilbyde ham de forskellige ting I har nævnt og ser hvad han kan li' :P

Låst