GODT TRÆT AF AT HØRE FOLKS PLADDER!

Beskrivelse mangler
achjaaa

GODT TRÆT AF AT HØRE FOLKS PLADDER!

Indlæg af achjaaa » 10. jan 2011 02:02

Ja, det måtte jo komme.

Er ved at være godt træt af at se disse citater som "de slår hinanden ihjel det er sikkert da hamstere er solodyr" og " de kan ikke gå sammen og hvis de kan er det kun som par da de slås" - O.M.A citater der er det rene VRØVL!

Vi har nu for gud ved hvilken gang skabt en gruppe af hunner i forskellig alder og fra forskellige kuld osv. og det har INGEN problemer givet tvært imod!

De passer både egne og hinandens unger som gruppe og bygger rede som gruppe samt fylder mad i hulen som GRUPPE !

ergo det kan sagtens lade sig gøre HVIS MAN VED HVAD MAN LAVER OG IKKE BLOT SKRIVER SOM OM MAN GØR DET !

i denne store glaskiste bedre kendt som akvarie går pt 5 der er kommet sammen søndag middag samt 2 af egen avl og de er i væsentlig størrelsesforskel samt alders forskel igen INGEN PROBLEMER MED DET OVERHOVEDET!!! dog er alle HUNNER PÅ NÆR 1 HAN som har sin hule i modsatte ende i forhold til hunnerne men alligevel er accepteret af de andre!

så for at slå det helt fast det fis man konstant kan læse her med at hamstere slår hinanden ihjel er noget ævl det er kun et spørgsmål om størrelse af buret og forholdet i procent mellem hunner og hanner

1han til 5-8hunner er et udemærket forhold i et bur/akvarie på en meter bredde gange halv meter dyb og 60cm høj

billeder af dem blir indsat så snart de er beskåret til størrelse hamsterland kan klare
første kuld 11/11-10

intet giver karma som feng shui med forhammer

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 11. jan 2011 13:20

Jeg tror at du skal opfattes folks udtalelser herinde som et udslag af deres egne erfaringer, ligesom DU skriver om egne erfaringer. At dine erfaringer så ikke stemmer overens med hverken mine, menneskerne her på forummet eller med forskernes for den sags skyld, gør det jo bare mere spændende at følge med i, så bidrag gerne med flere beretninger om den gruppe du lige har sammensat i søndags, det bliver sjovt at følge.

achjaaa

Indlæg af achjaaa » 11. jan 2011 13:49

billeder 1
Vedhæftede filer
resized_SDC10689.JPG
resized_SDC10689.JPG (172.97 KiB) Vist 5241 gange
resized_SDC10692.JPG
resized_SDC10692.JPG (112.24 KiB) Vist 5241 gange
resized_SDC10694.JPG
resized_SDC10694.JPG (182.61 KiB) Vist 5241 gange
SDC10690.JPG
SDC10690.JPG (173.64 KiB) Vist 5241 gange
SDC10691.JPG
SDC10691.JPG (179.25 KiB) Vist 5241 gange
første kuld 11/11-10

achjaaa

Indlæg af achjaaa » 11. jan 2011 13:50

billeder 2
Vedhæftede filer
SDC10693.JPG
SDC10693.JPG (169.53 KiB) Vist 5240 gange
SDC10697.JPG
SDC10697.JPG (141.12 KiB) Vist 5240 gange
SDC10698.JPG
SDC10698.JPG (148.4 KiB) Vist 5240 gange
første kuld 11/11-10

achjaaa

Indlæg af achjaaa » 11. jan 2011 13:56

som det ses kan de SAGTENS gå i en gruppe af flere hunner og en enkelt han (vi har ikke forsøgt med 2 ) der er hunner her fra 3 kuld med op til 4mdr forskel i alder og en del størrelsesforskel på dem så DET ER MULIGT om end det kræver et   :!: stort  :!: bur for at lykkes på et fornuftigt og dyrevenligt plan .....

et kuld unger går jo også sammen fint og eneste grund for at vi skiller dem ad er jo i bund og grund for at holde kontrol over indavl og antal kuld
(sagt lidt groft og med smil på læben    )
det der sker her er jo blot at man reaktiverer det instinkt de har fra små med gruppementalitet hvorfor de så også fint går sammen vi har endnu ikke oplevet en kamp mellem dem  :!:  :!:  :!:
første kuld 11/11-10

Swetigirl

Indlæg af Swetigirl » 11. jan 2011 16:07

Hvor gamle er de ældste?

achjaaa

Indlæg af achjaaa » 11. jan 2011 16:41

i lieg den gruppe der er den ældste 10mdr
første kuld 11/11-10

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 11. jan 2011 20:05

Jeg synes at det er fint at du vil dele dine erfaringer - helt sikkert, :) men........... Hvorfor den aggressive tone?
Jeg mener - jeg blev ikke ligefrem positiv af at læse din "råbene?" påstand.

Og ja - meget vel kan de nok gå sammen, men du kan nok ikke være sikker før
der er gået mindst (og jeg mener mindst) 2-3 måneder uden slåskampe. Og ikke engang da kan du være sikker. :?

Jeg havde to gående sammen (godt nok Roboer), men de gik fint
sammen i 10 måneder så hut jeg hvisker, men så var den pot også ude.
De kom op og slås.

Og stakkels dig (og dyrene) den dag de slås - så skal du finde en
h*lvedes masse bure - og det hurtigt. Hvis ikke at det er for sent....

Det kommer pludseligt. Det er jo nu engang ikke for sjov at DHF og hamsterkendere siger det.
Der er jo en vis erfaring inden for området - og af hensyn til dyrene mener man at man bør tænke sig godt om før man gør noget.

Det er da lettere at sige at de slet ikke kan gå sammen - end at man
siger at de kan gå sammen og så pludselig en dag skal ejer finde ekstra bur,
eller skal til dyrlæge fordi de har en såret hamster. Hvad sjovt er der i det? Ja jeg spørger bare....

Men ja - det bli'r interessant og se hvad der sker. Håber bare ikke at det går alt for meget udover de kære små dyr... For søde - det er de. :)

achjaaa

Indlæg af achjaaa » 11. jan 2011 21:50

nu har vi i alt 3 grupper hvoraf 1 har gået sammen et års tid ca og en i godt 3mdr og så den sidste her i en uges tid

ingen kampe har der været endnu - granted at der vil være lidt tumult en enkelt gang eller to til de har fastsat rangordnen i gruppen men det er ikke direkte slåskamp men mere skin-angreb hvor de viser styrken

men ok hver sin mening og her er den klart modsat hvad siges her da det SAGTENS kan lade sig gøre
første kuld 11/11-10

Majlund

Indlæg af Majlund » 12. jan 2011 10:17

ZenZen skrev:Jeg synes at det er fint at du vil dele dine erfaringer - helt sikkert, :) men........... Hvorfor den aggressive tone?
Jeg mener - jeg blev ikke ligefrem positiv af at læse din "råbene?" påstand.
Jeg er så enig i ovenstående :D . Syntes det lyder spændende med dine erfaringer. . . men står også lidt af på tonen i indlægget :wink:
Det er jo sådan set lidt synd :? Det er altid spændende at blive klogere på sine dyr. . . kunne eksempelvis rigtig godt tænke mig at høre nærmere om der er flere der - med held - har kunnet have hamstere i flok(?) og hvilke arter. . . men tror bare kun folk gider deltage i sådan en tråd her, hvis den køres i en "sober" tone og det handler om erfaringsudveksling fremfor at det er fordi man er blevet sur og angriber.

Majlund

Indlæg af Majlund » 12. jan 2011 10:22

og så lige noget helt, helt andet. . . er jeg den eneste der ofte oplever at nogle billeder herinde gør at jeg skal scrolle frem og tilbage for at kunne læse hele teksten? (at det lige blev i denne trå jeg skrev det er tilfældigt - der er mange andre tråde jeg oplever det samme i :wink: ).
Kunne det være en ide - fra forummets side - at sætte regler for begrænsning af billedstørrelser så det bliver lidt mere brugervenligt??? (eller er jeg den enste der syntes det er irriterende? :wink: ).

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 12. jan 2011 14:30

Nu er det jo dværghamstere du har, det er Guldhamstere der er solitære, altså enegængere.

De fleste dværghamste kan sagtens gå sammen i par så længe de er i den yngledygtige alder men oftest på længere sigt gider de ikke at bo sammen når de bliver for gamle til at få unger.

Nogle dværghamstere kan ofte også sagtens leve i grupper men sjældent hele livet.
En gruppe er en risikabel ting at have for man ved aldrig om de kan enes hele livet eller ej, derfor skal du sørge for at have lige så mange burer som du har dyr for du kan risikere at måtte skille dem alle sammen ad hvis de skulle gå hen og blive uvenner med alderen.
Tit når de bliver gamle kan de godt gå over og få nok af hinanden, men det er aldrig en garanti, få kan måske godt leve sammen til døden dem skiller (Men det er aldrig noget jeg har oplevet). :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Cisla

Hmm.

Indlæg af Cisla » 13. jan 2011 18:17

Vil først lige hoppe med på vognen, det er voldsomt irriterende at man skal rulle frem og tilbage for at læse hele teksten. Så der måtte meget gerne være begrænsninger på str. af billeder, hvis de er grunden til det.

Her kommer så mine erfaringer:

Da jeg for ti år siden havde guldhamstre vidste jeg INTET om at de var asociale, og derfor skulle gå en i et bur. Derfor gik mine 13 hunner sammen, og mine 8 hanner sammen. Der var ingen problemer overhoved, og når de endelig skabte sig, så var det kun "skubben", altså ingen bidmærker overhoved. Der var alt lige fra nyfødt til gammel, og de virkede til at have det super.

Må ærlig indrømme at jeg efter alle de "blod masakre" pegen fingre af, ikke har lysten til at sætte dem i flok igen, da jeg måske bare var heldig dengang, og tænk nu hvis der sku ske noget, ville jo være ulykkelig.

Men så alligevel, i den periode havde jeg ialt 31 hamstere, og ikk en eneste havde et sår i løbet af livet. Tror ikk man kan være "heldig" med 31 dyr.

Benjamin

Re: Hmm.

Indlæg af Benjamin » 13. jan 2011 18:53

Cisla skrev:Vil først lige hoppe med på vognen, det er voldsomt irriterende at man skal rulle frem og tilbage for at læse hele teksten. Så der måtte meget gerne være begrænsninger på str. af billeder, hvis de er grunden til det.

Her kommer så mine erfaringer:

Da jeg for ti år siden havde guldhamstre vidste jeg INTET om at de var asociale, og derfor skulle gå en i et bur. Derfor gik mine 13 hunner sammen, og mine 8 hanner sammen. Der var ingen problemer overhoved, og når de endelig skabte sig, så var det kun "skubben", altså ingen bidmærker overhoved. Der var alt lige fra nyfødt til gammel, og de virkede til at have det super.

Må ærlig indrømme at jeg efter alle de "blod masakre" pegen fingre af, ikke har lysten til at sætte dem i flok igen, da jeg måske bare var heldig dengang, og tænk nu hvis der sku ske noget, ville jo være ulykkelig.

Men så alligevel, i den periode havde jeg ialt 31 hamstere, og ikk en eneste havde et sår i løbet af livet. Tror ikk man kan være "heldig" med 31 dyr.
Den der historie har jeg også hørt fra købere, da de så kom ud og så mine dyr syntes de at mine var enormt store, og ud fra det kunne jeg så konstatere at det var dværghamstere de havde haft og simpelthen ikke havde haft forstand nok på dyrene til at skelne dem fra hinanden. :D

Nu ved jeg ikke hvad det er for dyr du har haft dengang, men vil stadig sige din historie lyder usandsynlig.
Nu har jeg avlet mange guldhamstere og har aldrig haft to der kunne enes, ikke fordi jeg har forsøgt men når ungerne i ens kuld når en vis alder bliver de uvenner og så må man dele dem i hvert deres bur.

Jeg ved også fra parringer at man skal holde godt øje med dem for hunnen accepterer kun hannen så længe at parringen står på, når de er færdige går de gerne hvert til sit eller også siger hunnen selv fra når hun ikke gider mere.
Jeg har aldrig set to guldhamstere der kan enes.  

Og jeg har set blodbadet i dyrehandlere hvor de helt uvident har 20 dyr at gå sammen.
Nu ser man jo ikke slagsmålet i dyrehandleren for om dagen sover de og i dyrehandlere gerne tæt op ad hinanden da de alle gerne vil sove samme sted men er nødt til at sove tæt fordi de går mange sammen.
Så bare fordi de sover tæt sammen er dette ikke et tegn på en social adfærd det er simpelthen bare noget de er nødt til fordi de går mange sammen.

Men for at vende tilbage til blodbadet så har jeg set hamstere være så skadede at de har haft meget blod i pelsen eller der har været meget blod i buret, jeg har set dyr uden funktionelle bagben så de har måttet slæbe sig frem med deres forben fordi de ikke har kunnet støtte på bagbenene, og diverse andre tænkelige skader som skader ved ører øjne i hovedet på kroppen osv. forudsaget af bid.

Hvis det er Guldhamstere du har haft har du været ekstremt heldig, men selvom at en hamster ikke har fysiske skader kan den godt have psysiske skader af at gå for tæt op ad hinanden, så det mest ansvarsfulde du kan gøre er at holde dem i hvert deres bur. :D
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Cisla

Benjamin.

Indlæg af Cisla » 13. jan 2011 19:14

Det var guldhamstere jeg havde dengang.
Har ret stor viden om mange dyr, og er overhoved ikk i tvivl om hvilken slags de var. Skal prøve at finde et billede af dem i deres bur.

Men som sagt vidste jeg ikk for 10 år siden, at hamstere skulle gå alene, så derfor gik mine sammen. Der var ingen synlige skader på dem, på noget tidspunkt, men som du siger kan der jo godt have været nogle psykiske. Det skal jeg ikk kunne sige, men umiddelbart virkede de glade og tilfredse.

Ville bare dele mine "gamle" erfaringer, da der var en der spurgte ind til om der var andre der havde oplevet at ku holde dem sammen.
Siger derfor ikke at hamstere er sociale! Blot at mine dengang gik sammen uden problemer, om jeg så var heldig eller ej.

Har ingen intentioner om at sætte mine hamstre sammen idag, da jeg for det første er blevet skræmt af alle "blodbad"s historierne, men heller ikk gider høre fra folk at jeg "skader" dyrene, selv hvis det ku lykkes igen.

Har idag 3 guldhamstere, i hver deres bur, og der blir de :)

Låst