guldhamster er ikke tam
guldhamster er ikke tam
vi fik en guldhamster for et par måneder siden og den tidligere ejer har ikke brugt noget tid på den. vi har prøvet og gøre den mere tam men hver gang vi bare prøver at nærme os dyret stikker den af ind i et rør hvor den ved vi ikke tager den op
den bider ikke men vil heller ikke rigtig være ved os
hvad kan man gører ved den for at den bliver mere rolig ved os?
vi har den oppe næsten hverdag men kun ved at vi fanger den.
skal vi aflive den eller sælge den til nogen der vil bruge flere kræfter på den
den bider ikke men vil heller ikke rigtig være ved os
hvad kan man gører ved den for at den bliver mere rolig ved os?
vi har den oppe næsten hverdag men kun ved at vi fanger den.
skal vi aflive den eller sælge den til nogen der vil bruge flere kræfter på den
Du kan jo altid lokke den lidt med gode sager. Pinjekerner og solsikkefrø er herhjemme et kæmpe hit. Broccoli er også meget elsket.
Læg det i din hånd og lad hamsteren finde det selv. De første mange gange snuppede min hamster bare godbidden og smuttede væk for at spise, men efterhånden blev den siddende og jeg kunne tage den op
Læg det i din hånd og lad hamsteren finde det selv. De første mange gange snuppede min hamster bare godbidden og smuttede væk for at spise, men efterhånden blev den siddende og jeg kunne tage den op
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.
-
Prøv at giv den en lille pause.. Bare på 1-2 dage.
Sørg for ikke at vække den!
Tal til den hver dag, (lyder underligt!) men den skal lære din stemme at kende :D Tal selvfølgelig med en "glad tone" (:
Find nogle snack som den RIGTIG godt kan lide, og start med at give den det i buret fra dine fingre..
Efter pausen, prøv at tage den op.
Sørg for at dine hænder/fingre ikke lugter af mad, da den kan komme til at tro dine fingre er det, og bider.
Pas på med at klemme! Og tag den helst nede fra (eller i en skål, dannet af hænderne), så den ikke føler det som et angreb.
Hvis den ikke gider, så lade vær' ! (:
Oppe i hænderne, giver du dens snack og hvis du har lyst, så prøv at lade den løbe frit på gulvet, som en god oplvelse..
Håber du kan bruge mine råd
Sørg for ikke at vække den!
Tal til den hver dag, (lyder underligt!) men den skal lære din stemme at kende :D Tal selvfølgelig med en "glad tone" (:
Find nogle snack som den RIGTIG godt kan lide, og start med at give den det i buret fra dine fingre..
Efter pausen, prøv at tage den op.
Sørg for at dine hænder/fingre ikke lugter af mad, da den kan komme til at tro dine fingre er det, og bider.
Pas på med at klemme! Og tag den helst nede fra (eller i en skål, dannet af hænderne), så den ikke føler det som et angreb.
Hvis den ikke gider, så lade vær' ! (:
Oppe i hænderne, giver du dens snack og hvis du har lyst, så prøv at lade den løbe frit på gulvet, som en god oplvelse..
Håber du kan bruge mine råd
Kærlige hamster hilsner fra Sofie og søde Hamster<3
Det ville da være synd at få aflivet en frisk og rask hamster der end ikke er aggressiv, udelukkende fordi den ikke opfører sig/reagerer som I håbede/forventede den ville
Selv med guldhamsterunger skal man jo have en pæn portion tålmodighed for at få dem tamme. . . og det er vel ikke overraskende at man skal væbne sig med endnu større tålmodighed, når der er tale om en voksen guldhamster der ikke er blevet snakket med og altså overhovedet ikke er håndtam. Jeg syntes også det ville være lidt trælst om hamsen skulle skifte hjem igen igen - Det bliver dens tryghed overfor mennesker da ikke ligefrem større af. . . og arbjdet for den næste ejer med at vinde hamsterens tillid bliver bare større.
Syntes I skal huske på at I selv har valgt lige præcist den hamster I har - den har ikke valgt jer. . . og få det bedste ud af situationen. Det er trods alt også overskueligt. . . der er jo ikke tale om en hund I skal passe de næste 15 år Med tid og tålmodighed tror jeg I kan vinde dens tillid. . specielt fordi den jo ikke er aggressiv - den er bare stadig ikke tryg ved mennesker.
Selv med guldhamsterunger skal man jo have en pæn portion tålmodighed for at få dem tamme. . . og det er vel ikke overraskende at man skal væbne sig med endnu større tålmodighed, når der er tale om en voksen guldhamster der ikke er blevet snakket med og altså overhovedet ikke er håndtam. Jeg syntes også det ville være lidt trælst om hamsen skulle skifte hjem igen igen - Det bliver dens tryghed overfor mennesker da ikke ligefrem større af. . . og arbjdet for den næste ejer med at vinde hamsterens tillid bliver bare større.
Syntes I skal huske på at I selv har valgt lige præcist den hamster I har - den har ikke valgt jer. . . og få det bedste ud af situationen. Det er trods alt også overskueligt. . . der er jo ikke tale om en hund I skal passe de næste 15 år Med tid og tålmodighed tror jeg I kan vinde dens tillid. . specielt fordi den jo ikke er aggressiv - den er bare stadig ikke tryg ved mennesker.
tak for de mange svar
vi prøvede at lade dyret være en to tre dage så den fik tid til lige at slappe lidt af og hører os og hverdagen, som den nu er hjemme ved os, men den er stadig lige sky over for os.
Vi prøvede også med diverse godbidder, uden held
vi har bare fundet ud af at guldhamster ikke lige er os, så vi fandt en der gerne ville bytte den netop fordi den ikke var aggressiv
så nu har vi 2 dværg hamstere i stedet for en dværg og en guld
men dyret er kommet et godt sted hen hvor den nok skal få det godt!
Og begge dværghamsterer er begge tamme og vil gerne lege og tages op af deres bure
vi prøvede at lade dyret være en to tre dage så den fik tid til lige at slappe lidt af og hører os og hverdagen, som den nu er hjemme ved os, men den er stadig lige sky over for os.
Vi prøvede også med diverse godbidder, uden held
vi har bare fundet ud af at guldhamster ikke lige er os, så vi fandt en der gerne ville bytte den netop fordi den ikke var aggressiv
så nu har vi 2 dværg hamstere i stedet for en dværg og en guld
men dyret er kommet et godt sted hen hvor den nok skal få det godt!
Og begge dværghamsterer er begge tamme og vil gerne lege og tages op af deres bure
Hmm
Efter min mening har man ikk prøvet, når der ikk engang er gået en uge med de gode råd!
Min bror ville have en hamster, og den jeg fandt til ham var slet ikk vant til mennesker, men lagde sig på ryggen og viste tænder lige så snart den så os.
Nu har han haft den i fire måneder, og den kan aes inde i buret.
Når man anskaffer sig et dyr, så tager man et ansvar.
Rom blev ikk bygget på en dag, det samme kan man sige om tillid.
Håber hamsteren er kommet over til en mere ansvarsfuld person.
Min bror ville have en hamster, og den jeg fandt til ham var slet ikk vant til mennesker, men lagde sig på ryggen og viste tænder lige så snart den så os.
-
Re: Hmm
tjae hun var for stor en mundfuld til os og det har været en fejl at vi fik hende hjem til os!Cisla skrev:Efter min mening har man ikk prøvet, når der ikk engang er gået en uge med de gode råd!
Hun havde det rigtig godt hos os, men vi havde det ikke godt med hende og hun passede ikke rigtig til os, så man kan bare håbe at det bliver gensiddigt det nye sted for hende...
Syntes ikke at i skal 'fange' den, altså tage den op mod dens vilje :-'), da den nemt kan blive stresset eller angst. Da jeg skulle have min guldhamster tam stak han også af og gemte sig bag sit hjul. men så havde jeg en godbid mellem pege og tommelfinger som jeg rakte hen mod ham, han begyndte langsomt at spise af min hånd osv. snart kunne han sidde på min hånd og spise fra den. nu er han tam og har meget tillid til mig . syntes bestemt ikke at du skulle opgive ham, men det kræver bare dyb tålmodighed :-').
"Until one has loved an animal, a part of one's soul remains unawakened".