Kulde (:

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Hamster <3

Kulde (:

Indlæg af Hamster <3 » 17. maj 2011 15:35

Hej med jer ;)

Jeg har bare lige et hurtigt spørgsmål:

Kan rummet (hvor Hams' bur står) blive for koldt?  :)
Kærlige hamster hilsner fra Sofie og søde Hamster<3

Eva-trold

Indlæg af Eva-trold » 17. maj 2011 17:15

Hmm, måske hvis det står helt oppe af vinduet, ellers kan du lægge et håndklæde over buret så den ikke får for meget kulde. :wink:
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Nougat

Indlæg af Nougat » 17. maj 2011 18:22

Ja der kan godt blive for koldt for dem. Hvis du skal lufte meget ud, ikke har varme på, eller temperaturen falder af en anden grund, så flyt den ind i et andet rum. Ellers kan den blive syg, elller gå i hi.
Den glade ejer af et Akvarie og dværghamsteren Bambi
R.I.P. Nougat, Pom'frit.,Feta og Simba <3

Joy

Indlæg af Joy » 17. maj 2011 20:44

Hvis en hamster er i hi forlænge har jeg forstået den kan dø eller få skader, det stod der i et andet emne.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

Wampi

Indlæg af Wampi » 18. maj 2011 10:01

hamster bør stå i et rum med en ca. temp på 18-20 grader... hvilket er det man ofte kalder stuetemperatur...

hvis hamsteren går i hi kan man risikere de ikke selv kan vågne igen...

har prøvet at stå med en guldhamster jeg troede var død (selvom hun var ganske ung stadigvæk) og fundet at hun "blot" var gået i hi for så snart mine varme hænder holdte om hende begyndte hun langsomt at vågne igen...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Kim

Indlæg af Kim » 18. maj 2011 19:45

Mit gæt ville være at det kommer lidt an på hvilken form for hamster det er.
Hvis det er en vinterhvid lever de jo naturligt i sibirien og det må jo siges at der er meget koldt der også.
MEN vores vinterhvide har jo ikke levet i naturen i flere generationer så det er nok ikke nogen god ide at smide dem direkte ind i et koldt rum. De skal trods alt have tid til at skifte til vinter pels hvis de skal stå koldt.
Men så længe der ikke er extremt koldt i rummet burde det ikke være noget problem for dem.

Men hvor koldt er koldt??? for nogen betegner koldt som 15 grader imens andre snakker minus grader når de snakker om et koldt sted.
Under alle omstændighedder også for de vinterhvide så hvis det bliver for koldt vil man nok opleve at de vil gå i hi og de ikke vågner igen før de bliver varmere i rummet igen.

Jeg håber lige at en som er "professor" på de små puss kan give et svar på det her eller om jeg er helt ved siden af. For jeg er ikke professor selv. Men tænker bare ud fra deres naturlige liv.

Kim
http://www.mywinterwhitehamster.com

Bliv medlem af DHF og støt arbejdet for de små puss. Det koster ikke alverden og os medlemmer står altid klar til at give gode råd og hjælp med på vejen.

Lykke

Indlæg af Lykke » 18. maj 2011 20:59

I naturen lever hamstere jo i huler og gange under jorden, og der vil ikke være lige så koldt som på overfladen. De kan jo sikkert godt tåle at komme op i frost-kulden, men på den anden side laver de jo forråd, så måske er det ikke nødvendigt for dem (jeg mener, ligesom så mange andre dyr overvintrer gemt). Når de faktisk også kan gå i dvale, kan det jo også være et tegn på at de går i vinterhi i naturen.
Jeg ved ikke, hvor meget man egentlig ved med sikkerhed om hvad de gør (andet end at de bor under jorden)...

Men dyr i fangenskab er under alle omstændigheder ikke det samme som dyr i naturen.
Hamstere bør i hvert fald ikke stå udendørs, men der har tidligere været en opdrætter der holdt hamstere i en uopvarmet lade, tilsyneladende uden problemer.
Det vigtige er at hamsterne ikke får træk og de skal selvfølgelig have nok strøelse osv. til at kunne lave en ordentligt polstret hule.
Og jeg tror nok, det gælder generelt for dyr, at man ikke må skifte deres klima pludseligt - det skal ske gradvist, så de har mulighed for at vænne sig til det.

Hamster <3

Indlæg af Hamster <3 » 20. maj 2011 18:56

1000 Tak for svarene alle sammen :)

Nej, bare rolig koldt er ikke minus-grader, men 15 til 20.

Tror det går.

Ligger et håndklæde over om natten, og min pus har det jo fint  :wink:

Men grunden til at jeg spurgte, var faktisk at min vinterhvide Hams er begyndt at stå senere op..

Altså sådan klokken 10, hvis ikke jeg vækker ham..

Kan der være en anden grund ? Tænkte måske noget med solskinstimerne ? Eller kunne der være en anden grund ???  :)
Kærlige hamster hilsner fra Sofie og søde Hamster<3

Lykke

Indlæg af Lykke » 21. maj 2011 11:04

Hvis de først vågner, når det er blevet mørkt, vil de jo vågne senere om sommeren (plus vi har rykket uret en time, så det der er kl. 10 nu var kl. 9 i vinters).

Synes nu godt nok at mine er begyndt at stå tidligere op...
:?

Låst