jeg er desperat :(

Beskrivelse mangler
Låst
Isa/DeLaCreme

jeg er desperat :(

Indlæg af Isa/DeLaCreme » 10. jun 2011 07:53

d. 25 februar fik jeg Blomst (hun er 1 år nu). Hun var en rescue. Havde boet den første tid af sit liv i en tilbygnings igloo på str. med en fodbold  :( Hun startede med at stikke af ind i min væg og var der i 4 dage.

Siden har det altså været en kamp og jeg er desperat nu. Siden hun prøvede det frie liv har hun ikke tænkt på andet. Når hun er ude er det eneste hun vil at komme tilbage ind i væggen. Hun søger systematisk alle revner langs paneler, radiatorer og stik kontakter og forsøger at grave og gnave sig igennem (så ryger hun jo selvfølgelig i bur). Jeg har prøvet at flytte hende men så går der to sekunder så går hun igang et andet sted  

Jeg genoptog så for nylig brugen af hamsterkuglen selvom jeg ikke er særlig vild med den. Så hun i det mindste kunne komme ud af akvariet og opleve noget andet.
Selv i kuglen !!! søger hun stederne. Hun kan jo selvfølgelig ikke komme ind pga kuglen men hun cirkulerer rundt mellem stederne (radiatorer og paneler) og sidder endda nu og laver holdt på stederne og graver i kuglen for at komme ud og hen til revnerne (de er minimale. I ved jo selv hvordan et gulvpanel fx er osv). Så sidder der en hamstr og graver fanatisk i en plastik kugle klods op af et radiator rør. Skal man grine eller græde ?

I disse varmere dage har jeg ofte hoveddøren åben. Der er en stor kant så kuglen ikke kan komme over og jeg tænkte at så kunne hun sidde der og lugte verden. Mærke vinden osv. Det havde nyhedens interesse i 30 sekunder så drønede hun ind i stuen igen og begyndte sin sædvanlige adfærd.

Jeg syntes jo dette er ved at tage tendenser af gak gak. Hun er jo besat. Og jeg er sindsygt stresset af at have et dyr jeg ikke kan aktivere.
Jeg overvejer kraftigt nu at finde hende et nyt hjem (inden for sikre kredse). Måske et miljøskift kan bryde hendes adfærd.

Hjælp   :(

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 10. jun 2011 20:14

Du kunne måske du prøve at tage hende med ud i naturen :)
Tager tit mine med ud på en græsplæne eller i en sandkasse og så får de ellers lov at grave og løbe rundt over et lidt større areal end et bur kan tilbyde :) Selvfølgelig under opsyn. De bliver ret trætte efter sådan en tur og måske kan det også aktivere hende lidt mere så hun ikke tænker så meget på det vilde liv inde i dine vægge ;)
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 10. jun 2011 20:15

er da sikker på hun har et dejlig hjem hos dig og ikke kunne få det bedre. hun er bare lidt ekstra krævende :)
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

Isa/DeLaCreme

Indlæg af Isa/DeLaCreme » 10. jun 2011 20:26

Når du tager dem ud...hvordan gør du så ? Altså har du en buroverdel over dem eller ?

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 10. jun 2011 20:33

tager dem bare med i en transport kasse og så slipper jeg dem ellers bare fri. intet overdæk eller noget :)
Jeg går så rundt efter dem og holder øje med dem, og vælger et sted hvor der ikke er for meget buskads de kan løbe ind under. en stor græsplæne eller sandkasse :)

lyder måske lidt risikabelt, men hvis bare man er opmærksom hele tiden så kan de ikke nå at stikke af..
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

Isa/DeLaCreme

Indlæg af Isa/DeLaCreme » 10. jun 2011 20:40

Det tror jeg dælme ikke jeg tør,- og da slet ikke med Blomst  :shock:  Uhhhhhh den skal jeg godt nok lige tænke lidt over.
Hvad så om vinteren ?  :?

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 10. jun 2011 23:11

Nogle sætter burets overdel henover dem ude på græsplænen.

Tænkte på noget andet... Lotte/ latika sagde lige til mig, at hun giver sine hasselnødder - har du prøvet det? Der er nemlig en ret hård skal de skal arbejde på.

Joy
Indlæg: 184
Tilmeldt: 11. mar 2011 18:00

Indlæg af Joy » 11. jun 2011 08:10

Det med at tage dem ud gjorder jeg også med min gamle og det gik helt fint bare pas på der ikke er noget krat, som Ciller1987 også siger. Men ellers er jeg med på det forslag.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

Isa/DeLaCreme

Indlæg af Isa/DeLaCreme » 19. jun 2011 15:04

Lige en update. Jeg har postet på mange fora og fået mange forskellige svar.

Jeg prøvede at gennegå hendes liv i mit hoved.
1. først født...somewhere. Vides ikke.
2. så til børnefamilien der holdt hende i en tilbygnings  igloo. 6 mdr. gammel  :(
3. så til midlertidigt hjem- transport, nyt hjem, nyt bur.
4. så til endnu et nyt hjem-transport, nyt hjem, nyt bur.
5. så til mig. en 2 dages rejse (det vidste jeg ikke  :(  )  . transport, nyt hjem, nyt bur. 8 mdr. gammel.
6. Stak af i væggen.
7. Tiltagende problematisk adfærd.

Hun er blevet "udsat" for 5000 millioner ting der stresser en hamster. Utroligt nok udviser hun ingen fysiske symptomer (diarre, forstoppelse, wet tail) men hun er begyndt indimellem at lægge sin mad ved sit toilet (territorial extrem adfærd) samt grisede sin gamle rede til. Jeg ved ikke om hendes nuværende nye rede er svinet. Tør ikke helt røre den af frygt for at stresse hende endnu mere.

Så nu er planen pt jeg måske overstimulerer hende. Hun er vant til ingenting i plads og aktivering og er sikkert frygteligt stresset så nu hedder den burro i lang tid. Og så tager jeg den derfra.

websol
Indlæg: 167
Tilmeldt: 25. aug 2010 16:03

Indlæg af websol » 22. jun 2011 13:54

:? Isa, er utrolig ked af det på din og Blomst vejne..
du gør så meget og hvad mere kan man gøre.. sikkem adfærd hun der har fået..

uden at skal være for på stålig så har begge mine to guldbamstre haft bestemte meninger.
den afdøede pjusketing, et resku guldhamster jeg fik 2 år gammelt udsultet m.m.. og fra et børneværelse..
her hos mig så var han den største tikke hamster og sad og kikkede efter mig hele tiden, han elskede sit menneske..  han gik fra 49 g til 109 gr da han døede 7 mdr efter af alderdom. måske var hans store apetit på foder og det at jeg serverede havergrød m.m og at han elskede dette grunden til han blev så mega tam

Min Forkælede Valte, et Rex guldhamster er opdrættet hos en god opdrætter og bestemt aldrig manglet noget.   han hader alt vådt fodder(havergrød, vådt kattemad) men elsker en reje m.m 
har en mærkelig adfærd når han er træt af at rande runde i sofaen og af sine mennesker , kikker/går han i retning af sit bur.. man er bare ikke i tvivl..  Valte er er chamerende men resaveret hamster der ikke gider andre en sine mennesker..  men han klatre i trammer og alt grene og andre hylder han har i sit bur..  

så måske blomsten på en måde har fået nok af flytninger m.m  og bare nydt opholdet i din væg.. desvære kan du jo ikke forklare hende at hun bliver hos dig altid, men måske er dette en form for forviret adfærd hos hende der viser hun har det så godt hos dig?  
dette her er mit gæt
Billede

Låst