Hamstermor døde

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Janneha

Hamstermor døde

Indlæg af Janneha » 24. jun 2011 04:31

Har lige brug for at høre om nogen kan give os en idé om hvad der lige skete.
Min datter ( Maja)s guldhamster hun (pudder), vil skyde på hun var 5 til 6 mdr gammel - døde i går - fra 3 blinde små unger på ca 1 uge.

Forløbet er som følger :

Vi opdager ungerne i noget overtisset og møgbeskidt vat så derfor skifter jeg på dem - velvidende det kan være hun ikke gider dem så. Det går nu rigtig godt hun falder til ro med dem i det nye vat og de første dage forløber fint. Pludselig - for 3 dage siden opdager Maja de 2 uden for reden iskolde. Vi hælder dem tilbage og mor tager fint imod og giver plads. Så kører det løs. Hver 2. til 3. time døgnet rundt ligger mindst 2 ( forskellige) rundt om i buret. Vi finder ud af det sker fordi de hænger fast i mor for at die og falder af når hun går. Jeg observerer mor ser mere og mere indfalden ud og i går morges havde jeg stort set ikke set hendes øjne i 2 dage, de var nærmest sprækker. HUn drikker ikke og spiser ikke og har ellers været rigtig madglad op til dette.

Men altså i går morges sidder stakkels Maja alene hjemme og nusser "pudder" mens hun dør - sidder alene 12 år med de 3 unger og ved godt de ikke kan klare sig. Jeg flyver selvfølgelig hjem fra arbejde for at hjælpe hende men kan jo ikke hjælpe sådan som vi allerhelst ville så de små kunne overleve.

Men er der mon nogen af jer som er vandt til at have med dyrene at gøre som har et bud på hvad der lige gik galt ?? "Perle" går nemlig i buret nu og vi vil jo gerne se et raskt kuld unger engang. "Pingvin" (far) går i et bur for sig for der skal IKKE unger til mens vi er på ferie.

Jeg ville tro "Perle" er 4 mdr gammel - ikke unge mere og ikke fuldvoksen.

Janne og Maja

Joy

Indlæg af Joy » 24. jun 2011 06:04

ALDRIG hamstervat, selvom mange dyrehandler siger det. Det kan vikle sig om et ben eller deres hovedet og stoppe blodtilførelsen, eller det kan hvis de spiser mens de bygger rede det optage så meget plads at de ikke har nok plads til at der også kan være mad, da de ikke kan fordøje det. Så det kan F.ex  havdet været den sidste af de her to.

Og så er der som jeg har fårstået det herinde tre andre mulige gunde. Hun kan havdeet været så stresset af fødeslen at hun simpelthen ikke har kunnet fungere. Det er faktisk også dumt at flytte ungerne tilbage da en i forvejen stresset mor vil "skyde" dem fra sig, da de vil lugte af os. Derefter kan det være at hun var for gammel så fødslen har været for hård. Man siger st de skal være under et halvt år første gang de for unger. Dernæst kan det jo også bare være at hun døde at naturlige orgersager som forkølelse, forstoppelse og andre sygdomme.
Senest rettet af Joy 24. jun 2011 15:57, rettet i alt 2 gange.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 24. jun 2011 08:55

Stakkels Maja, sikken en grim oplevelse for hende!

Det er svært at sige hvad der er sket med morhamster, men det kan lyde til, at hun er blevet alvorligt syg. Det er ikke til at sige, hvilken form for sygdom, udover kraftig dehydrering, som har forårsagdet det tragiske dødsfald. :(
Men hvis I ville have 100% svar på hvad der var sket, skulle hun have været obduceret hos en hamsterkyndig dyrlæge, som ville kunne fortælle hvad der skete inden i hende.

Har i husket at vaske hele buret ned i fx Rodalon for at være helt sikre på, at der ikke har været nogle grimme bakterier tilbage og sådan noget?

Jeg mener man siger, at de skal være over 4 og under 6 måneder ved første kuld, så vil godt mene, at Perle kan få et kuld, når I kommer hjem fra ferie. Men jeg er ingen ekspert i guldhamstre, så hvis der er nogle af de erfarne avlere, som vil give et andet råd, skal jeg ikke lægge mig ud med dem. :wink:

Håber det kan lykkes uden sygdom med det næste kuld.

Joy: Der findes kun en art guldhamstre i fangenskab i Danmark, det er dværghamstrene (vinterhvid og campbells), som kan lave hybrider.

Joy

Indlæg af Joy » 24. jun 2011 09:26

Undskyld jeg skimmede for meget,havde meget travlt.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

Janneha

Indlæg af Janneha » 24. jun 2011 12:37

Joy... Det er meget muligt det er "forkert" af os at flytte ungerne tilbage Men jeg kan sgi da ikke sidde og se på ungerne fryser ihjel!!! Og hun skød dem jo ikke fra sig. Hver gang hun lå i reden og vi lettede een op så gav hun plads øjeblikkelig og tog dem under sig !!

Så spørger jeg bare  : Er holdningen den at første gang en unge IKKE er i reden så kan man lige så godt tage den af med livet hvis ikke mor selv kan finde ud af at hente den igen ? For det er altså ikke min mening. Enten den ligger og dør af kulde eller den trods alt får en chance ved vi sætter den op - det vil jeg fortsætte med at gøre...

Hun fungerede jo rigtig godt de første 4 til 5 døgn.... Så den med stressen tror jeg ikke helt på. Først da hun viste synlige tegn på ikke at være "tilpas" og ungerne begyndte at "falde ud" blev det værre og værre. Så jeg tror hun var syg...Så ja vi tror det er naturlige årsager der er skyld i det. Vores dyrehandler foreslog hun havde fået træk og Maja havde luftet godt ud en dag så det KAN være en mulighed - selvom vi ofte har gjort det tidligere UDEN problemer. Men da har hun jo heller ikke lige fået 3 unger.... Så der kan forskellen ligge - uden vi har vidst vi skulle være opmærksomme på det.

Buret er gjort rent så det skal nok gå..

Nu var det ikke hamstervat men alm bomuldsvat ( og her ved vi så godt det HELLER ikke er godt for dem) Men hvad skal de så have at bygge rede af ?? savsmullet i bunden af burdet blev øjeblikkelig viklet helt ind i vattet da hun fik muligheden for det

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 24. jun 2011 12:51

Man kan købe noget som hedder "mini hemp" som er nogle fibre fra hampplanter, der er rigtig godt til redebygning, ellers er der rigtig mange, som bruger toiletpapir i strimler eller køkkenrulle til hamsterrederne med stor succes. :)

Og jeg vil mene, at hvis hun tager ungen til sig, når den har ligget uden for reden, så læg den da endelig tilbage! Der er ingen grund til ikke at prøve i hvert fald! :wink:

Man skal passe på med bratte temperaturskift og træk. Men hvis hun har et hus, kan hun jo gå derind mens der bliver luftet ud?
Men det er svært at sige hvad der kan have forårsaget dødsfaldet, men håber ikke det sker igen.

Lykke

Indlæg af Lykke » 24. jun 2011 15:11

Det er altid rigtigt kedeligt, når ens hamster dør lige for øjnene af en - og især hvis den er ung og hvis den har unger.
Jeg har selv haft en guldhamster, der døde aftenen før hun skulle føde.

Som det allerede er nævnt, kan der være mange grunde til, at hun er død. Det er i bund og grund ikke helt til at vide.
Det kan selvfølgelig være, fordi hun er blevet syg af træk - men ikke sandsynligt i mine øjne, hvis buret har stået som det plejer.  Så skulle det være kombinationen med at hun var afkræftet pga. drægtigheden.
Det kan også skyldes vat hun har spist.
Men det kan også være
- en form for forgiftning i forbindelse med drægtigheden eller
- at hun ikke har fået nok protein og derfor ikke har haft kræfter til ungerne eller
- at hun har været for gammel til at få unger og det derfor har skabt problemer inden i hende (jeg ved ikke præcis, hvad det er der kan ske, men noget med størrelse, fleksibilitet eller sammenvoksning af dele af kroppen) eller
- noget helt andet.

I bør undgå alle former for vat. Problemet er dels tråde der kan vikle sig om dyret og kvæle det eller lukke for blodtilførslen til ben og dels fordøjelsen. Brug toiletpapir-strimler som redemateriale (det fungerer fint) eller noget som i hvert fald ikke skaber tråde.

Jeg kunne ikke lige lure, om Perle også gik i buret, da Pudder døde, eller om I ville sætte en han og en hun sammen i buret, når I vil have unger igen. Så for en sikkerheds skyld vil jeg lige sige, at voksne guldhamstere ikke må gå sammen i ét bur  :)
Når de skal parres, bør det foregå under opsyn i løbet af 15-30 minutter en aften, hvor man ved, at hunnen er i brunst. Det kan I læse mere om, når det bliver aktuelt.

Hunner skal være mellem 3 og 6 måneder gamle, når de får deres første kuld. Ellers kan det gå galt. De bør ikke få kuld efter de er fyldt 1 år, for så kan det også gå galt.
Så I skal nok tænke på at parre Perle så snart ferien er ovre.

At de små unger ligger rundt omkring i buret er meget almindeligt. Nogle hamster-mødre, især førstegangsmødre, bliver lidt forvirrede. De taber ungerne og opdager det ikke - eller de lægger dem forskellige steder - eller de kan simpelthen ikke gennemskue hvad det er for en lille størrelse. Hvis hun har været syg, eller ikke har spist og drukket ordentligt, kan hun jo også have været lidt diffus.

Afhængigt af hvor tryg hamstermor er ved én selv, kan man røre både hende og unger. Der er (en lille) risiko for, at hun ikke vil kendes ved ungerne, hvis man har rørt dem (eller at hun kommer til at spise dem, fordi de ikke lugter som "unge"). Det mest almindelige blandt opdrættere er derfor lige at afvente og se om hunnen selv finder ud af det - men hvis hun ikke gør, lægger vi dem ind i reden. Det går også som regel helt fint, især hvis hun er vant til hånden og dens lugt. Hvis man kan komme til det, kan man også gøre det, at man rører ved hamstermor først - gnubber sine fingre mod hendes hofter hvor duftkirtlerne sidder - så man får hendes lugt på fingrene, inden man rører ungerne.

Man bør såvidt muligt give ro og ikke skifte noget i buret, men igen er hamstermor tit ligeglad, hvis hun ellers er tryg.

Hvis hamstermor dør, skal ungerne være relativt gamle for at klare sig. Nok i hvert fald 2 uger og måske også 3 uger. Helt små unger er det håbløst at holde varme og fodre.

Det tager hårdt på en hamster at få unger og passe dem, og derfor kommer de nemt til at se lidt tynde og medtagne ud. Det er også en af grundene til at de skal have ekstra protein, når de er drægtige og har unger. Jeg giver også tit ærtemos og kokosmel, når der er unger - for det er noget hamsterne kan lide og noget ungerne hurtigt er i stand til at indtage.

Janneha

Indlæg af Janneha » 24. jun 2011 16:46

Tak Lykke for et fyldestgørende svar.

Det er ikke nyt for os de ikke må gå sammen og dog hvorfor ?? Vores "pingvin" og "pudder" har gået sammen fra dag et - eller dvs dag 2 for de er købt forskellige dage- Vi dyppede dem under den lunkne hane og satte dem sammen. Der har ikke været et ondt ord imellem dem.

Perle er først kommet til i går eftermiddags så den har ikke været sammen med nogen af dem endnu men tanken var at dyppe dem i lunken vand for at nulstille deres luft og så sætte dem sammen ja. Det lyder frygtelig besværligt sådan at skulle holde øje med dem hele tiden og jeg tror da ikke vi har forstand på at se hvornår hun er i brunst...

Vi fik de to første i februar engang hvor de var 4 til 5 uger gamle så de er 5 mdr nu ca og har været sammen hele tiden og trods det er der først kommet unger nu så det lyder af lang tid men om hun kan have haft før og har ædt dem og ryddet så grundigt op vi ikke har opdaget noget ved vi jo ikke...

Når du siger ærtemos er det så alm grønne ærter du moser ?? Og ligger der i en bøtte for sig ?? Det lyder lidt klamt ;-)

Vi gned godt nok ikke fingrene på moren før vi tog på ungerne men der var så meget redefyld vi kunne gnide hænderne i dette hvilket vi gjorde hver gang inden vi lagde dem op. Første gang observedere vi en times tid før vi gjorde noget og da hun ikke selv tog dem op gjorde vi det herefter.

Det var tydeligt hun manglede væske og når vi satte hende op i maden trampede hun bare rundt uden at forsøge at spise noget. Til sidst gik hun og faldt og lagde sig på siden. Så tog Maja hende og hun døde...

Lykke

Indlæg af Lykke » 25. jun 2011 14:58

I kan have været heldige med at have dem gående sammen, og at det gik fint - de var jo så heller ikke så gamle. Men de kan faktisk have stresset hinanden uden at komme op at slås - fordi de skulle deles.

Jeg ved ikke, om vand kan nulstille lugte - eller om det på nogen måde er lugten som har noget at gøre med om de kan sammen. Som jeg forstår det, er det ikke lugten medmindre det er unger, men simpelthen et spørgsmål om at de er territoriale og lever alene. De har bare ikke "familier". Så det er ikke normalt for dem at gå sammen, og de har ikke noget behov for det (tværtimod - det kan stresse dem psykisk og fysisk).

Jeg ville aldrig selv gøre en hamster våd. De får nemt forkølelser og lungebetændelse. Da jeg på et tidspunkt skulle give mine hamstere Frontline, mente dyrlægen at jeg skulle have dem i en lille varm kasse - næsten i solen (ikke så de blev tossede/ dårlige af det) - for at de skulle tørre hurtigt, så de ikke blev syge af at være våde.

Mht. ærterne: jeg koger frosne ærter, blender dem og køler dem i køleskabet. Smider det bare ind i strøelsen og vups kommer hamsteren ud og tager af det.

Låst