Jeg er ny hamsterejer af en dværghamster-hun.
Jeg tror at hun er drægtig, da hun er blevet parret. Mit spørgsmål er derfor, da vi synes hun går meget alene, om hun ville kunne gå sammen med en unge, også når den bliver voksen - altså hendes egen unge. Vores hamster er 5 mdr.
Alternativt overvejer vi, hvis hun ikke får unger at sætte en anden ung hun ind sammen med hende - men er det en dårlig ide? Buret er ret stort, men har selvfølgelig heller ikke lyst til at de kommer op og slås.
mor og unge sammen?
Nu har jeg ikke så meget forstand på dværghamster men jeg tror ikke at det er godt at sætte dem sammen. De kommer sandsynligvis op og slås og så er der vist noget med at moren godt vil have lidt efter at ungerne er flyttet hjemmefra:-) Hamster bliver vist heler ikke ensomme hvis du snakker med det og tager det op:-)
Mvh Pauline
R.I.P min højt elskede Roseline<3 - fra d. 12 februar 2011 - d. 26 november 2012.
R.I.P min højt elskede Roseline<3 - fra d. 12 februar 2011 - d. 26 november 2012.
Jeg synes bare det er synd, hvis hun går i det store bur alene. Vi er rigtig gode til at tage hende op, og hun er i hænder mange gange om dagen.
Jeg tænkte bare at det ville være hyggeligt med et par stykker i det samme bur. Vores bur er 65/ 37/67 så der er masser af plads.
Kunne det være en ide med neutralt teriorium - f.eks. løbegård, eller kan det gå lige så skidt i længden?
Jeg tænkte bare at det ville være hyggeligt med et par stykker i det samme bur. Vores bur er 65/ 37/67 så der er masser af plads.
Kunne det være en ide med neutralt teriorium - f.eks. løbegård, eller kan det gå lige så skidt i længden?
Hamstere har ikke socialt behov som vi mennesker har...
derfor er det absolut ikke synd for dem at de går alene...
ofte risikerer man at de blot ender med slås og skade hinanden eller stresse hinanden så meget at man ikke rigtig kan snakke med hamsteren da den konstant vil gå i forsvar når man nærmer sig...
det kan også gå godt.. og med nogen arter af dværghamsterne er det nemmere end andre...
Men generelt er det bedste med 1 hamster pr. bur....
Så hvis hun allerede er vant til at have buret for sig selv vil jeg bestemt ikke råde til at anskaffe en mere...
derfor er det absolut ikke synd for dem at de går alene...
ofte risikerer man at de blot ender med slås og skade hinanden eller stresse hinanden så meget at man ikke rigtig kan snakke med hamsteren da den konstant vil gå i forsvar når man nærmer sig...
det kan også gå godt.. og med nogen arter af dværghamsterne er det nemmere end andre...
Men generelt er det bedste med 1 hamster pr. bur....
Så hvis hun allerede er vant til at have buret for sig selv vil jeg bestemt ikke råde til at anskaffe en mere...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11
Vi er også helt nye hamsterejere, men som jeg har forstået det, så er det ret lige meget, om det er en af hendes egne unger - de kan stadig slås, og det kan gå godt i starten, og så pludseligt blive slemt. Og så er hunnerne vist de mest territoriale, og er det en han, så vil du jo få unger hele tiden.Mai skrev:Vi har lige købt nyt bur til hende. Hun gik ellers i et ret lille bur, og nu svømmer hun i plads![]()
Vores hamster et en vinterhvid, og jeg har droppet tanken om at sætte en anden ind til hende, efter indlæggene, men er det helt tosset, hvis hun får unger, at beholde en hun-unge sammen med hende???