hjæælp!!

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
speed hamster

hjæælp!!

Indlæg af speed hamster » 17. sep 2011 14:51

hjælp min hamster nyser :htvivl:

Ihvarh

Indlæg af Ihvarh » 17. sep 2011 17:56

Bruger du savsmuld som underlag? Det kan godt være lidt skidt for luftvejene.
Mvh Eva

Hamsternybegynder :P

Wampi

Indlæg af Wampi » 17. sep 2011 20:23

hamstere kan som mennesker få støv i næsen og derfor begynde at nyse.. hvis det kun er få enkelte nys og den ikke har løbende næse og øjne er der ingen grund til alarm...

vores nyser også fordi hun graver i sit underlag og får støv i næsen...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

speed hamster

Indlæg af speed hamster » 18. sep 2011 09:49

[quote="Ihvarh"]Bruger du savsmuld som underlag? Det kan godt være lidt skidt for luftvejene.[/quote] jeg bruger savsmuld under hø

Ihvarh

Indlæg af Ihvarh » 18. sep 2011 15:18

okay. Hamstere skal ikke have hø :) det kan punktere deres kindposer. Så ved du det.

Nyser den tit og er måske våd ved næsen og øjnene, som Wampi beskrev? For så skal du til dyrlægen. Men hvis den kun nyser en gang imellem, når den fx graver, så er det bare fordi den får støv op i næsen. Du kan jo prøve at bruge noget andet underlag, hvis det er, og så se, om det bliver bedre. :)
Mvh Eva

Hamsternybegynder :P

Wampi

Indlæg af Wampi » 18. sep 2011 15:19

bare lige sige at man skal passe på med høet...

både fordi det kan stikke hul i deres kindposer hvis det er for stift men også da det faktisk indeholder rigtig meget støv...

vil fraråde at bruge det.. både for din og hamsterens og pengepungens skyld... de har ikke noget behov for det og toiletstrimler er meget bedre som redemateriale...

og så selvfølgelig lige spørge om det virkelig er savsmuld eller om det er spåner du bruger i bunden?... er det støv eller det små stykker af træ?

Hvis det virkelig er savsmuld så vil jeg anbefale et skift da det er meget støv for et lille hamster...

Hvis du køber (som jeg selv også gør) de der firkantede tingester fra supermarkederne så er det altså spåner der er i og ikke savsmuld...  :wink:
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 18. sep 2011 15:24

Jeg må vide noget mere end at den nyser.

Hvor længe har den gjort det?
Hvor ofte gør den det?
Har den andre symptomer end det (løber næser, våde øjne)?
Ser den ud til at trives?
Klør den sig eller har den bare pletter i pelsen?
Er det begyndt efter du har skiftet bundmateriale?

SussiB

Indlæg af SussiB » 20. sep 2011 08:08

Det er ikke kun kindposerne. Min hamster havde sat sig på et strå og fået det op i numsen..

speed hamster

Indlæg af speed hamster » 20. sep 2011 12:20

[quote="Ihvarh"]okay. Hamstere skal ikke have hø :) det kan punktere deres kindposer. Så ved du det.

Nyser den tit og er måske våd ved næsen og øjnene, som Wampi beskrev? For så skal du til dyrlægen. Men hvis den kun nyser en gang imellem, når den fx graver, så er det bare fordi den får støv op i næsen. Du kan jo prøve at bruge noget andet underlag, hvis det er, og så se, om det bliver bedre. :)[/quote]nhun graver ikke så meget gnaver mest i træmmerne
ejer af 2 hyperaktive roborowskier

speed hamster

Indlæg af speed hamster » 20. sep 2011 12:21

[quote="Wampi"]bare lige sige at man skal passe på med høet...

både fordi det kan stikke hul i deres kindposer hvis det er for stift men også da det faktisk indeholder rigtig meget støv...

vil fraråde at bruge det.. både for din og hamsterens og pengepungens skyld... de har ikke noget behov for det og toiletstrimler er meget bedre som redemateriale...

og så selvfølgelig lige spørge om det virkelig er savsmuld eller om det er spåner du bruger i bunden?... er det støv eller det små stykker af træ?

Hvis det virkelig er savsmuld så vil jeg anbefale et skift da det er meget støv for et lille hamster...

Hvis du køber (som jeg selv også gør) de der firkantede tingester fra supermarkederne så er det altså spåner der er i og ikke savsmuld...  :wink:[/quote] jeg bruger strimler
ejer af 2 hyperaktive roborowskier

speed hamster

Indlæg af speed hamster » 20. sep 2011 12:23

[quote="susanne Nielsen"]Jeg må vide noget mere end at den nyser.

Hvor længe har den gjort det?
Hvor ofte gør den det?
Har den andre symptomer end det (løber næser, våde øjne)?
Ser den ud til at trives?
Klør den sig eller har den bare pletter i pelsen?
Er det begyndt efter du har skiftet bundmateriale?[/quote]den nyser ensmule når jeg skifter hende men ellers ikke. og den har ikke andre symptoner. ja den trives. nej den klør sig ikke eller har pletter i pelsen.

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 20. sep 2011 21:41

Jamen så lyder det som om, at du bør skifte til et andet bundmateriale, som andre også er inde på.

Jeg bruger selv Carefresh, det er støvfrit.

Eva-trold

Indlæg af Eva-trold » 21. sep 2011 14:02

Jeg bruger spåner og ligger Carefresh ultra ovenpå :wink:
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Låst