Bytte bur før parring

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
mosegaardmortensen89

Bytte bur før parring

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 14. sep 2011 21:36

Jeg fik en ide her den anden aften, at jeg kunne lade min vinterhvide han og hun bytte bur i en time til to, så de kunne vænne sig til hinandens dufte inden jeg satte dem sammen, så de kunne parre sig.

Tror i det ville være en god ide?

Eva-trold

Indlæg af Eva-trold » 15. sep 2011 18:17

Inden jeg satte mine sammen lod jeg dem snuse til hinanden gennem tremmerne og sådan noget, og tog dem ud i løbegård hvor jeg delte den op i to. De blev meget glade for hinanden (der kom også unger ud af det da jeg satte dem sammen) Og de var ikke glade da jeg skilte dem ad :D
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 19. sep 2011 06:44

Tak for rådet. Det lyder som en rigtig god ide :D

Eva-trold

Indlæg af Eva-trold » 21. sep 2011 13:55

Det var godt :wink: Håber det lykkedes lige så godt for dig som det gjorde for mig!
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

sandi

Indlæg af sandi » 6. nov 2011 15:40

Der er et meget nemmere måde at find ud af hvornår din pige er modtaligt for parring! HUN hamstere af Winter White og Guldhamster kommer i brunst hver 4. dag. DVS. du skal find den dag hun tager i mod hannen. Det er, at lade dem snuse til hinanden igennem tremmerne er et rigtigt god idé, først. Der vil det være ret klart om hvis hunnen vil ind til hannen uden at de slås. Hun vil vær vildt optaget med at snuse til han, og tillad at han snuser til hene. ALTID tag HUN til HAN, fordi så er hannen på hjemmefront og kender alle de skjule steder i buret du har lavet for dem, inden han blir introducaret til hunnen. Hvis hunnen er modtagelig til hannen, sæt dem sammen og der vil ikke vær noget lyde eller slås kamp. Det skulle være omkring ved tiden hvor du slukker lyset om aftenen. SÅ skal i skrive ned i et kalender den deg HUNNEN vi acceptere hannen. Så gentage den procedure hver nat i det næste 4 nætter, og du vil find det RIGTIGT nat de vil parre med hinanden. HVIS du er heldig og rammer pletten først nat, så skal du skrive det ned på din kalendar. SÅ hvis de skræpper bagefter parring, hvilket Guldhamstere VIL  så separerer dem igen, og WINTER WHITES vil muligvis bare flytte ind med hinanden.  Så tæller du 4 DAGE frem fra den dato de accepteret hinanden, og der vil du med høj sandsynlighed ramme igen den næste dag når hun er i brunst igen. HVIS efer 4 dage HUN afviser hannen, og der havde været et parring,ja, så er det nok fordi hun ER blevet GRAVID!!!!! Hvis hun vil ind til hannen igen, Ja, så gør det hele process forfra ude fra de datoer du har skrevet ned.
Jeg ved det lyder meget Kompliceret, med i virkligheden er det pær nemt, og med routin vil du snart kun bliv i stand til at finde hunnens eksakt Brunst tid, hvilket er den eneste tid hun kan bliv gravid. Hunnen er i brunst ca. 12 timer, og det er sædvanligvis om natten og aftenen.
:D  :)   Håber at det ka bring nogle som prover på at parre deres hamstere noget held i at får de dejlig dyr til at yngle.
Det skal lige nævnes her at specielt WINTER WHITES, det er ikke deres naturligt parringstid i Vinter tid. Her, pga. vi har meget kort og nedsat dagslys, hannens køns organer skrumper ind til et 3.del af deres normale strl. og Hunnen er ikke særlig motiveret pga hormonerne, men det er simpelthen en sag om at vente til de lange dage kommer igen, så blir der gang i hamster unger!!! :?  :(  :!:
sandi : all good things comes to those who wait....

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 6. nov 2011 18:10

okay tak for rådet.. Nu må jeg se om det er for sent på året for en parring, ellers må jeg se i øjnene at jeg ikke får unger med mine to hamster inden for den næste måned, fordi ellers er min hun blevet over et halv år gammel og dermed for gammel til at få unger. Så håber det lykkes  :D

sandi

Indlæg af sandi » 6. nov 2011 19:02

Ja, det er det for NOGLE winter whites, pga hvad jeg forklaret lige før, men det er stadig fundet ude i vildenskab at de også, nogen af dem, parrer og får unger om vinteren. Men det er ikke nær så meget som i det rigtigt parrings sæson. Du kan jo bare se at hvis du kigger i DBA om vinteren , der er ikke så mange hamstere til salg, og dem som har kuld til salg, er påfaldende hvor  der er ikke et stor antal af unger de får.
Jeg har pesonlig haft efaring med at om vinter , HVIS det lykkedes for et par ti at yngle, ja så får de ikke så mange pups som de gør i forår og sommer.Men hvor gammel er din hun? man som regel siger omkring 11-12 måneder gammel så kan de ikke gennefør en graviditet, desværre. Det er lidt som os kvinder, vi går også ikke hele vejen igennem livet ved evne til får børn!! Det er en hamsters 'overgangs alder!!!
Men jeg ønsker dig alt held i at forsøg at have en kuld. Jeg bare syns at hver gang der er et kuld det kommer til verden, er der sket en lille mirakel!'.
sandi : all good things comes to those who wait....

Låst