Er min muligvis drægtige hun syg?

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
mosegaardmortensen89

Er min muligvis drægtige hun syg?

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 20. nov 2011 11:54

I dag så jeg pludselig min hun dværghamster ligge udstrakt oven på spånerne i buret, normalt sidder hun i sit hus, hjul eller lignende, hun har aldrig lagt ned uden noget at ligge under. Jeg blev helt bange fordi hun så død ud, men da jeg åbnede buret satte hun sig op og kiggede på mig og løb så ind i sit hjul og løb lidt.

Min hun er muligvis drægtig da hun blev parret for 14 dage siden og blevet mere rund på det sidste.

Tror i hun er syg eller er det fordi det er hårdt at være drægtig? (hvis hun altså er drægtig)

Lykke

Indlæg af Lykke » 20. nov 2011 11:58

Kan hun have haft det varmt?

Er du sikker på, at det er præcis 14 dage siden? Jeg synes mest man kan se det på dværgene i de allersidste dage inden.

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 20. nov 2011 12:23

Nej, der er samme tempratur som der har været de sidste 14 dage omkring 22 grader.

For 14 dage siden (d. 6 nov) blev hun sat sammen med hannen, og de parrede mange gange (de var i løbegård i 1,5 time, hvor de 3 gange holdt ca 10 minutters pause). De var sammen i et neutralt bur hele natten, men om formiddagen begyndte de at slås, så der tog jeg dem fra hinanden, og de har ikke været sammen siden. Hun har taget 9 gram på siden de blev parret (30-39 gam) Hun drikker hele tiden hun drikker en kvart flaske om dagen, og bygger så mange gange og huler at hun har begravet madskålen, sandbadet, og sin tunnel 4 gange på den sidste uge.
Men jeg er stadig ikke sikker på at det er tegn på om hun er drægtig eller om hun bare har forandret sig.

Lykke

Indlæg af Lykke » 21. nov 2011 20:30

Det er svært at sige.
Tisser hun også meget? og hvor meget drikker hun?

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 21. nov 2011 21:25

Jeg ved ikke hvor meget hun tisser, fordi jeg ved ikke hvor hendes tisse sted er. Men hun drikker ca. 30 ml. om dagen.

Hun har også i dag flere gange lagt sig eller siddet i et hjørne oven på spånerne. Men hun ser ikke ud til at lide.

hun har taget yderlige 4 gr på.

sandi

sygdomme og helbred

Indlæg af sandi » 22. nov 2011 18:30

Hej! Jeg har læst din indslag med interesse. Nu har du lige beskrevet en dværghamstere huns graviditets forløb ganske normalt. For at regne ud når du har parret hende, har hun termin d. 25 nov. Det er snart. Mine har altid, når de er i starten taget lidt på, så nogle har ovenikøbet tabt et gram eller to, og så i det sidste uges tid tage de på ret bemærket. Du siger at hun har taget yderlige 4 gram på i begyndelse af ugen. Hendes termin er på fredag, og hvis hun er en første gangs mor, der er ofte de holdes (men der er bestemt undtagelse) men altså, med den vægt øgning, og jeg kan næsten vædde at hvis du vejer hende i morgen har hun taget  måske 2-3g på igen, ja så på fredag d.25 ser det ud til du vil høre den glade skrig af tiny itsy itsy hamsterbørnelyde!!!MEN det er kun efter hvad du har skrevet, og hvis datoer matcher og hvis det hele holder stik, ja, jeg håber det bedste for dig!!!Give hende rigtigt meget at spise, rigtigt meget grønt med væske indhold ligesom æble stykker, og lad os nu se om hun føder på fredeg! men det bedste vil vær fra nu af ikke at tage hende op særlig meget mere, og ja, hun vil sikkert blive mere rundt i det, og der er i det sidste uges tid af graviditets 3. del.de tar' mest på.
Min gæt vil blive, hun er ikke syge, det er bare hårdt at vær gravid!!!
HELD OG LYKKE MED DET!!!
KH sandi
sandi : all good things comes to those who wait....

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 22. nov 2011 19:37

Årh.. det lyder dejligt. Jeg vil også sige at hun nu er så rund at jeg er næsen sikker på hun er drægtig eller blevet utrolig fed :) I dag har vi skiftet hendes bur, og nu vil vi ikke mere røre ved hende eller hendes bur, før efter hun har født. Men vi er mega spændte og meget forundret over at det lykkes i første forsøg at gøre hende drægtig :D

sandi

Indlæg af sandi » 23. nov 2011 10:33

Hejså!! Ja, det er fantastisk at vente de lille små dyr! Og tillykke at det har lykkes for dem 1.gang. Men, der er med Winter Whites, meget nem at, efter erfaringer med din egne dyr, du vil kunne se på en piges adfærd om hun er i brunst, og derved skal parres hvis du ønsker unger!Jeg har lært på mine piger igennem mange år, at når en pige er klar, er hun urolig, går søgende rundt i buret, og i det hele tag ikke syns at kunne gøre tilfred på andre måder. SÅ skal du sæt hende ned til hannen, og i din tilfæld var der held første gang! OG når du ved hvilket dag hun er i brunst, så tal 4 dage frem fra den dag, så er hun i brunst igen!Bor hun sammen med hannen stadig eller hvad? Hvis hun bor med hannen, er det NU du skal tag hannen fra hvis du ik vil have en kuld nr. 2 næsten før de 1.kuld er ude. De kan nemlig parre sig igen 2 timer efter fødslen, og resultater fra den parring er næsten 100% sikker. Men der findes masser af artikler på nettet omkring hvad du nu skal/ikke skal. Fred og ro, et rent bur, og ekstra toilet papir i strimler for hende til at bygge rede!!!!!og GOD mad, og husk at købe nogle æbler, fordi mamma får væske igennem at spise det, og senere hen vil de små unger sutte på æblerne , og det giver ekstra væske og vitaminer!
HELD OG LYKKE og jeg ønsker dig et stor kuld pups om ik så længe!!!
KH Sandi

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 23. nov 2011 18:34

Tak for dit indlæg. Hun får allerede æble stykker efter jeg så dit indlæg i går :D

Hun går ikke mere med hannen, de begyndte at slås mogen efter de var blevet parret, så de kom i hver deres bur igen, så sandsynligheden for at de vil parre igen, er nok desværre ikke så stor :(
Hun har masser af papir strimler og har brugt en masse i nat. Jeg har også givet hende care fresh som strøelse, da der så går længere tid inden jeg er nødt til at gøre bur rent, så jeg ikke forstyrre mor og ungerne  :D

Jeg må bare i gang med at læse om hvad jeg må/ikke må når ungerne er født  :D

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 26. nov 2011 08:23

Hun var drægtig og hun fødte natten men torsdag og fredag, så de blev født den 25.11.2011 som Sandi sagde, jeg havde bare forventet unger engang imellem torsdag og lørdag. Hehe.. Men nu er de her og det er super dejligt  :D

Elene9

Indlæg af Elene9 » 26. nov 2011 10:45

TILLYKKE med ungerne! :D

sandi

Indlæg af sandi » 26. nov 2011 12:18

TILLYKKE min kære, hvor er det dejlig at det VAR graviditet!!!! Ja, man er helt i et anden verden når den lille miraklel fra himlen er givet til ene. Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke fremover, og jeg tror jeg kan rolig sige at her på forum i DHF er der simpelthen ikke et spørgesmål du ikke kan får svar på!! MEN nu er det meget meget vigtig at du lader mamma vær i fred men sine unger. Bare sørg fo mamma har nok frisk mad, hamster mad OG broccoli og æble stykker og så går alt ting af sig selv. Det eneste du skal gør lige nu erat være sikkert på maoren har det godt. Lad være med at røre noget i buret.!!ATTER ENGANG TILLYKKE !!!!!!!!
Kærlig Hilsen Sandi :D

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 27. nov 2011 21:23

Tusind tak for lykønskninger  :D

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 28. nov 2011 17:33

Tillykke med kuldet.

Jeg ville dog efterfølgende være ekstra opmærksom på, om hun stadig drikker meget. Synes du at hun gør det, kan du checke den for sukkersyge med en lille strips fra Apoteket.

Låst