HJÆÆÆÆLP !!

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
MikkelogSofie

HJÆÆÆÆLP !!

Indlæg af MikkelogSofie » 10. dec 2011 10:17

Hvad gør vi.. vores hamster har fået babyer.. det kom lidt bag på min søster. hun tog den op som hun plejer og plet var ved at føde en baby.. hun satte den ned igen.. nogen lå i huset. 2 andre kravlede rundt udenfor.. plet skyndte sig at spise den ene uden for huset.. :cry:  min mor tog en ske for ikke at røre ved den sidste og puttede den ned sammen med de andre i huset.. siden har der været stille og vi har givet dem ro.. men plet er ikke så gammel.. lidt over 2 mdr.. så vi er bange for om hun kan finde ud af det ??
babyerne er smuttere.. vores hamstre var kun sammen i 2 min.. og vips var der babyer efter 2 uger...  så hvad skal man gøre, for at gøre det bedst for mor plet og hendes babyer.. ??
:?:
min mor syntes godt nok den var blevet ret fed på det sidste og tænkte at vi nok hellere måtte skifte bur for en sikkerheds skyld.. godt vi gjorde det  :shock:

Lykke

Indlæg af Lykke » 10. dec 2011 11:52

I skal bare tage det helt roligt.

Guldhamstere er drægtige i 16 dage.
I bør aldrig lade to guldhamstere være sammen. Hvis hunnen er i brunst (hver 4. aften), parrer de sig. Hvis hunnen ikke er i brunst, er der stor sandsynlighed for at hun vil angribe hannen - måske ikke med det samme, men det sker pludseligt.

Selvom hun er 2 måneder gammel, kan hun formentlig godt klare det, men det vil nok tage hårdt på hende.
Hunnerne går i brunst fra de er 4 uger gamle. Vi anbefaler, at man venter med at parre dem til de er 3 måneder gamle og blevet mere "robuste".

Moderen vil spise unger af blandt andet 2 grunde:
1) hvis hun bliver forstyrret og stresset
2) hvis de er syge, svage eller af en eller anden grund nok ikke kan overleve alligevel - så kan hun bruge proteinerne fra kødet til at sikre de andre ungers overlevelse.
Det er helt normalt.

I skal sørge for at hun har vand og mad. Og som dagene går skal hun have mere og mere mad fordi ungerne begynder at spise fast føde. I starten får de mælk hos moren.
I kan f.eks. mose nogle (evt. kogte) ærter - dem kan både hun og ungerne spise. Og sørg for at hun får protein - f.eks. æggeblomme eller et stykke kød.
Fed og proteinholdig mad - og så det hun plejer at få.

Tag hjulet fra hende. Dels er det skidt, hvis hun lægger ungerne ind i det og begynder at løbe. Dels har hun nok brug for al sin energi til ungerne.

Hvis jeres hun ikke kender jer rigtigt godt, er det bedst at forstyrre så lidt som muligt - og ikke røre ungerne (så det med skeen var fint).
Men hvis hun er helt tryg ved jer og ikke f.eks. viser tænder eller spjætter eller løber forvirret rundt i buret, kan I prøve at tage hende op. Rør godt ved hende, især på hofterne hvor duftkirtlerne sidder. Sæt hende så ned i en kasse med masser af guf. Mens hun hamster guf, kan I tage ungerne op i en lille kasse. Bare et øjeblik, så de ikke bliver kolde.

Lykke

Indlæg af Lykke » 10. dec 2011 11:53

Glemte lige:
Hun passer helt selv ungerne.
Og I kan ikke gøre noget, hvis hun ikke kan finde ud af det.

MikkelogSofie

Indlæg af MikkelogSofie » 10. dec 2011 12:19

:bday3  mange tak. :0) hun ligger i sit bur med alle ungerne under sig. Så mon ikke det går.. Vi har været i dyrehandlen og købt tørrede orme og vi har taget hjulet væk og givet det til far pjuske istedet. Hun er vant til at vi leger med hende hver dag, så hun kender os rigtigt godt.  Hvornår må vi røre ved ungerne  ?  Faren er lysgrå og langhåret mor plet har kort hår og er sort og hvid. Kan man lave stamtavler på dem ?

MikkelogSofie

Indlæg af MikkelogSofie » 10. dec 2011 12:21

Ps min søster er 7 moren er hendes jeg er 11 og faren er min.. Min mor hjælper os også.

Lykke

Indlæg af Lykke » 10. dec 2011 13:03

Hvis I er medlem af Dansk Hamster Forening, altså selve foreningen, ikke bare forum her, kan I godt få lavet stamtavler.
Man bliver medlem her:
http://www.hamsterland.dk/indmeld.htm

Hvis I starter en ny tråd, f.eks. i den sektion der hedder genetik, og lægger billeder ind, kan I få hjælp til genkoden, som man skal skrive på stamtavlerne.
Læs om stamtavler her
http://www.hamsterland.dk/registrering.htm

Låst