Spørgsmål ang. robo'er

Beskrivelse mangler
Låst
damgaard1986

Spørgsmål ang. robo'er

Indlæg af damgaard1986 » 29. jan 2012 17:16

Jeg har en masse spørgsmål, så håber nogen kan svare :)

Jeg har en vinterhvid dværghamster han (med al sandsynlighed hybrid da han er fra dyrehandel), men overvejer nu kraftigt at skifte ham ud med et par robo'er. Jeg har i dag været i Zoo Zity og snakke med en ansat om robo'erne, og nu vil jeg gerne vide om der er hold i de ting hun har sagt, samt spørge om en masse andet.

- Er det rigtigt at robo'er er sociale og derfor skal gå mindst 2 sammen? Og er det rigtigt at en han/han eller hun/hun fungerer lige så godt som han/hun?

- Har robo'erne andre ernæringsmæssige krav end de vinterhvide, eller kan jeg bruge det foder (hamster crispy) jeg bruger til den vinterhvide?

- Er det rigtigt at robo'erne er mere aktive, også i løbet af dagen?

- Kan robo'er være hybrider?

- Hvilke "farver" findes der inden for robo'er, og hvordan skelner man dem?

Det var vist umiddelbart det, og ellers vender jeg tilbage med mere :D Håber nogen kan svare.
Lykkelig ejer af hygge-hybriderne Peanut & Snif :hlaugh:

Desiree

Indlæg af Desiree » 14. feb 2012 19:22

Jeg er ikke robo-ekspert, men har haft et han-hun par gående sammen i et par år.
Der er nok kommet flere mutationer til, men da jeg havde dem var der agouti (naturfarven) og husky ( hvidt ansigt).
Jeg tror sagtens du kan have en robo alene. Hvis du har dem i par, skal du have et ekstra bur, hvis nu de bliver uvenner, det gjorde mine nu ikke.
Roboer er MEGET aktive :) de er helt vildt sjove at kigge på, kan ikke helt huske om det var om dagen, jeg passede mine hamstre om aftenen.
Jeg havde kun erfaring med han/hun par, fik et kuld og jeg mener at jeg var nødt til at tage ungerne fra da de blev voksne, hannen ville ikke acceptere de unge hanner.
Jeg gav alle mine hamstre almindeligt hamsterfoder, men jeg blandede undulatfoder i til dværgene, de kunne godt lide de små frø. Håber det hjalp :)
mvh Desiree

damgaard1986

Indlæg af damgaard1986 » 15. feb 2012 20:14

Desiree: 1000 tak skal du have, det hjalp rigtig meget :D
Lykkelig ejer af hygge-hybriderne Peanut & Snif :hlaugh:

Desiree

Indlæg af Desiree » 15. feb 2012 20:19

Det var da så lidt :)
mvh Desiree

Lykke

Re: Spørgsmål ang. robo'er

Indlæg af Lykke » 17. feb 2012 12:18

Jeg har oplevet robo'erne som de mest sociale hamstere. De virkede lidt kede af ikke at være sammen, men det er ikke ensbetydende med at de kan gå sammen altid!
Jeg har haft et par og i kortere perioder på et par måneder har jeg haft søskende eller søskende-forældre gående sammen i samme køn. Med undtagelse af én unge faren ikke ville acceptere er det gået godt i de par måneder.
Hvis man har par af forskelligt køn sammen, vil de parre sig hele tiden, når det passer dem - forstået på den måde at mine parrede sig hver sommer, hver 3. uge, så jeg måtte skille dem, men ville ikke om vinteren.
Men der er blandede erfaringer såvidt jeg ved. Og nej, de skal ikke nødvendigvis gå to sammen. Hvis de gør, skal du som Desiree siger have to bure.

Samme foder.

Robo'er er tit mere livlige, også om dagen.

Vi kender ikke til hybrider hos roboer.

Der findes også en variant, vi kalder argente - de har røde øjne og er en anelse lysere i pelsen end agouti. Men man skal næsten vide det for at se forskel. De røde øjne kan kun ses, når hamsteren lige er født, fordi der så er lyst  bag de lukkede øjenlåg. Øjnene ser ikke røde ud.

kwo

Indlæg af kwo » 17. feb 2012 13:34

De fleste ting er allerede besvaret.

Angående farver, er det et temmelig nyt område, idet det ikke er så forfærdeligt længe siden den første mutation (husky) dukkede op. Udover argente som også er nævnt er der for nyligt kommet en broget mutation også.

I Holland er der snak om adskillige andre mutationer og farver. Bl.a. helt hvide dyr, snak om at husky er to mutationer (både en recessiv og en dominant) samt andre.

Men fælles for dem alle er at deres genetik kun er meget lidt kendt, hvis den overhovedet er kendt.
Kenneth Worm

Låst