Vi har to dværghamstere - en han og en hun - der bor i hvert sit bur. Til trods for hun havde fået nej, har min datter indrømmet hun har haft sat hunnen ned i hannens bur natten over for ca. 14-17 dage siden og vi er derfor bekymrede for om hun nu er drægtig.
Vi ved intet om hamsteravl og vil derfor rigtig gerne have gode råd om hvad vi gør hvis vi pludselig får unger. Jeg kan læse mig til at drægtigheden er kort og vi faktisk burde få unger her sidst på ugen hvis hun er blevet parret dengang.
Bør hunnen og hannen gå sammen før, under og efter fødslen - nu hvor de slet ikke er vant til at bo sammen?
Er der ellers noget vi bør være særlige opmærksomme på?
Hjælp vores hamster er måske drægtig
Når de ikke er vant til at gå sammen, skal i ikke sætte dem sammen nu. Sørg for at hunnens bur er renset i bund og giv hende noget hun kan bygge en god rede af (toiletpapir). Ellers bare rent vand, masser af mad og proteintilskud (f.eks kattetørkost) så skal det nok gå fint. Når/hvis ungerne kommer, så skal i finde ud af om hunnen er tryg nok til at i piller ved ungerne, hvis hun bliver bange eller sur, skal i bare lade dem være indtil de selv begynder at kravle rundt med pels på.
Held og lykke med det
Held og lykke med det
mvh Desiree
Åh tak for svaret. Jeg ånder lidt lettere op nu. Hun har nu fået rent bur og nye friske forsyninger i form af mad, vand og toiletpapir
Jeg er dog også bekymret over hendes alder. Jeg kan læse flere steder at de helst skal være under 6 mdr ved første kuld. Vores hun er 7 måneder gammel - hvad kan der ske hvis de er for gamle og risikerer vi at miste hende?
Jeg er dog også bekymret over hendes alder. Jeg kan læse flere steder at de helst skal være under 6 mdr ved første kuld. Vores hun er 7 måneder gammel - hvad kan der ske hvis de er for gamle og risikerer vi at miste hende?