1. Nej, mælk indeholder laktose som de fleste dyr ikke kan tåle. I sjældne tilfælde, hvor hamsteren ikke kan indtage fast føde, kan man give den en lille smule a38 eller killingemælk, men der er ingen grund til det, hvis hamsteren lever normalt.
2. Alle slags nødder er fine. Men du skal bare holde øje med at din hamster ikke bliver propfed, for nødder indeholder relativt meget fedt. Det er dog som regel ikke et problem.
3. Hundekiks er fine at give til hamstere - de indeholder mange af de samme ting, som hamsterens grundfoder. Det bedste er hvis du kan finde nogle med et højt indhold af protein (gerne over 22%). Ofte er katte-godbidder og kattetørfoder dog bedre, fordi det indeholder mere protein.
4. Nej, hamstere kan ikke tåle chokolade.
5. og 6. Jeg ville ikke selv give mine hamstere ost. Dels fordi det ligesom mælk kan indeholde laktose og dels fordi smagen måske er kraftig. Men der er muligvis noget med, at ost faktisk indeholder mindre laktose end mælk og at det derfor ikke er så stort et problem. Så jeg er ikke helt sikker.
7. Død flue - tja, ude i naturen spiser hamstere insekter. Det er sådan de får protein. Men hvis den er død, ville jeg selv overveje, hvordan den mon er død og om der er noget dårligt i det. Derfor ville jeg i stedet give f.eks. melorme eller tørrede græshopper (eller sørge for andre former for protein-tilskud).