Rift ved øje

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Thitte

Rift ved øje

Indlæg af Thitte » 6. sep 2012 21:44

Hej alle mine hamstermedmennesker :-)

Jeg har brug for et lille råd med på vejen. Mit guldhamster, Malthe, på lige over 1½ år har fået en lille rift ved hans ene øje. Den sidder i øjenkrogen og jeg tror han har revet sig på et eller andet i buret. Der er ingen betændelse eller pus i riften, Malthe går bare og kniber øjet en smule sammen.
Jeg har renset en smule med kamillete - er der noget andet jeg kan gøre? Noget jeg kan rense med eller skal jeg bare lade ham "hele" selv?
Jeg har det meste liggende til sår og rifter til de små pus fra tidligere sygdomsforløb :-)

Alle råd modtages med kyshånd!
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 6. sep 2012 22:15

For det første skal du være sikker på, at der ikke er noget i øjet, som kan gøre, at der kommer betændelse.

Du skal nok skylle/vaske øjet med afkølet kogt vand eller saltvand, som man kan købe på apoteket i stedet for kamille the, da kamille the indeholder mange små partikler, som kan irritere øjet i stedet for at rense det. :)
Der er desværre mange som anbefaler kamille, men det er ikke super godt.

Han har nok ondt i øjet, når han går og kniber det sammen, men hvis der ikke er noget, som sidder og irritere, så skal det bare have lov til at hele af sig selv.

Hvis han dog stadig går og kniber øjet sammen efter weekenden (hvilket måske er liiiige i overkanten, men det er jo torsdag i dag...), så synes jeg du skal finde en hamsterkyndig dyrlæge, som kan kigge på øjet og evt udskrive nogle øjendråber til ham. :)

Jeg vil ikke anbefale at selvbehandle omkring et øje, hvis ikke de ting du har fra den tidligere behandling var for præcis det samme (hvilket der ikke er nogen garanti for, selvom det sidder samme sted).

Hvis du har mulighed for det, skal du nok prøve at identificere hvad det er han har revet sig på og så fjerne det fra buret, eller få uskadeliggjort det, så det ikke sker igen. Medmindre han selvfølgelig har revet sig selv ved at klø eller lignende. Så er det lidt svært at fjerne. :wink:

God bedring med ham! :)

Thitte

Indlæg af Thitte » 6. sep 2012 22:53

Tusind tak for dejligt svar!

Jeg har tjekket hans øje grundigt, og der er intet, som sidder i øjet. "Synderen" til riften er lokaliseret og naturligvis fjernet - han havde fået bidt hans trægren skarp i den ene ende og jeg kan ikke se, hvad der ellers skulle kunne have forårsaget riftet - bortset fra, som du siger, ham selv :-)

Jeg ligger hermed kamille-theen på hylden og bruger det ikke længere så! :-) Jeg har noget væske som jeg fik fra dyrlægen, som han sagde var saltvand - det hedder natriumklorid og der står "infektionsvæske" på flasken - kan det bruges? Jeg tænker blot, om det ikke vil gøre ondt på ham at få i øjet??
Hvis dette ikke duer kan jeg gå på apoteket imorgen - skal jeg bare bede om ganske alm. saltvand, eller hvordan? Har altid været pyllermor med mine hamstre og dyrlægen har klaret det meste for mig, så undskyld alle spørgsmålene! :-)

Jeg holder et skarpt øje med ham - heldigvis ser han ikke voldsomt generet ud, og han hverken bider eller har ændret adfærdsel, så han lider ikke nød :-)

Mvh

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 7. sep 2012 06:20

Infektionsvækse? Ikke injektionsvæske? For der er lidt forskel.. :wink:
Hvis der står inJektionsvæske kan du sagtens bruge det, hvis flasken stadig er forsejlet og ikke brugt. Hvis der er taget hul på flasken for mere end 2 dage siden, ville jeg ikke bruge det, hvis det var mig.
Væsken er nemlig steril, og når man bryder forsejlingen og bruger af den, kommer der bakterier i, uanset hvor forsigtig man er, så den skal helst ikke bruges af for længe af gangen.
Men som sagt, så hvis flasken ikke er brugt af, kan du sagtens bruge det. Natriumklorid er ganske rigtigt saltvand. :)
Saltvand gør ikke ondt at få i øjnene, når det er det forblandede man bruger. Man kan vist også lave det selv, men jeg synes det er nemmere at købe. Så er man også sikker på, at det er både sterilt og i den rigtige opløsning. :)

Det er dejligt, at du har en sød hamster, men hvis han stadig kniber øjet sammen på mandag, synes jeg du skal tage forbi dyrlægen.

Højst sandsynligt vil han blive sig selv i løbet af weekenden, måske allerede senere i dag. :)

Om ikke andet er det dejligt, at han har en opmærksom madmor, som passer godt på ham! :mrgreen:

Thitte

Indlæg af Thitte » 8. sep 2012 16:17

Hihi, det kan sagtens passe, at der står injektionsvæske  :oops:
Jeg ringede lige dyrlægen og han sagde, at det sagtens kunne bruges, da det er sådan en speciel flaske jeg fik af ham :-)
Men han sagde, ligesom dig, at hvis Malthe ikke var i bedring inden mandag skulle jeg komme ind :-)

Tusind tak for svar!

Saharaspunk

Indlæg af Saharaspunk » 8. sep 2012 22:54

Velbekomme! :)

Låst