Må hamster få havredgrød og hvor meget ?

Beskrivelse mangler
chajep2012

Må hamster få havredgrød og hvor meget ?

Indlæg af chajep2012 » 13. nov 2012 19:57

Må hamster få havregrød ? skal det være mælk i ? og hvor meget gram skal havregrød hamster må få ? da jeg kunne tænke mig give dem 4 mine dværghamster  :D

Laeborg

Indlæg af Laeborg » 13. nov 2012 19:59

Du kan godt give dem lidt havregrød, hvis du laver det på vand og uden salt.
De skal kun have en lille smule, og det skal selvfølgelig fjernes igen efter lidt tid, sådan at det ikke bliver en bakterie bombe og ikke ligger og bliver dårligt.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

chajep2012

Indlæg af chajep2012 » 13. nov 2012 20:01

Laeborg skrev:Du kan godt give dem lidt havregrød, hvis du laver det på vand og uden salt.
De skal kun have en lille smule, og det skal selvfølgelig fjernes igen efter lidt tid, sådan at det ikke bliver en bakterie bombe og ikke ligger og bliver dårligt.
Ok hvor meget havregrød skal være fuld i skål eller hvad ? skal det være kold vand ?

Laeborg

Indlæg af Laeborg » 13. nov 2012 20:07

Du skal først hælde havregryn og vand i en gryde, som du så varmer op indtil det er en tyk grød. Når grøden er tyk, lader du en køle af til den ikke er varm mere, før du giver det til hamsteren.
Hilsen Jonas Læborg

chajep2012

Indlæg af chajep2012 » 13. nov 2012 20:09

Laeborg skrev:Du skal først hælde havregryn og vand i en gryde, som du så varmer op indtil det er en tyk grød. Når grøden er tyk, lader du en køle af til den ikke er varm mere, før du giver det til hamsteren.
Ok det prøve jeg, tak for hjælpe.

Luna

Indlæg af Luna » 13. nov 2012 21:06

Må den ikke få det med mælk i? :o Det har jeg aldrig hørt før?:)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Laeborg

Indlæg af Laeborg » 13. nov 2012 22:06

Mælk indeholder jo lactose, som de ikke kan nedbryde særligt godt, og derfor laver vi det altid udelukkende med vand til både hamsterne og rotterne :)
Hilsen Jonas Læborg

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 13. nov 2012 22:20

Der er faktisk ingen dyr ud over mennesker der kan nedbryde og dermed tåle lactose, ikke en gang køer kan tåle det, kalve kan kun tåle det til en vis alder.

Mælk til nogle dyr kan tage livet af dem, det mest kendte eksempel er pindsvin hvor folk i mange år har sat mælk ud til dem, men pindsvinene kan ikke tåle det og dør, derfor fraråder man at sætte mælk ud til dem
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Luna

Indlæg af Luna » 13. nov 2012 22:26

Nå for sulan da!:) vidste godt at de fleste dyr ikke kan tåle det, men havde fået af vide at hamstere var en af de få dyr der godt kunne tåle det. Tusind tak for info! :)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Alphas

Indlæg af Alphas » 14. nov 2012 08:04

Vil da også lige bidrage med at jeg ikke anede noget omkring mælk. Har hørt noget om at det skulle være godt for afkræftede unger, og drægtige hunner - er jeg rigtigt på den her? :-)
Potedask fra Jenny og Alphabanden

Billede

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 14. nov 2012 09:02

Alphas skrev:Vil da også lige bidrage med at jeg ikke anede noget omkring mælk. Har hørt noget om at det skulle være godt for afkræftede unger, og drægtige hunner - er jeg rigtigt på den her? :-)
Der skal du have fat i killingemælk fra dyrlægen

Drægtige hunner behøver kun en god foderblanding, mine klarer både drægtighed og ungerne til et 12-tal på altromin og kattemad som protein suplement
Billede

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 14. nov 2012 09:48

Faktisk var mennesket også laktose intolerant, men vi har så udviklet en tolerance fordi vi drikker så meget af det.

Der findes dog også mennesker der ikke kan tåle mælk. Men faktisk er det os der kan, som er mutanter. Det var en nødvendighed for overlevelsen at kunne drikke mælk for 20.000 år siden.

Total unødvendig viden dog. :lol:

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 14. nov 2012 10:08

ZenZen skrev:Faktisk var mennesket også laktose intolerant, men vi har så udviklet en tolerance fordi vi drikker så meget af det.

Der findes dog også mennesker der ikke kan tåle mælk. Men faktisk er det os der kan, som er mutanter. Det var en nødvendighed for overlevelsen at kunne drikke mælk for 20.000 år siden.

men total nice viden om evolutionen
Billede

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 14. nov 2012 10:10

darkangel87 skrev:
ZenZen skrev:Faktisk var mennesket også laktose intolerant, men vi har så udviklet en tolerance fordi vi drikker så meget af det.

men total nice viden om evolutionen
Ja det er fascinerende. :mrgreen:

Thitte

Indlæg af Thitte » 14. nov 2012 18:04

Vil lige sige, at man også sagtens kan lave det i mikroovnen, så snavser man ikke gryder og andet til for så bette en smule :-)

Jeg putter bare havregryn og vand op i den skål de skal have det i, og så ind i mikroen i nogle sekunder - og så er det havregrød :-)
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.

Låst