valg af foder
-
valg af foder
jeg bruger multifit fra Maxi zoo til mine hamstre,
er det nok ??
Da jeg købte Contador fik jeg en prøvepose af Arion hvalpe foder til at give ham.
han elsker det:)
Men er det nok med selve foderet. ???
er det nok ??
Da jeg købte Contador fik jeg en prøvepose af Arion hvalpe foder til at give ham.
han elsker det:)
Men er det nok med selve foderet. ???
sitanes opdræt af langhårede guldhamstre.
der skal tilsættes noget animalsk protein til stort set alt hamsterfoder - kattefoder er typisk det med højest indhold af animalsk protein, medmindre man køber hundefoder som f.eks. Orijen, Acana o.l. der er mere eller mindre rent kød.
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
MultiFit indeholder:
Protein 17%
Fedt 7%
Fibre 9%
Det er ganske ok værdier, men vil også sige at du kan tilsætte lidt ekstra protein. Jeg bruger det selv engang imellem, så havde lige en pose stående i skabet. Jeg tilsætter selv lidt tørrede insekter (animalsk protein) og solsikke-/græskarkkerner (vegetabilsk protein).
Protein 17%
Fedt 7%
Fibre 9%
Det er ganske ok værdier, men vil også sige at du kan tilsætte lidt ekstra protein. Jeg bruger det selv engang imellem, så havde lige en pose stående i skabet. Jeg tilsætter selv lidt tørrede insekter (animalsk protein) og solsikke-/græskarkkerner (vegetabilsk protein).
-
men den protein værdi er "desværre" trukket op af vegetabilske proteiner.LarsWS skrev:MultiFit indeholder:
Protein 17%
Fedt 7%
Fibre 9%
Foder med højt indhold af animalsk protein er svært at opstøve fordi det nedsætter holdbarheden utroligt meget. Derfor bruger man de vegetabilske i stedet - og man kan ikke ud af indholsfortegnelse læse sig til hvor meget der er af hvad...
jeg havde en mail korrespondance med Versele Lagers foder-analytiker (eller hvad pokker hun nu var) og fik en lang forklaring om indholdet af deres foder hamster crispy og hamster complete (skal se om jeg kan grave den frem igen efter jul) med en meget udførlig liste over hamster crispys og completes egentligt indhold - og hun fik en lille opfordring til at deres foder godt måtte indeholde mere animalsk protein, for det har hamstere jo nu en gang brug for.
Ud af det fandt jeg faktisk ud af at Hamster Complete er noget af det eneste foder på markedet som indeholder "mest" animalsk protein og er faktisk nærmest "fuldfoder", hvor man ikke skal tilføje protein. Men det kan jo så sjovt nok heller ikke holde sig helt så lang tid efter produktion som andet foder til hamstere kan.
Pia B
Jeg fodrer også mine hamstere med Multi Fit og tilføjer ikke andet i foderet.
Men så får de også ofte tilbudt hunde- eller kattegodbider med min. 30% protein i.
Jeg foretrækker at gøre det sådan, for så er jeg sikker på at hver eneste hamster får sit behov dækket. Jeg er bange for, at hvis jeg blander det direkte i foderet så får nogen meget og andre lidt.
Og så er det jo så hyggeligt at give hamsterne godbider :D
Men så får de også ofte tilbudt hunde- eller kattegodbider med min. 30% protein i.
Jeg foretrækker at gøre det sådan, for så er jeg sikker på at hver eneste hamster får sit behov dækket. Jeg er bange for, at hvis jeg blander det direkte i foderet så får nogen meget og andre lidt.
Og så er det jo så hyggeligt at give hamsterne godbider :D
-
-
-
jeg bruger pt. Hamster Crispy, men her i forbindelse med den gamle Hamster Crispy udgår og bliver erstattet af en ny variant, så skifter jeg nok over til Mr. Johnson's Hamster og Ørkenrotte Mix
Afventer pt. om LUX shoppen vil begynde at tage dem hjem i store poser til en ok pris, eller om jeg skal bestille 15 kg af gangen til en kg. pris af 33,- (Selvom 15 kg godt nok er MEGET foder at holde frisk hele tiden, selv med 8 hamstere og 2 ørkenrotter!)
Afventer pt. om LUX shoppen vil begynde at tage dem hjem i store poser til en ok pris, eller om jeg skal bestille 15 kg af gangen til en kg. pris af 33,- (Selvom 15 kg godt nok er MEGET foder at holde frisk hele tiden, selv med 8 hamstere og 2 ørkenrotter!)
Pia B
-
jeg skal også have kigget lidt mere på det multifit... mener den til ørkenrotter især skulle være ganske ok, men skal vist ud og kigge på det en gang! for hamster crispy'en kommer til at indeholde 40% korn! :S det er altså meget korn, selv til hamstere!
mine sortere i forvejen næsten al korn fra...
mine sortere i forvejen næsten al korn fra...
Pia B
-