valg af foder

Beskrivelse mangler
annette gregersen

valg af foder

Indlæg af annette gregersen » 24. dec 2012 14:57

jeg bruger multifit fra Maxi zoo til mine hamstre,
er det nok ??

Da jeg købte Contador fik jeg en prøvepose af Arion hvalpe foder til at give ham.

han elsker det:)

Men er det nok med selve foderet. ???
sitanes opdræt af langhårede guldhamstre.

burrus

Indlæg af burrus » 24. dec 2012 15:40

der skal tilsættes noget animalsk protein til stort set alt hamsterfoder - kattefoder er typisk det med højest indhold af animalsk protein, medmindre man køber hundefoder som f.eks. Orijen, Acana o.l. der er mere eller mindre rent kød.
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

LarsWS

Indlæg af LarsWS » 25. dec 2012 00:42

MultiFit indeholder:

Protein 17%
Fedt 7%
Fibre 9%

Det er ganske ok værdier, men vil også sige at du kan tilsætte lidt ekstra protein. Jeg bruger det selv engang imellem, så havde lige en pose stående i skabet. Jeg tilsætter selv lidt tørrede insekter (animalsk protein) og solsikke-/græskarkkerner (vegetabilsk protein).

annette gregersen

Indlæg af annette gregersen » 25. dec 2012 01:33

dvs feks melorme???

LarsWS

Indlæg af LarsWS » 25. dec 2012 03:26

Jeps. Melorme indeholder ca. 60% protein og næsten ingen fedt. Meget mere protein end nogen form for kød eller fisk.

burrus

Indlæg af burrus » 25. dec 2012 08:01

LarsWS skrev:MultiFit indeholder:

Protein 17%
Fedt 7%
Fibre 9%

Det er ganske ok værdier, men vil også sige at du kan tilsætte lidt ekstra protein. Jeg bruger det selv engang imellem, så havde lige en pose stående i skabet. Jeg tilsætter selv lidt tørrede insekter (animalsk protein) og solsikke-/græskarkkerner (vegetabilsk protein).
men den protein værdi er "desværre" trukket op af vegetabilske proteiner.
Foder med højt indhold af animalsk protein er svært at opstøve fordi det nedsætter holdbarheden utroligt meget. Derfor bruger man de vegetabilske i stedet - og man kan ikke ud af indholsfortegnelse læse sig til hvor meget der er af hvad...

jeg havde en mail korrespondance med Versele Lagers foder-analytiker (eller hvad pokker hun nu var) og fik en lang forklaring om indholdet af deres foder hamster crispy og hamster complete (skal se om jeg kan grave den frem igen efter jul) med en meget udførlig liste over hamster crispys og completes egentligt indhold - og hun fik en lille opfordring til at deres foder godt måtte indeholde mere animalsk protein, for det har hamstere jo nu en gang brug for. :)
Ud af det fandt jeg faktisk ud af at Hamster Complete er noget af det eneste foder på markedet som indeholder "mest" animalsk protein og er faktisk nærmest "fuldfoder", hvor man ikke skal tilføje protein. Men det kan jo så sjovt nok heller ikke holde sig helt så lang tid efter produktion som andet foder til hamstere kan.
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

chlin

Indlæg af chlin » 25. dec 2012 16:19

Jeg fodrer også mine hamstere med Multi Fit og tilføjer ikke andet i foderet.
Men så får de også ofte tilbudt hunde- eller kattegodbider med min. 30% protein i.
Jeg foretrækker at gøre det sådan, for så er jeg sikker på at hver eneste hamster får sit behov dækket. Jeg er bange for, at hvis jeg blander det direkte i foderet så får nogen meget og andre lidt.
Og så er det jo så hyggeligt at give hamsterne godbider  :D
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

annette gregersen

Indlæg af annette gregersen » 25. dec 2012 19:30

jeg tror også jeg fortsætter med det.

jeg giver også lidt andet i da jeg har en blanding jeg også bruger til marsvinene

hvad med johannes brød på de få det??

Foder er en jungle, men vi vil jo det bedste for vores dyr.

LarsWS

Indlæg af LarsWS » 25. dec 2012 20:07

De kan godt lide, og må gerne få, johannesbrød.

Blandingen til marsvinene er formentlig omkring 100% vegetabilsk og lavere på protein end dit hamsterfoder. Dvs. jo mere du giver hamsteren af det, desto mere animalsk protein vil den mangle.

annette gregersen

Indlæg af annette gregersen » 25. dec 2012 22:37

jeg blander ikke det i Multifit:)
De får lidt en gang i mellem.

jeg vil prøve at købe lidt mel orme som godbider næste gang jeg er i aalborg.

annette gregersen

Indlæg af annette gregersen » 25. jan 2013 09:11

hvad hedder det andet nogle af jer bruger??

Hamster Crispy???

Vil gerne have lidt at variere med til de kære små.

burrus

Indlæg af burrus » 25. jan 2013 09:14

jeg bruger pt. Hamster Crispy, men her i forbindelse med den gamle Hamster Crispy udgår og bliver erstattet af en ny variant, så skifter jeg nok over til Mr. Johnson's Hamster og Ørkenrotte Mix

Afventer pt. om LUX shoppen vil begynde at tage dem hjem i store poser til en ok pris, eller om jeg skal bestille 15 kg af gangen til en kg. pris af 33,- (Selvom 15 kg godt nok er MEGET foder at holde frisk hele tiden, selv med 8 hamstere og 2 ørkenrotter!)
Pia B

annette gregersen

Indlæg af annette gregersen » 25. jan 2013 09:51

jeg må lige kigge på det.

jeg kommer ofte til Aalborg. så Maxi Zoo er jo der.

jeg har også min samarbejds aftale, så jeg får procenter på Multifit.

burrus

Indlæg af burrus » 25. jan 2013 09:53

jeg skal også have kigget lidt mere på det multifit... mener den til ørkenrotter især skulle være ganske ok, men skal vist ud og kigge på det en gang!  for hamster crispy'en kommer til at indeholde 40% korn! :S  det er altså meget korn, selv til hamstere!  
mine sortere i forvejen næsten al korn fra...
Pia B

annette gregersen

Indlæg af annette gregersen » 25. jan 2013 09:55

40% det er også meget.

Låst