Hvad farve er denne campbells?
men avler man ikke bare en smule på farvekvaliteten også så ender man altså med noget forbistret rod! :shock:Lykke O skrev:Mht. farvekvaliteten i min datters opdræt, er den faktisk ikke så vigtig, da hun går efter at forbedre temperamentet, for det er edderrådme elendigt hos mange af de danske campbells idag (har vi en del erfaring med allerede, desværre)
det ses allerede i RIGTIG mange guldhamsterstamtavler at farve der er registreret er direkte genetisk umulige, fordi hamsterne er farve-registreret forkert... og så bliver det dælme noget hø, hvis ikke stamtavlerne er i orden, når vi nu snakker sådan om at stamtavlerne er det "eneste" redskab vi har til at sikre at de er artsrene... hvis der pludselig dukker "umulige" farver op og der er rod i dem - så kan man jo begynde at stille spørgsmålstegn ved dem og dets indhold! for hvad er SÅ ikke i orden lige pludselig?
det ER nødvendigt at få dem registreret korrekt for at sikre tilliden til stamtavlerne og det de indholder - og et af de skridt dertil er at lave dem i genkendelige farver, altså af bare nogenlunde farvekvalitet!
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
ja hvis hun ER sort.. hun er ikke sort på min skærm - derfor jeg efterlyste billeder fra hun er unge hos Cordelia's, nu hvor billederne her åbenbart ikke er i et lys der gengiver hendes farve... og i et sådan lys kan man jo hverken se hendes eller ungens farve så...
Pia B
det kommer dælme an på om den er dårlig sort eller alt for mørk agouti - jeg HAR set begge dele faktisk!
Pia B
-
Lykke O skrev:Mht. farvekvaliteten i min datters opdræt, er den faktisk ikke så vigtig, da hun går efter at forbedre temperamentet, for det er edderrådme elendigt hos mange af de danske campbells idag (har vi en del erfaring med allerede, desværre)
Jeg vil vove at modsige den påstand, da der er meget få danske campbells opdrættere, jeg ved du havde en dårlig oplevelse med den han du var at kigge på hos mig, men han udgør en meget lille del af de campbells jeg har afsat, som ellers alle er blevet håndtamme.
Pt. er der kun Kenneth Worm, Natasha Wilken og jeg selv som registrerede opdrættere, derud over er der jer og en enkelt opstartet i jylland, og vist endnu en sjællander, alle lige opstartet, alt udenfor de opdrættere er hybrider da de ikke har stamtavle.
Campbells er specielle i deres natur og skal håndteres efter det, hvilket mange ikke tænker over, de er mere territorielle end de andre arter i forhold til fremmede dyr, de beskytter deres rede istedet for at stikke af, det gør dem forskellige fra andre hamsterarter, hvis man ikke ved de skal behandles med det for øje, kommer man hurtigt i problemer med temperamentet.
Desværre kan dværge fra dyrehandlere ofte have arvet campbells temperament, hvilket gør de på ingen måde er tamme når de kommer ud i nye hjem.
Men campbells hos opdrættere er som udgangspunkt allerede bedre end det var da jeg første gang startede, med campbells for blot 5 år siden. enhver campbells kan blive en god hamster til kæl, hvis man giver sig tid og går op i sit opdræt, se bare min sandy hun Makalu som selv kravler op i mine hænder for at sige hej når jeg vil kigge til hendes få dage gamle unger.
Derfor kan jeg tilgodese i mit opdræt at opdrætte efter gode farver og sunde hamstere uden diabetes, da diabetes desværre er dukket op i den danske bestand af campbells. Der er større fare for at vi mister gener som vi aldrig kan få tilbage end for at miste det fremskridt der allerede er sket ved campbells temperament
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
-
Nu har jeg heller ikke i sinde, at opdrætte efter rodet - altså opdrætte efter så mange kludrede farver, at det bliver noget rod - vil også gerne have farverne ser pæne ud
Men det vigtigste er stadig temperamentet og helbredet, så hvis jeg havde den flotteste sorte nogensinde set i verdenen, ville jeg ikke avle på den, hvis den var pisse hysterisk
Chile blev sat til parring pga. hendes fantastiske temperament - det samme med hannen. At det så viser sig, at hun er elendig sort, ændre ikke på, at der er kommet unger på hende. Hun er min første sorte, så har ikke haft nogen at sammenligne hende med
Hendes søster er også mørkere opal i forhold til min andre (dog stadig lysere på maven), og min ene agouti er lysere og anderledes i forhold til mine andre agoutier (troede hun var sandy - tihi).
Ved ikke om Cordelia har nogle billeder fra da hun var unge
Men det vigtigste er stadig temperamentet og helbredet, så hvis jeg havde den flotteste sorte nogensinde set i verdenen, ville jeg ikke avle på den, hvis den var pisse hysterisk
Chile blev sat til parring pga. hendes fantastiske temperament - det samme med hannen. At det så viser sig, at hun er elendig sort, ændre ikke på, at der er kommet unger på hende. Hun er min første sorte, så har ikke haft nogen at sammenligne hende med
Hendes søster er også mørkere opal i forhold til min andre (dog stadig lysere på maven), og min ene agouti er lysere og anderledes i forhold til mine andre agoutier (troede hun var sandy - tihi).
Ved ikke om Cordelia har nogle billeder fra da hun var unge
-
sandy ligner slet ikke agouti, sandy er gul-orange med brun rygstribe
jeg har set Natashas unger, og mange af dem er pæne i farven, opal skal være lys og blågrå
jeg har set Natashas unger, og mange af dem er pæne i farven, opal skal være lys og blågrå
Heidi har Natasha en hjemmeside med billeder af det kuld moren er fra? (eller ligger de i en billede tråd herinde jeg ikke kan finde :oops: )
Pia B
-
Tror i misforstår min holdning til, at temperamentet er vigtigst
Jeg har hverken i sinde, at opdrætte efter dårlig farvekvalitet, elendigt helbred mm - ALDRIG!
Når jeg sætter to campbells sammen, tænker jeg først og fremmest på temperamentet og helbredet, ikke på hvilke farver der kunne komme op i kuldet (har drømme om, at lave forskellige farver, men det er ikke det, som kommer først når jeg sætter sammen til parring).
Ved godt hvordan en sandy ser ud, syntes bare den store forskel på to agoutier var ret sjov, så ville have det vurderet for en sikkerheds skyld.
Siger ikke at alle danske campbells er forfærdelige, men en stor del, at dem jeg har mødt - desværre. Blev faktisk en anelse bange for dem, og ville droppe at have dem, men skiftede hurtigt mening
Blev direkte angrebet af min tidligere blue fawn, som ville springe ud af buret og hægte sig fast i hånden på mig med tænderne, UDEN at give slip igen! Når man har oplevet det, og ved hamstere er populære som f.eks. børnekæledyr, ville jeg få det rigtig skidt, ved at sende sådan en campbells afsted.
Jeg har hverken i sinde, at opdrætte efter dårlig farvekvalitet, elendigt helbred mm - ALDRIG!
Når jeg sætter to campbells sammen, tænker jeg først og fremmest på temperamentet og helbredet, ikke på hvilke farver der kunne komme op i kuldet (har drømme om, at lave forskellige farver, men det er ikke det, som kommer først når jeg sætter sammen til parring).
Ved godt hvordan en sandy ser ud, syntes bare den store forskel på to agoutier var ret sjov, så ville have det vurderet for en sikkerheds skyld.
Siger ikke at alle danske campbells er forfærdelige, men en stor del, at dem jeg har mødt - desværre. Blev faktisk en anelse bange for dem, og ville droppe at have dem, men skiftede hurtigt mening
Blev direkte angrebet af min tidligere blue fawn, som ville springe ud af buret og hægte sig fast i hånden på mig med tænderne, UDEN at give slip igen! Når man har oplevet det, og ved hamstere er populære som f.eks. børnekæledyr, ville jeg få det rigtig skidt, ved at sende sådan en campbells afsted.
-
www.cordelias.dkburrus skrev:Heidi har Natasha en hjemmeside med billeder af det kuld moren er fra? (eller ligger de i en billede tråd herinde jeg ikke kan finde :oops: )
ved ikke hvor mange billeder hun har af ungerne
-
men du kan jo sagtens gøre begge dele, jeg jonglere med at få alle tre ting med, hvilket er en udfordring men også gør opdrættet meget mere spændende.
Mine hunner har kunnet være slemme når de havde unger, men selv den værste er faldet til ro ved hendes seneste kuld, men når hun ikke har unger er hun simpelthen fantastisk.
glæden for mig ligger i at kunne få alle de tre ting til at gå op i en højere enhed.
Jeg tester forældrene for diabetes alle unger testes for diabetes før de sælges, så hvis de skulle have diabetes kan jeg give den nødvendige vejledning, og ikke sende dem ud til opdræt, en aggressiv hamster ville ikke komme herfra, men folk kan komme og se på dem, fordi nogle gange reagere de forskelligt på forskellige mennesker. Din mor var at kigge på en hos mig, som jeg allerede havde sagt til mig selv blev her, men han fik en enkelt chance mere, havde jeg vidst han skulle have været brugt til avl kunne jeg have sagt allerede før at det kunne han ikke.
samtidig jonglere jeg for at bevare farverne, fordi Kenneth er den eneste der har alle farverne, og alle farverne er ressicive, så man kan hurtigt miste dem, derfor tænker jeg meget over ikke blot at finde en sund hamster med godt temperament, men samtidig skal den have de gener jeg har brug for. så er ret kræsen med mine køb og beholdere af campbells.
Mine hunner har kunnet være slemme når de havde unger, men selv den værste er faldet til ro ved hendes seneste kuld, men når hun ikke har unger er hun simpelthen fantastisk.
glæden for mig ligger i at kunne få alle de tre ting til at gå op i en højere enhed.
Jeg tester forældrene for diabetes alle unger testes for diabetes før de sælges, så hvis de skulle have diabetes kan jeg give den nødvendige vejledning, og ikke sende dem ud til opdræt, en aggressiv hamster ville ikke komme herfra, men folk kan komme og se på dem, fordi nogle gange reagere de forskelligt på forskellige mennesker. Din mor var at kigge på en hos mig, som jeg allerede havde sagt til mig selv blev her, men han fik en enkelt chance mere, havde jeg vidst han skulle have været brugt til avl kunne jeg have sagt allerede før at det kunne han ikke.
samtidig jonglere jeg for at bevare farverne, fordi Kenneth er den eneste der har alle farverne, og alle farverne er ressicive, så man kan hurtigt miste dem, derfor tænker jeg meget over ikke blot at finde en sund hamster med godt temperament, men samtidig skal den have de gener jeg har brug for. så er ret kræsen med mine køb og beholdere af campbells.
-
håber ikke du har baseret din tidligere angst på campbells uden stamtavler, for de har ofte andre problemer end at have campbells temperament, for det at blande to arter kan skade gener der har med personligheden og temperamentet at gøre.
Jeg holder mig langt væk fra dværghamstere fra dyrehandlere, for mange er fra store dyrefabrikker, hvor der ikke tænkes på art, sundhed eller temperament, kun på penge.
Jeg holder mig langt væk fra dværghamstere fra dyrehandlere, for mange er fra store dyrefabrikker, hvor der ikke tænkes på art, sundhed eller temperament, kun på penge.
-
Darkangel: kan godt forstå det med at få alle tre ting med. Kan være det sker i fremtiden, men lige nu er det lettere at starte ét sted, da det er første gang jeg prøver mig frem med hamstere (min mor har opdrættet renartet campbells før)
Startede med at være bange for hamstere, da min gamle veninde fik mig til at stikke fingrene ned til to MØG-hysteriske campbells, som hun påstod var super tamme - hun syntes dog det var hylende morsomt, at jeg blev skambidt af dem -.-'
Besluttede så sidste år, at jeg ikke ville være bange for dem mere, så jeg startede med at få en enkelt hybrid han hjem (ikke fra dyrehandel), og han er simpelthen noget af det sødeste man kan komme i nærheden af!
Da interessen så voksede fik jeg en gruppe renartede campbells hjem, og en enkelt vinterhvid han (som jeg stadig leder efter kone til), men da jeg så oplevede ubehagelige temperamenter hos nogle af de campbells, overvejede jeg at stoppe - dog har specielt forældrene til mit sidste kuld (Barnaby og Bellis) fået mig til at fortsætte, da de er super søde! Har i øjeblikket kun én lidt muggen opal han, men håber jeg kan få ændret ham positivt med tiden
Startede med at være bange for hamstere, da min gamle veninde fik mig til at stikke fingrene ned til to MØG-hysteriske campbells, som hun påstod var super tamme - hun syntes dog det var hylende morsomt, at jeg blev skambidt af dem -.-'
Besluttede så sidste år, at jeg ikke ville være bange for dem mere, så jeg startede med at få en enkelt hybrid han hjem (ikke fra dyrehandel), og han er simpelthen noget af det sødeste man kan komme i nærheden af!
Da interessen så voksede fik jeg en gruppe renartede campbells hjem, og en enkelt vinterhvid han (som jeg stadig leder efter kone til), men da jeg så oplevede ubehagelige temperamenter hos nogle af de campbells, overvejede jeg at stoppe - dog har specielt forældrene til mit sidste kuld (Barnaby og Bellis) fået mig til at fortsætte, da de er super søde! Har i øjeblikket kun én lidt muggen opal han, men håber jeg kan få ændret ham positivt med tiden