racer

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
LouiseH

racer

Indlæg af LouiseH » 22. mar 2013 21:57

hej :-) jeg er ny herinde, men jeg ville spørge jer, om i ved om der er en race der hedder tjekkisk guldhamster? for det er det jeg har købt min som, men er i tvivl om der overhovedet er noget der hedder det?
jeg har tilføjet et billede, håber i kan vurdere udfra det.

mange tak :-)
Vedhæftede filer
luffe.jpg
luffe.jpg (151.17 KiB) Vist 7827 gange
luffe :-)

Laeborg

Indlæg af Laeborg » 22. mar 2013 22:06

Vi har slet ikke noget der hedder racer ved hamstere, men derimod forskellige arter (såsom hund og kat), hvor af to af dem desværre kan blandes til en hybrid art ("sibirisk" dværghamster)

Arten af din hamster er syrisk guldhamster, også bare kaldet guldhamster.
Varianten ligner en hvidbåndet sølvgrå umbrouse.
Hilsen Jonas Læborg
Opdræt: Donau's Opdræt

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 22. mar 2013 22:18

Som Leaborg siger heder det arter i hamsterverden  :)
vi har: Syrisk Guldhamster (har mange kælenavne) - Vinterhvid dværghamster - Campell dværghamster - kinesisk dværghamster og Robowskierne  :)

Du kan læse mere om arterne her på hamsterlands hjemmeside under "arter" http://www.hamsterland.dk/index.html

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 22. mar 2013 23:21

Jeg synes det er synd at de har sagt det er en tjekkist hamster.

Men han ser sød ud  :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

chlin

Indlæg af chlin » 22. mar 2013 23:48

mosegaardmortensen89 skrev:Jeg synes det er synd at de har sagt det er en tjekkist hamster.

Men han ser sød ud  :D
Det kan jo være at de har købt ham i tjekkiet  :lol:

Men ja, det er træls at de opfinder arter på den måde
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

kwo

Indlæg af kwo » 23. mar 2013 08:03

chlin skrev: Det kan jo være at de har købt ham i tjekkiet  :lol:
Ja, det er nok den mest sandsynlige forklaring, da mange af vores hamstere kommer derfra.

Lidt længere sydpå, i Rumænien og Bulgarien, lever der faktisk en anden art af guldhamstere, den rumænske guldhamster. Denne er dog totalfredet og findes ikke i kæledyrskredse, ej heller kendes der nogen farvemutationer hos den art.
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 23. mar 2013 11:10

kwo skrev:
Ja, det er nok den mest sandsynlige forklaring, da mange af vores hamstere kommer derfra.

Lidt længere sydpå, i Rumænien og Bulgarien, lever der faktisk en anden art af guldhamstere, den rumænske guldhamster. Denne er dog totalfredet og findes ikke i kæledyrskredse, ej heller kendes der nogen farvemutationer hos den art.
er det ikke også den er der skudt i bolten?  :lol:  :oops:   eller er det den europæiske guldhamster? (eller er det den samme  :oops: )
For der er da en guldhamster, som ganske enkelt bare overhovedet ikke kan gøres tam. Den er også noget større..
den er ret flot i sin farve, men den er vist helt umulig at gøre tam - og ja, fredet.
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 23. mar 2013 11:54

burrus skrev:
kwo skrev:

er det ikke også den er der skudt i bolten?  :lol:  :oops:   eller er det den europæiske guldhamster? (eller er det den samme  :oops: )
For der er da en guldhamster, som ganske enkelt bare overhovedet ikke kan gøres tam. Den er også noget større..
den er ret flot i sin farve, men den er vist helt umulig at gøre tam - og ja, fredet.
Den europæiske er den på størrelse med marsvin
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

kwo

Indlæg af kwo » 23. mar 2013 11:58

burrus skrev:
kwo skrev:

Det er ikke en guldhamster, men den europæiske hamster (Cricetus cricetus) du tænker på. Den er udbredt i store dele af Europa, helt op til Tyskland, Holland, Belgien, og den er meget større end en guldhamster, og ja, en hel del sværere at gøre tam.
Det er den man kan se i klip på Youtube på nedenstående link (og klippet siger lidt om hvor aggressiv den kan være), og fra én der har stiftet nærkontakt med dens tænder skulle jeg hilse og sige at det gør ONDT.  ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=Cf06WJQ4FnE
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 23. mar 2013 12:12

nå nej - selvfølgelig ikke guldhamster  :whistle   det er bare aftegningerne der snyder  :oops:

men ja - den er temmelig vild  :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

MiivxD

Indlæg af MiivxD » 23. mar 2013 13:04

Hold da op den er da helt vild :o

chlin

Indlæg af chlin » 23. mar 2013 13:11

Ja det ligner ikke lige en hamster jeg skal have som kæledyr ...
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

HamsterPigen

Indlæg af HamsterPigen » 23. mar 2013 13:53

Og dog ser man video på youtube hvor folk holder dem som kæledyr (i rusland er de vist ikke fredet)
http://www.youtube.com/watch?v=iV0ZTMafMx4

Maria1997

Indlæg af Maria1997 » 23. mar 2013 13:59

kwo skrev:
burrus skrev:
kwo skrev: Ja, det er nok den mest sandsynlige forklaring, da mange af vores hamstere kommer derfra.

Det er ikke en guldhamster, men den europæiske hamster (Cricetus cricetus) du tænker på. Den er udbredt i store dele af Europa, helt op til Tyskland, Holland, Belgien, og den er meget større end en guldhamster, og ja, en hel del sværere at gøre tam.
Det er den man kan se i klip på Youtube på nedenstående link (og klippet siger lidt om hvor aggressiv den kan være), og fra én der har stiftet nærkontakt med dens tænder skulle jeg hilse og sige at det gør ONDT.  ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=Cf06WJQ4FnE
Jeg får helt ondt i fingrene!
Hilsen

Fie, Eli og Maria

Sov sødt min lille Hannibal <3 (29.04.12 - 19.05.14)

burrus

Indlæg af burrus » 23. mar 2013 14:15

HamsterPigen skrev:Og dog ser man video på youtube hvor folk holder dem som kæledyr (i rusland er de vist ikke fredet)
http://www.youtube.com/watch?v=iV0ZTMafMx4
Jeg tror ikke jeg vil kalde det der 'kæledyr'-hold :/
Hun har handsker på på bar efor at give den godbid og den lever i labbur.
Kan huske det var diskuteret (samme video) på et engelsk hamsterforum - og den var vist slet slet ikke tam og der var stor diskussion om det overhovedet var fair over for hamsteren at leve sådan, for den sku vist være vildtfanget, da de vist har svært ved at få dem til at yngle i fangenskab... Men det ER 1-2 år siden jeg læste det så hukommelsen lover jeg intet for :oops:
Pia B

Låst