Spørgsmål om guldhamster unger

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Jeanette81

Spørgsmål om guldhamster unger

Indlæg af Jeanette81 » 28. maj 2013 11:34

Ja min ene guldhamster havde jo født søndag morgen, til trods for at hun kun er 8 uger... Nu har jeg så lige nogle spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med....

Hvor meget skal sådan nogle unger veje og tage på. Jeg vejede dem i mandags (20 g) og idag vejer de (25 g) så det er jo lige omkring 3 gram pr unge nu.......

Hvornår skal jeg begynde at nusse og snakke med dem, så de kan vænne sig til at blive håndteret og blive gode kæledyr?

Sidst med ikke mindst, er det når de er 5 uger at de skal deles op i køn. Piger og drenge for sig eller????

Håber at nogen kan hjælpe

milla.b

Re: Spørgsmål om guldhamster unger

Indlæg af milla.b » 28. maj 2013 11:39

Det med vægt ved jeg ikke lige helt men mine campbells unger er 9 dage og vejer 7 og 8 gram der er 3 unger.

Du kan begynde og nusse og snakke med dem fra fødslen men der har de overhovedet ikke udviklet nogle sanser for at få noget ud af det så skal det være når de har fået øjne.

Det med købsopdeling vil jeg sige 4 uger
Calobe's hamsteropdræt

chlin

Indlæg af chlin » 28. maj 2013 12:08

Jeg plejer ikke at veje mine guldhamstere de første uger, så hvor meget de skal veje ved jeg ikke... Jeg tror, det kommer meget an på hvor mange unger der er i kuldet. Er det et lille kuld bliver ungerne hurtigt store, mens et stort kuld ofte kan gøre at de ikke tager på så hurtigt. Og så har det også noget at sige hvor stor forældredyrene er.

Indtil de har fået øjne og selv kravler rundt i buret så tror jeg ikke ungerne har særlig gavn af at blive taget op. Det kommer meget an på hamstermor hvor meget jeg ser til dem de første par uger. Nogle mødre bliver meget stresset over at jeg rører ved ungerne, mens andre synes det er helt okay. Og det vigtigste i de første uger er at hamstermor har det godt og er så lidt stresset som muligt. Og specielt når din ikke er ældre end hun er, så er det nok endnu mere vigtigt at hun ikke bliver stresset.
Så jeg ville nok undlade at kigge til og røre ved ungerne mere end højst nødvendigt. Ellers kan du hurtigt opleve at hamstermor begynder at spise ungerne...

De skal skilles ad i køn når de er 4 uger (28 dage). Så kan de nemlig være gamle nok til at få unger og det er jo alt for tidligt (du kan jo selv se hvor ung din hamster var da hun blev drægtig). "Reglerne" siger så, at de nu er gamle nok til at flytte til deres nye hjem. Jeg synes dog, at mange unger har godt af at gå sammen i køn i nogle dage inden de bliver skilt ad. Det gør overgangen mere rolig for dem. Men det er en vurderingssag fra person til person hvordan man ønsker at gøre det.
Ungerne kan gå sammen i køn til de er ca 10 uger. Så vil de gradvist begynde at slås, for i deres natur er de eneboere. Så det er kun mens de er små at de har gavn af hinandens selskab. Så er du ikke kommet af med alle unger på det tidspunkt er det tiden for at give hver hamster sit eget bur, for at de ikke kommer til at skade hinanden
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

Luna

Indlæg af Luna » 28. maj 2013 15:02

Hvordan har moren det? Og ungerne selvfølgelig :) Er det hårdt at være "hamstermormor"? :P
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

Jeanette81

Indlæg af Jeanette81 » 28. maj 2013 15:15

Luna skrev:Hvordan har moren det? Og ungerne selvfølgelig :) Er det hårdt at være "hamstermormor"? :P
Mor og unger har det fint :D Jeg har fået lov til at tjekke ungerne og der er 8 stk. Nogle af dem er ved at blive mørke, så er meget spændt på når de sådan rigtig får pels :D

Nej det er ikke hårdt at være hamstermormor, men rigtig hyggeligt. Hun er en super mor trods hendes unge alder, hun ligger altid hos dem. Når hun altså ikke lige skal ha lidt mad.

Luna

Indlæg af Luna » 28. maj 2013 15:19

Åh, det lyder rigtig dejligt! :) Jeg savner helt at have unger! Tilgengæld har Hannibals bror, Gnaske fået et kuld hos chlin - Christina Linde, som jeg kan følge :) - Så du kan da hilse Hannibal og sige at han er blevet onkel :D
Billede

Jeanette81

Indlæg af Jeanette81 » 28. maj 2013 15:26

Luna skrev:Åh, det lyder rigtig dejligt! :) Jeg savner helt at have unger! Tilgengæld har Hannibals bror, Gnaske fået et kuld hos chlin - Christina Linde, som jeg kan følge :) - Så du kan da hilse Hannibal og sige at han er blevet onkel :D
Smiler jamen det skal jeg da sige videre, når ellers den unge mand vågner fra sin skønhedssøvn :lol: Han er jo lidt af en sovetryne.
Jeg glæder mig til de små begynder at gå rundt og får øjne, så skal der rigtig nusses.

Jeg frygter dog lidt at jeg får travlt, for den anden hun er nok også drægtig. Hun har ihvertfald taget 15 gram på, fra igår til idag :shock:

Luna

Indlæg af Luna » 28. maj 2013 16:29

puuuh, jamen så er hun nok desværre drægtig :( -Med mindre hun har haft mad i kinderne. Du får nok at se til så. Håber hun klarer det lige så fint som den anden hamstermor :)
Billede

Jeanette81

Indlæg af Jeanette81 » 28. maj 2013 18:39

Luna skrev:puuuh, jamen så er hun nok desværre drægtig :( -Med mindre hun har haft mad i kinderne. Du får nok at se til så. Håber hun klarer det lige så fint som den anden hamstermor :)
Hun havde desværre ikke mad i kinderne, jeg mærkede nemlig efter.... Min største bekymring er dog om vi kan finde nye gode hamster hjem, til sååååå mange små hamster børn. For jeg har desværre ikke plads og mulighed for at beholde de små pus

Luna

Indlæg af Luna » 28. maj 2013 19:11

Nej, det er desværre en af de ærgelige ting ved hamstere, at de ikke kan gå flere sammen :( det er bare med at få sat dem på guloggratis og på DBA allerede nu, hvor der løbende kommer billeder. Det er også relativt nemt at skaffe transport til dem rundt omkring i landet. Der findes en facebook-side som hedder: transport af dyr tilbydes/ søges, hvor man kan søge transport :) Derudover der også Dansk Hamster Forenings facebook-side, hvor man kan sætte til salg på i salgsalbum. Det er i hvert fald et par forslag :) Så kan du forhåbentlig finde skønne hjem til dem allesammen :) jeg glæder mig i hvert fald til at følge ungerne! :)
Billede

Jeanette81

Indlæg af Jeanette81 » 28. maj 2013 19:14

Luna skrev:Nej, det er desværre en af de ærgelige ting ved hamstere, at de ikke kan gå flere sammen :( det er bare med at få sat dem på guloggratis og på DBA allerede nu, hvor der løbende kommer billeder. Det er også relativt nemt at skaffe transport til dem rundt omkring i landet. Der findes en facebook-side som hedder: transport af dyr tilbydes/ søges, hvor man kan søge transport :) Derudover der også Dansk Hamster Forenings facebook-side, hvor man kan sætte til salg på i salgsalbum. Det er i hvert fald et par forslag :) Så kan du forhåbentlig finde skønne hjem til dem allesammen :) jeg glæder mig i hvert fald til at følge ungerne! :)
Smiler jamen jeg må jo bare ha lavet en annonce de forskellige steder.... Så de kan få gode hjem de små pus.

Luna

Indlæg af Luna » 28. maj 2013 19:41

Skal I beholde en unge selv? Eller er der nok i dem I har? :P
Billede

Jeanette81

Indlæg af Jeanette81 » 28. maj 2013 19:43

Luna skrev:Skal I beholde en unge selv? Eller er der nok i dem I har? :P
Vi skal ikke beholde nogen af ungerne, vi har 5 hamster nu og 2 hunde. Det må være nok, mine børn vil gerne men jeg har sagt nej

Luna

Indlæg af Luna » 28. maj 2013 19:45

Hvem er den 5. Hamster? Er det den fra Malthes opdræt? Eller husker jeg forkert? :)
Billede

Jeanette81

Indlæg af Jeanette81 » 28. maj 2013 19:47

Luna skrev:Hvem er den 5. Hamster? Er det den fra Malthes opdræt? Eller husker jeg forkert? :)
Vi sku ha haft en derfra ja, men det blev ikke til fordi jeg var syg på det tidspunkt. Så jeg fandt en anden hamster pige. Så tror vi har hamster nok nu :lol: Men de er jo også sååååååå søde og slet ikke til at stå for

Låst