Hjælp! Underligt sår ved øret :-/

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
DitteMarie91
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. mar 2014 21:55

Hjælp! Underligt sår ved øret :-/

Indlæg af DitteMarie91 » 4. jun 2014 06:34

Hej allesammen :-)

Jeg er blevet godt bekymret for min søde guldhamster, Bo.
Igår eftermiddags opdagede jeg at han i det ene øre (lige ved "indgangen" til øret) havde et mindre sår med en sort sårskorpe. Såret var meget lille, men man kunne dog se, at det havde blødt lidt (men ikke ret meget). Jeg fik forsigtigt taget den sorte sårskorpe af, for at sikre mig, at der ikke var tale om evt. loppeangreb, men det var bare et sår. Han så dog ud til at have det fint og gjorde ikke modstand, når jeg rørte ved såret. Igår aftes tog jeg ham ud igen for at sikre mig, at han havde det godt og se til såret - såret var der stadig (det skal jo lige have tid til at hele), men ellers så han rask ud. Min kæreste og jeg tjekkede ham grundigt for lopper og andet utøj men kunne ikke se noget, og tjekkede også om der evt. var tegn på lopper i buret men fandt heller ikke noget der. Vi har ligeledes tjekket buret for at se, om han evt. kan være komme til skade der, men der er ingen tegn på det - alt ser sikkert ud.

Her til morgen har han stadig såret i øret - det er hverken blevet værre eller bedre, men han virker stadig frisk og glad, også selvom at han blev vækket. Er det noget jeg skal være bekymret for? Hans pels og duftkirtler ser fin ud og han virker til at være helt frisk.
Kan han evt. bare have kradset sig i øret?
Er der noget jeg kan gøre? Eller være opmærksom på?

På forhånd mange tak for hjælpen - alle råd og erfaringer modtages med glæde :-)

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Hjælp! Underligt sår ved øret :-/

Indlæg af Hamsterguf9000 » 4. jun 2014 06:43

Jeg ser også sommetider at mine hamstere har små sår i ørerne, som det du snakker om. Det er når de vasker sig/klør sig at de kan komme til at kratte dem selv. Du skal være opmærksom på om såret heler, der kommer flere eller såret bliver større. Hvis ikke såret heler eller der kommer flere så ville jeg tage kontakt til en dyrlæge :)

DitteMarie91
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. mar 2014 21:55

Re: Hjælp! Underligt sår ved øret :-/

Indlæg af DitteMarie91 » 4. jun 2014 06:49

Mange tak for et hurtigt svar - jeg håber at han bare har været i gang med en god rengøring af pelsen, og at det ikke bliver værre :-)

Der ser rent ud i buret, men ville det evt. alligevel være en god idé at gøre buret helt rent og skifte al sand, redemateriale og andet fyld? Så jeg er sikker på, at der i hvert fald ikke kommer skidt i såret?

Vh. Ditte Marie :-)

Hamsterguf9000
Indlæg: 1326
Tilmeldt: 30. okt 2013 10:18

Re: Hjælp! Underligt sår ved øret :-/

Indlæg af Hamsterguf9000 » 4. jun 2014 08:16

Hvis det kan give dig lidt ro i sindet at skifte det hele så synes jeg at du skal gøre det. Min erfaring er at det ikke ændrer noget at man skifter buret. Hamsteren holder sig selv ren, medmindre den er syg.
Hamstere kan jo bedst lide at gå i strøelse der lugter af dem selv, så jeg synes bare at du skal lade være med at skifte indtil den tid hvor du normalt gør det. Hvis der er sårskorpe på såret så skal du heller ikke være bekymret for at der kommer noget i såret for skorpen beskytter det :)

DitteMarie91
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. mar 2014 21:55

Re: Hjælp! Underligt sår ved øret :-/

Indlæg af DitteMarie91 » 26. jun 2014 08:00

Tog ham med til dyrlægen fredag d. 13/6, så det er snart to uger siden. Dyrlægen undersøgte såret grundigt og sagde at det så harmløst ud, og jeg bare skulle smøre det i salve to gange dagligt i fem døgn eller indtil at det var væk. Han mente dog at det ville være væk i løbet af nogle dage. Nu er der gået næsten to uger og såret er der stadig... Der er sårskorpe på, og egentlig ser det fint og rent ud, men det undrer mig, at det stadig er der. Besluttede at ringe til dyrlægen igen her til morgen for en sikkerheds skyld, og fik at vide, at jeg skulle smøre det en uges tid mere, og så ringe igen, hvis det stadig ikke var væk. Det har hverken bredt sig eller blevet værre, og det ser ikke ud til at irritere min kære Bo.
Dog er han blevet mere sløv de sidste par uger og har spist mindre, samt at han står senere op... Men har også skulle vække ham to gange dagligt for at smøre såret, hvilket jeg jo ikke plejer at gøre, så måske han bare er træt? :-)

Colour Point
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 24. mar 2014 20:15

Re: Hjælp! Underligt sår ved øret :-/

Indlæg af Colour Point » 26. jun 2014 08:31

Han kan umiddelbart godt være træt grundet "natteroderi" men det undre mig da at såret ikke bliver mindre når du smører det , hvad smører du med ? :)

Hvis det ikke bliver bedre forholdsvis hurtigt ville jeg ringe til en anden dyrlæge og få nogle andre øjne på sagen :)
Pøj pøj med ham :)
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Hjælp! Underligt sår ved øret :-/

Indlæg af Rasholm » 26. jun 2014 18:54

Da vores Pjuske havde fået nogle temmelig store sår (og de var STORE) på brystet, der rensede jeg dem kun med Apotekest sårskyl 2 gange om dagen og i løbet af en uge var de over halveret og med skorpe på. Han fik dog også Penicillin, men penicillin heler ikke sår, men slår betændelse-bakterier ihjel.

Jeg tænker lidt, at hvis der konstant er salve på, så når det jo aldrig at tørre ud og få skorpe, og så vidt jeg ved, så skal der altså skorpe til og såret heler under skorpen.

Hvorfor den virker lidt mere træt, kan sagtens være fordi du vækker ham på ukorrekte tidspunkter
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

DitteMarie91
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. mar 2014 21:55

Re: Hjælp! Underligt sår ved øret :-/

Indlæg af DitteMarie91 » 26. jun 2014 19:57

Jeg smøre det i noget der hedder "Fuciderm Vet" - noget jeg fik med fra dyrlægen.

Såret har nu sårskorpe på, og ser faktisk ud til at være blevet en lille smule mindre, så jeg håber at det går den rigtige vej.
Jeg har selv tænkt på om jeg evt. skulle stoppe med at smøre det i et par dage for at se, om det så heler hurtigere, da jeg selv har tænkt over at et vådt sår muligvis heler langsommere. Måske jeg skulle overveje at rense med det fra apoteket.

Heldigvis ser hamsteren ikke ud til at have ondt omkring såret, da vi gerne må røre ved det, uden at han bliver mopset eller vild.

Når nu at såret ser så "pænt" ud, som det faktisk gør med sårskorpe, tænker jeg, at jeg ikke vil vække ham i morgen for at smøre det, og se om det evt. hjælper at lade både såret og hamsteren få lidt fred til at hvile. Måske såret også heler langsomt, fordi han ikke får "sovet ordentligt igennem" og derfor måske er en smule stresset. :)
Er det ikke væk i løbet af næste uge (til og med onsdag), så tager jeg kontakt til dyrlægen igen.

Jeg takker for de hurtige svar i hvert fald - det hjælper altid lige at få nogle flere meninger af andre med hamster :)

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Hjælp! Underligt sår ved øret :-/

Indlæg af Rasholm » 26. jun 2014 20:49

Krydser fingre for ar det helerhurtigt nu
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

DitteMarie91
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. mar 2014 21:55

Re: Hjælp! Underligt sår ved øret :-/

Indlæg af DitteMarie91 » 28. jun 2014 20:45

Det er helt væk i dag og hans appetit er også ved at vende tilbage :-)

Rasholm
Indlæg: 2835
Tilmeldt: 26. nov 2013 22:37

Re: Hjælp! Underligt sår ved øret :-/

Indlæg af Rasholm » 28. jun 2014 22:23

:thumb:
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Låst