Hunhamster bløder bagfra

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Lotte

Hunhamster bløder bagfra

Indlæg af Lotte » 8. jul 2014 16:45

Jeg har en hunhamster, Ellie, som i midten af juni er begyndt at bløde bagfra. Det er nok begyndt tidligere, for jeg har en sjælden gang set en lillebitte plet i hendes redemateriale, men uden at kunne se noget på hende. Og jeg ved faktisk ikke, om det er fra livmoderen eller fra anus.
Jeg har været til dyrlægen med hende, og hun har fået Loxicom i 10 dage og Duoprim i 20 dage, det sidste stoppede i fredags. 3 dage efter start på medicin havde hun i 2 sammenhængende dage en del blødning, som om der var noget, der skulle ud. Derefter har jeg intet set. Jeg har i dag set på redematerialet, at hun har blødt, og jeg har selvfølgelig kontakt til dyrlægen.
Men til jer, der har hunhamstere, er der nogen af jeres, der bløder ifm. deres brunst/løbetid? Dyrlægen har tidligere nævnt, at der kan forekomme blødning ifm. brunst/løbetid, men jeg har aldrig set det før, og jeg er bare så bekymret. Ellie er nu også den første hunhamster, jeg har set, komme i løbetid. Jeg ved dog også godt, at det kan være malignt.
Jeg vil lige indskyde, at Ellie ikke virker påvirket af det overhovedet, hun spiser, drikker, er uartig som hun plejer, og hun vejer det samme. Hun fylder 2 år i midten af december, så helt ung er hun jo ikke. Og Ellie er en guldhamster.
Jeg håber, I kan byde ind med noget.

MiivxD

Re: Hunhamster bløder bagfra

Indlæg af MiivxD » 8. jul 2014 17:28

Nej, har ikke oplevet at mine guldhamstere har blødt når de er i brunst. Og det burde de heller ikke gøre.

Der må efter mit bud, være noget galt med hendes underliv :(

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 8. jul 2014 19:39

Jeg har aldrig hørt tale om hunhamster har blødt når de er i brunst. Har kun hørt at når de har blødt, er det en tur til dyrlægen og håbe behandlingen hjælper.
Så synes helt klart at du skal til skal tage den til dyrlægen.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Lotte

Indlæg af Lotte » 8. jul 2014 20:37

Tak for svar.
Jeg har søgt rundt omkring på nettet, og der er åbenbart lidt uoverensstemmelse vedr. blødning og løbetid. Nogle mener, det slet ikke forekommer, mens andre mener, det kan forekomme i større eller mindre grad. Fælles for alle siderne er, at det er almindelige menneskers observationer, og her er der så delte meninger.
Det kunne være en sejlivet underlivsbetændelse. Dyrlægen fortalte, at der var mange bakterier i området, men så er den efter 20 dage med medicin endnu ikke blevet udryddet.
Og sidste mulighed er, at det kan være malignt.
Det mærkelige er, at hun jo slet ikke virker generet på nogen måde (hun har lige drønet rundt på gulvet), men det kan sevfølgelig være, det kommer, så hun bliver holdt under skarp observation, og jeg har også kontaktet dyrlægen, så må jeg se, om hun skal have mere medicin.
Er der ellers nogen der kender til, om man kan skanne underlivet på så lille et dyr?

Rasholm

Indlæg af Rasholm » 8. jul 2014 21:57

Mht til at hun drøner rundt i hjulet m.m. behøver ikke nødvendigvis betyde at hun er okay. Hamster skal være virkelig syge før de viser det. Er man svag i naturen så bliver man enten nakket eller spist.
Ha' en glad dag

Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk

Colour Point

Indlæg af Colour Point » 9. jul 2014 11:53

Med mine 15 hunner , har jeg endnu ikke oplevet nogle af dem bløder, i hvert fald ikke så jeg har set det, (hvilket er mærkeligt da jeg har toilet papir som redemateriale hvor det netop burde stikke frem)

Hvis en af mine hunner begyndte at bløde fra underlivet, ville jeg virkelig tage det seriøst, og søge hjælp, sørg for du har en kompetent dyrelæge, som også er kompetent på så gnavere, det er desværre ikke dem alle :(

Held og lykke med hende
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

Lotte

Indlæg af Lotte » 9. jul 2014 12:15

Har heller ikke hørt om det før. Måske de når at gøre sig rene, så det ikke kan ses på redematerialet. Selvom det også lyder lidt usandsynligt.
Skulle det være malignt, er det bare underligt, at det holder op med at bløde, når hun får penicillin. Tumorer reagerer jo som regel ikke på sådan noget. Og desuden er Ellie ikke påvirket af det.
I hvert fald har jeg jo kontakt til dyrlægen, hun vil ringe tilbage i dag. Jeg synes bestemt, hun er yderst kompetent til gnavere (og det har jeg også læst), så jeg føler, at Ellie er i absolut gode hænder.

Colour Point

Indlæg af Colour Point » 9. jul 2014 21:39

Det er dejligt ! Jeg har også fuld tiltro til min :)

God bedring med hende !
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster

Låst