parring med smukke Sally-guldhamster

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
sabkoch

parring med smukke Sally-guldhamster

Indlæg af sabkoch » 27. apr 2006 18:48

Jeg har forsøgt at sætte mig ind i genetik og guldhamstere - det er håbløst - har set på din hjemmeside Pia, men der er for meget tekst og dims til at jeg kan finde ud af det, så jeg vil forsøge at gå lidt mere konkret til værks:
Ayla vil gerne have parret Smukke Sally, som er en hun på 4½ måned og hun er hvidbåndet Zobel.
Vi skal på forårs udstilling i Vestsjællands dyreklub den 6.7 maj og da vi var på vinterudstilling var der flere der forsøgte at parre guldhamstere. De lod dem være sammen natten over uden opsyn, men det har jeg læst mig til - ikke er en god ide.
Det er heller ikke så meget det, men mere hvilke farver m.v. vi kan/må sætte sammen med Smukke Sally i.f.t ds og alle mulige andre forkortelse jeg ikke forstå en meter af. Altså hvilken slags han skal vi være på udkig efter og hvilke skal vi helt undgå ?

Et andet spørgsmål om korthåret og langhåret. Jeg har forstået at hanner er de mest langhåret og de er jo til at kende, men når jeg sammenligner Smukke Sallys pels med eksempelvis dem du har billeder af Pia på din hjemmeside under opdræt - (de der parre sig,) så har de ligesom meget mere pels end Sally som stort set er helt glat ?

Sally
Billede
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Anna

Indlæg af Anna » 27. apr 2006 19:48

Hejsa - godt nok er jeg ikke Pia, som dit indlæg virker stilet til, men tillader mig altså at svare alligevel, da det nu er et off. spm og ikke en pb.

Det du ikke må sætte sammen er to dyr med letale gener, DS (dominant spottet) er letalt og en af de grå mutationer er også (men den findes næppe i DK), det er lige hvad jeg kan huske er letalt. Derudover er en parring ml. to satiner en dårlig ide, da det giver en dårlig pels med bare pletter. Og da Sally ikke er nogle af delene, så kan du tage det helt roligt.

Så egentlig er der ikke noget, så vidt jeg ved, du skal undgå ift. at finde en han til hende. Så det er mere jeres smag, og så kan I jo tænke over hvilke farver unger I kunne tænke jer - alt kan jo ikke lade sig gøre, men lidt kan da. dog skal I overveje hans alder, da en meget ung han, godt kan have ganske svært ved at vide hvad den skal gøre med hunnen.

Og parret skal kun være sammen under opsyn, da det kan gå grueligt galt, når de ikke vil parre mere og heller ikke kan slippe væk fra hinanden. Så I skal sætte hunnen ind til hannen og hvis hunnen er i brunst vil hun hurtigt stille sig bomstille med numsen lidt løftet - hvis dette ikke sker inden for et par minutter eller hvis de begynder at slås, så skal de skilles med det samme. Og I må så prøve igen aftenen efter.

Og Sally er korthåret, så med mindre hun er split langhåret så kan hun kun få korthårede unger.

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 27. apr 2006 20:13

rolig nu :D - det er et indlæg til alle ellers havde jeg jo sendt en pb til Pia, så selvfølgelig er det helt ok at du svare - det hænger blot sammen med at Pias hjemmeside er den jeg kender bedst og som indeholder alle ting og jeg vidste jeg kunne finde oplysninger her, selvom jeg så ikke forstod det :oops: og derfor må jeg også lige spørge ind til dit svar:
Du skriver at da Sally er korthåret kan hun kun få korthåret unger, er det fordi hunnen er mere dominant (eller hvad det nu hedder) end hannen selvom hannen eksempelvis er langhåret ?

Split langhåret ? Ved du om Sally er det Kenneth og her nævner jeg Kenneth fordi Ayla har købt Sally hos Kenneth.

Har du også et svar Anna eller andre på det sidste spørgsmål :wink:
Senest rettet af sabkoch 27. apr 2006 20:18, rettet i alt 1 gang.

Billede

Anna

Indlæg af Anna » 27. apr 2006 20:18

sabkoch skrev: Du skriver at da Sally er korthåret kan hun kun få korthåret unger, er det fordi hunnen er mere dominant (eller hvad det nu hedder) end hannen selvom hannen eksempelvis er langhåret ?
Det har intet at gøre med at det er hunnen, fuldstændigt lige meget om det er hannen eller hunnen der er korthåret (det er kun i kønsbundne mutationer at det er vigtigt hvilket køn dyret har).
Grunden til Sally kun kan få korthårede unger er at korthårede dominerer over langhårede. (men hvis Sally er split langhåret, altså har et gen for langhåret og bliver parret med en langhåret, eller en anden der er split for langhår, så vil der også komme langhårede unger).
Håber det gav mening.

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 27. apr 2006 20:19

jeps absolut det gjorde det- tusinde tak for det

Billede

kwo

Indlæg af kwo » 27. apr 2006 21:05

sabkoch skrev: Split langhåret ? Ved du om Sally er det Kenneth og her nævner jeg Kenneth fordi Ayla har købt Sally hos Kenneth.
Niks, hun er helt korthåret og bærer ikke på andre gener end dem "man kan se". :-)
Kenneth Worm

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 27. apr 2006 21:38

alle tiders - det er helt perfekt for Ayla kan bedst lide de korthåret

Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 28. apr 2006 07:41

Jeres hun har generne for creme, umbrous og hvidbåndet (Ba_ ee U_). Og alt efter hvor renavlet hun er kan hun være BaBa og UU, og dermed udelukkende give de gener videre. Men det kan jo også være Kenneth kan svare på om hun er det?

Hvis I parrer hende med andet end creme eller zobel (som er creme + umbrous), så vil I sikkert kun få gyldne og gylden umbrous unger (og selvfølgelig hb gyldne / hb gylden umbrous).

Jeg håber virkelig vi når at gennemgå lidt basisgenetik på generalforsamlingen :wink:
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 28. apr 2006 08:12

Den kommer fra en linie udelukkende med hvidbåndet zobel gennem flere generationer, så hun burde være - BaBa ee UU (der er i hvert fald ikke dukket nogle "svipsere" op i linien længe, altså dyr med anden farve).
Kenneth Worm

silletinni

Indlæg af silletinni » 28. apr 2006 12:40

Til sabkock
Har i nogle guldhamster med til salg d.6 / 7 maj

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 28. apr 2006 18:14

Ja jeg glæder mig meget til en genetisk gennemgang for
hold da kæft - for nu at sige det rent ud - det er jo det rene russisk at forstå det her. Nu tager jeg lige og laver en oversættelse af alle de forkortelser og så sætte det sammen med jeres svar, så får vi se om det er noget der fiser ind i knolden på mig og så vender jeg nok lige tilbage for at høre om jeg har fattet det korrekt.

Hvad med pels - øh pelsmængden skal jeg måske skrive - jeg tænker på Sallys helt glatte pels og så den pels som der er på Pias hjemmeside under "opdræt" det par der parre sig - hvad er det lige der er forskellen på sallys og deres pels?

Vi har ingen dyr med til salg den 6.7 maj desværre - kun tremmebure.

Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 28. apr 2006 19:33

sabkoch skrev: Hvad med pels - øh pelsmængden skal jeg måske skrive - jeg tænker på Sallys helt glatte pels og så den pels som der er på Pias hjemmeside under "opdræt" det par der parre sig - hvad er det lige der er forskellen på sallys og deres pels?
Der er to forskellige par...

Hos dette par er hannen korthåret og hunnen langhåret:
Billede

Og hos dette par er begge korthårede:
Billede

De to hanner er begge satin, og jo dermed mere skinnende end jeres hamster.
Mvh. Pia

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 28. apr 2006 19:55

aha så gav det mening. Herligt.

Billede

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 28. apr 2006 20:17

Nu har jeg tygget Pias genetik side igennem og det er lige før jeg tror der er noget der er feset ind, så nu er det lige før jeg kan oversætte jeres "Babu Babu" :lol: , hvis jeg altså har min nu egen nedskrevne facitliste ved hånden. Altså:

Sally
Ba= hvidbåndet
ee= creme
UU= umbrous (formoder at umbrous er en farve ?)(men dominant er den :D )
og creme og umbrous = Zobel og Zobel har lyse ringe om øjnene.
er jeg på rette vej ?

og så fik jeg jo lige styr på alle de der lethal, recessiv, homo- og heterozygoisk ord, men jeg har lige et enkelt jeg gerne vil have oversat:

eumelanin ?

og er det korrekt opfattet at sædvanligvis er agouti farven = normalfarven, men ved guldhamstere er det brun der er normalfarven ?

Billede

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 28. apr 2006 20:36

Hov jeg glemte lige - hb ?

Billede

Låst