Vinterhvide, parring af pearl + pearl?
Vinterhvide, parring af pearl + pearl?
I en anden tråd gjorde Luna mig opmærksom på, at der er gisninger om, hvorvidt parring mellem pearl og pearl kan være letalt. Det vidste jeg ikke, men det satte da nogle tanker i gang.
Derfor ville jeg gerne høre jeres erfaringer med sådanne parringer. Her kommer vores:
Vi har for flere år siden parret pearl safir med pearl agouti. Der kom to små kuld, som enten var døde ved fødslen og blev ædt, eller som blev slået ihjel af moderen - det ved vi ikke med sikkerhed. Jeg ved bare, at jeg hos Lille Flora to gange fandt halvspiste unger. Jeg har set en levende unge hos hende, men den var død, næste gang jeg kiggede. Altså: Lille Flora og Sne lykkedes ikke med at få levedygtige unger sammen. Godt det samme måske, da Sne senere fik inddraget sin stamtavle
Nu har vi så parret to pearl agouti. De fik fire unger, hvoraf den ene var dødfødt. De tre andre (piger) lever i bedste velgående og er to uger gamle nu.
Skal vi undgå den slags parringer fremover, ville det være rart at vide, om der er evidens for teorien? Så kom frit frem med jeres erfaringer, så vi alle kan blive klogere.
Derfor ville jeg gerne høre jeres erfaringer med sådanne parringer. Her kommer vores:
Vi har for flere år siden parret pearl safir med pearl agouti. Der kom to små kuld, som enten var døde ved fødslen og blev ædt, eller som blev slået ihjel af moderen - det ved vi ikke med sikkerhed. Jeg ved bare, at jeg hos Lille Flora to gange fandt halvspiste unger. Jeg har set en levende unge hos hende, men den var død, næste gang jeg kiggede. Altså: Lille Flora og Sne lykkedes ikke med at få levedygtige unger sammen. Godt det samme måske, da Sne senere fik inddraget sin stamtavle
Nu har vi så parret to pearl agouti. De fik fire unger, hvoraf den ene var dødfødt. De tre andre (piger) lever i bedste velgående og er to uger gamle nu.
Skal vi undgå den slags parringer fremover, ville det være rart at vide, om der er evidens for teorien? Så kom frit frem med jeres erfaringer, så vi alle kan blive klogere.
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere
Re: Vinterhvide, parring af pearl + pearl?
Følger lige med
Ha' en glad dag
Abu, Ayla, CC, Volot, Nocciola, Luc, Luciano & Anne
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
At det generelt er mindre kuld der kommer ved en pearl x pearl parring, kan skyldes at de unger (25% i teorien) som får dobbelt gen for pearl (PePe) aldrig bliver født - at de bliver absoberet i livmoderen.
Tolker jeg det rigtigt, hvis jeg siger at man aldrig med Vinterhvide parre to ens farver med hinanden uanset hvilken farve ?
Er der andre farve-kombinationer i forhold til de 4 farver Vinterhvide fåes i ?
Er der andre farve-kombinationer i forhold til de 4 farver Vinterhvide fåes i ?
Ha' en glad dag
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
Nej, det er kun pearl der er spekulationer om, men det er så vidt jeg ved aldrig noget der er blevet endeligt bekræftet.
Det ved Kenneth sikkert noget mere om end mig
At parre to agouti eller to safir med hinanden er der ingen problemer i.
Safir er et recessivt gen, så den kræver to gener for overhovedet at komme til udtryk, hvor pearl er dominant og kun kræver et. Det er her vi snakker om heterozygot (enkeltfaktor) og homozygot (dobbeltfaktor), men det er helt sikkert noget Pia vil snakke om til genetikdagen
Det ved Kenneth sikkert noget mere om end mig
At parre to agouti eller to safir med hinanden er der ingen problemer i.
Safir er et recessivt gen, så den kræver to gener for overhovedet at komme til udtryk, hvor pearl er dominant og kun kræver et. Det er her vi snakker om heterozygot (enkeltfaktor) og homozygot (dobbeltfaktor), men det er helt sikkert noget Pia vil snakke om til genetikdagen
Okay tak
Ha' en glad dag
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
Interessant.....vi må lige have Kenneth på banen.
-
Håber i virkeligheden af Pia vil fortælle lidt mere om Lethale gener i weekenden , der er mange faldgrupper som man måske ikke lige tænker over..
Venter spændt på Kenneth
Venter spændt på Kenneth
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
www.colourpointhamster.com eller http://www.facebook.com/colourpointhamster
Trine // Colour Point.
Lethale gener ?
Ha' en glad dag
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
Men kan I andre, der opdrætter vinterhvide, ikke lokkes til at fortælle om personlige erfaringer? Jonas fx: Har du aldrig parret to pearl? Hvad skete der?
Vi må jo dele vores erfaringer, hvis vi nogensinde skal komme ud over gætterierne
Vi har også haft en dødfødt unge mellem safir/safir....det kan jo have mange årsager. Spørgsmålet er, om der beviseligt er en større dødelighed ved Pearl-Pearl.
Vi må jo dele vores erfaringer, hvis vi nogensinde skal komme ud over gætterierne
Vi har også haft en dødfødt unge mellem safir/safir....det kan jo have mange årsager. Spørgsmålet er, om der beviseligt er en større dødelighed ved Pearl-Pearl.
-
Skulle jeg lige til og skrive det som jonas skrev. At det er pearl man ikke parre sammen, men man gerne må tage agouti og pearl agouti eller safir og safir og sætte sammen
Jeg har aldrig parret pearl med pearl
Det kan altid ske at der kommer dødfødte unger eller at der falder enkelte unger fra, i løbet af de første par dage, uden at der ligger noget genetisk bag, og det gør det også sværre at konkluderer noget. Vi har også svært ved at konkluderer noget ud fra enkelte parringer, for når vi snakker om måske 2-3 kuld, så kan det godt tegne et billede, som ville være helt anderledes end hvis det var 1000 kuld.
Ved pearl x pearl parringer har de teorier jeg har hørt, som taler for at det er et letalt gen, været at ungerne simpelthen bare aldrig bliver født. Skimmel ved guldhamster ved vi er lethalt, men her bliver de homozygote unger ikke absoberet i livmoderen, men kommer til verdenen som nogle der kaldes Anopthalmic White - hvide hamstere der mangler øjnene (billede).
Det kan altid ske at der kommer dødfødte unger eller at der falder enkelte unger fra, i løbet af de første par dage, uden at der ligger noget genetisk bag, og det gør det også sværre at konkluderer noget. Vi har også svært ved at konkluderer noget ud fra enkelte parringer, for når vi snakker om måske 2-3 kuld, så kan det godt tegne et billede, som ville være helt anderledes end hvis det var 1000 kuld.
Ved pearl x pearl parringer har de teorier jeg har hørt, som taler for at det er et letalt gen, været at ungerne simpelthen bare aldrig bliver født. Skimmel ved guldhamster ved vi er lethalt, men her bliver de homozygote unger ikke absoberet i livmoderen, men kommer til verdenen som nogle der kaldes Anopthalmic White - hvide hamstere der mangler øjnene (billede).
-
Jeg har aldrig parret pearl x pearl og efter jeg hørte at det måske var lethal vil jeg heller ikke gøre det. Det er ikke noget jeg vil eksperimentere med for at finde ud af det. Derfor kommer jeg aldrig til at lave en pearl x pearl parring
Venlig hilsen Maria
Hamsterhuset.dk
Hamsterhuset.dk
Laeborg skrev:Jeg har aldrig parret pearl med pearl
Ej det var da fælt at de bliver født uden øjne, stakkel hammi
Ha' en glad dag
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
Rasmolms Hamsteropdræt
www.rasholm.dk
-
Og netop derfor er det vigtigt vi ved mest muligt om Lethale gener (gener hvor ungerne dør eller på anden måde bliver født med dræbende skavanker)
Jeg har aldrig selv prøvet Pearl x Pearl , så har ikke desværre ingen erfaringer der :/
Jeg har aldrig selv prøvet Pearl x Pearl , så har ikke desværre ingen erfaringer der :/
Med Venlig Hilsen
Trine // Colour Point.
Trine // Colour Point.